Side 1 av 2
Hjelp til å Stille Ventilene i en T16
Legg innLagt inn:05 aug 2006 10:17
av ToyThom
Har nesten fastslått at det er noe gale med ventilene Er lei av å vente på diverse venner til å ordne det og no har jeg tenkt å ta det sjøl! Kan noen gi meg noen enkle forklaringer på hvordan jeg stiller inn disse ventilene?? Har også et vindu jeg skal feste på førersiden men der er det vel bare å feste demed klips på vindusheisen eller noe sånt! Takker for all hjelp!
[EDIT] Det er en Celica T16 med en 3S-GE motor i forresten. Og kor mye olje trenger jeg å fylle på? Har tømt oljen ogskal ha på ny olje!
Legg innLagt inn:06 aug 2006 16:17
av ToyThom
Er det ingen som kan hjelpe?

Legg innLagt inn:06 aug 2006 16:38
av cs2451
du må bruke føleblad og måle avstanden mellom kamaksling og shims. Når ventilen ikke har noe press på seg. altså når ventilen er lukket. (Vri rundt veiv for å få kamakslingen på riktig plass). verdiene finner du i bgb. så må du rekne ut hvor tykke shims du skal ha og sette disse inn igjen.
Legg innLagt inn:07 aug 2006 10:33
av ToyThom
Tusen takk

Da er det bare til å sette igang!
Legg innLagt inn:07 aug 2006 11:25
av larsst185
Hold an litt nå!Hva er det du tenker på å gjøre egentlig.??Hvorfor tar ventilene i stemplene?Og hvorfor skal du justere ventilene for å bøte med dette?
Skal ikke være mulig at ventilene tar i stemplene og har det isåfall skjedd er det bare å glemme å justere ventilene.da må toppen av pga ventilene garantert er bøyd...
Legg innLagt inn:07 aug 2006 12:57
av ToyThom
Har ikke så mye peiling på motor men en kompis av meg e mekaniker og fastslo at ventilene måtte justeres!
Legg innLagt inn:07 aug 2006 13:00
av larsst185
om du har ventil tikking så er jeg enig.men det problemet du beskriver er langt verre en det.går motoren?
Legg innLagt inn:07 aug 2006 14:08
av larsst185
Ser du har edit`a posten litt dær ja.så da datt det jeg skrev litt ut av sammenhengen

Legg innLagt inn:08 aug 2006 00:52
av ToyThom
Har ordnet den litt nå ja! Er på jakt etter ny bil uansett! Denne bilen blir nok bare ett mekke prosjekt så det er ikke krise om det ikke går an å gjøre så mye.

Legg innLagt inn:08 aug 2006 09:52
av Rømmling
jeg har også en slags tikke lyd når jeg kjører.
hører det ikke når jeg sitter inne i bilen på tomgang men hører det vis jeg går ut å åpner pansret. hører det da ikke når jeg kjører (cruser) men hører det når jeg gir på litt men det forsvinner helt så jeg hører ikke den lyden når turtallet kommer seg igjen og akser kraftig. men hører den igjen når jeg holder turtallet høyt men veldig lite, så han høres nesten hele tiden men ikke mye men ved svak aks eller gi på for å holde turtallet opp bakker.
er dette ventil kakk eller er det noe annet som er løst og skulle vært festet fast igjen.
Legg innLagt inn:08 aug 2006 23:17
av Dennis87
Er normalt med litt tikking har jeg hørt, siden det er hydralisk ventiler
Legg innLagt inn:08 aug 2006 23:49
av tojo
Er en grei kjapp jobb å justere ventilene(om du har rette verktøyet og shimsen)
Løsne toppdekslene,måle klaring(føleblad),regnestykke,presse ned ventiler,bytte shims.
Legg innLagt inn:09 aug 2006 08:42
av Rømmling
Dennis87 skrev:Er normalt med litt tikking har jeg hørt, siden det er hydralisk ventiler
kan være at man skal høre noe men ikke skrangling som det nesten høres ut som i motbakker. skal få verksted til å se på det når den skal eu godkjendes neste uke.
vis de fast slår ventil tikking da så får jeg prøve å juste dem en gang.
Legg innLagt inn:09 aug 2006 20:11
av defred
Er ikke tenningsbank du har vell?
Legg innLagt inn:09 aug 2006 22:40
av larsst185
Den har IKKE hydrauliske løftere.Veldig få toyota motorer har det.