TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HÃ¥ndbrekk/calipper problem mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #191014  av lasse

Har akkurat byttet brekkvaiere på bilen min, den ene sto helt fast, og brekket fungerte selfølgelig ikke på den siden (venstre) når jeg nå har byttet vaierene, så fungerer fortsatt ikke brekket på venstre side, vaieren drar til den "spaken" på calipperen men ingenting skjer.
Når jeg slipper opp brekket igjen, så går ikke spaken på calipperen tilbake...

Hva kan være problemet?

Det jeg tenker med en gang er at noe er ødelagt inne i calipperen så spaken ikke får kontakt med stempelet.

Byttet skiver/klosser bak for en liten stund siden, og stempelet på calipperen gikk helt fint inn, hadde litt bremseheng på venstre side en liten stund etter byttet, men regnet med at det bare var at klossene sleit seg til skiva, var ikke så kraftig at det skulle tilsi at brekket var "på".

Noen som har noe formening om hva det kan være?

#191019  av Ivar

Har du vurdert å stramme vaierene? Det skulle kanskje ikke være nødvendig på helt nye vaiere.

#191026  av lasse

Vaieren strammes helt fint opp, men det skjer ingenting med stempelet i calipperen...

#191030  av Ivar

lasse skrev:Vaieren strammes helt fint opp, men det skjer ingenting med stempelet i calipperen...
Ok. Husk at disse skal være litt selvstrammende og slikt også. BGB sier at man skal dra håndbrekket maks inne i bilen to til tre ganger og så pumpe frenetisk på pedalen. Se om det hjelper for deg?

Jeg har også slakt brekk, så jeg har tenkt til å prøve å stramme det under.

#191034  av lasse

Aha, får prøve på det, pumpe mens brekket er dratt til eller etter at du har sluppet det opp igjen?

#191045  av Ivar

lasse skrev:Aha, får prøve på det, pumpe mens brekket er dratt til eller etter at du har sluppet det opp igjen?
Pumping på pedal foregår etter man har dratt brekket helt til toppen to-tre ganger. Jeg vet ikke nøyaktig hva som skal skje da, men jeg vil anta at ting vil stramme og justere seg litt på plass. Det kan godt være dette ikke vil ha noe effekt også. Jeg skylder uansett på BGB.

#191046  av Ivar

:)
Vedlegg
park.jpg
park.jpg (39.63 kiB) Vist 981 ganger

#191047  av Ivar

:)
Vedlegg
park.jpg
park.jpg (28 kiB) Vist 981 ganger

#191111  av lasse

Takker for tipset, men det er fortsatt ikke noe bremse effekt på venstre hjulet (ved bruk av brekket...)

#191118  av Ivar

Som forventet... da må du kanskje smøre opp caliperen eller noe? Hold meg oppdatert. Håper løsningen er enklere for meg. :?

#191127  av kake

Det skal funke det der. Et fint triks når bremsene ikke føles helt bra, eller man har byttet skiver/klosser er å dra brekket maks opp og trykke 4 ganger på pedalen veldig hardt (Mens bilen går på tomgang). Så slippe pedalen og ta av brekket. Så trykke pedalen i bunn igjen og så dra brekket på maks.

Får justert ut stemplene bak det der og pedalfølelsen blir skikkelig. Kan repeteres ved behov. Er du heldig så fikser det brekket ditt også.

#191275  av lasse

Prøvd alt nå, blir jo den knalle pedalfølelsen, men ingenting skjer med brekket, lurer på om det er like greit å bytte calipperen...

#191439  av Ivar

lasse skrev:Prøvd alt nå, blir jo den knalle pedalfølelsen, men ingenting skjer med brekket, lurer på om det er like greit å bytte calipperen...
Man får vel kjøpt håndbrekkdelene løst?

#191443  av Ivar

Jeg ville kanskje prøvd å følge punkt 1 i denne tegningen fremfor å bytte calipere.
Vedlegg
Manual_1072_0001.jpg
Manual_1072_0001.jpg (32.64 kiB) Vist 918 ganger

#191470  av lasse

Aha, kanskje der løsningen ligger...

Nå har jeg uansett kjøpt "nye" calippere da, så da er det jo like greit å bytte, fikk de jo billig, også er jeg ikke så fan av å tukle med sånne ting som det uten å ha noe reserve, er litt kjedelig å gå en uke eller to uten bil...