Side 1 av 3
Økonomimeter
Legg innLagt inn:21 okt 2003 19:58
av Bjørn E
Holder fremdeles på med mitt forskningsprosjekt om rykking i motor. Bilen er for tiden på verksted for bytting av bolt i eksosmanifold.
Men til saken: Økonomimeteret har "alltid" fungert slik at venstre lampen har lyst konstant, mens den høyre har koblet inn ved belastning. Men i perioder siste tiden har lampen til venstre slukket helt eller delvis når den andre kobler inn. Og da har bilen vært såogsi helt rykkfri med en helt annen respons.
Er det noen som vet hvilke følere som kontrollerer økonomimeteret? Og om de følerene også er koblet opp mot ECU? Isåfall kan jeg finne en utro tjener blant følerene.... Ser også ut til at motor får veldig fet bensinblanding, eksoshalen er kullsvart...

Re: Økonomimeter
Legg innLagt inn:21 okt 2003 20:17
av chris
Bjørn E skrev:Holder fremdeles på med mitt forskningsprosjekt om rykking i motor. Bilen er for tiden på verksted for bytting av bolt i eksosmanifold.
Men til saken: Økonomimeteret har "alltid" fungert slik at venstre lampen har lyst konstant, mens den høyre har koblet inn ved belastning. Men i perioder siste tiden har lampen til venstre slukket helt eller delvis når den andre kobler inn. Og da har bilen vært såogsi helt rykkfri med en helt annen respons.
Er det noen som vet hvilke følere som kontrollerer økonomimeteret? Og om de følerene også er koblet opp mot ECU? Isåfall kan jeg finne en utro tjener blant følerene.... Ser også ut til at motor får veldig fet bensinblanding, eksoshalen er kullsvart... 
Vet du, jeg har opplevd det noen ganger selv jeg, at lampene ikke ser ut til å fungere helt som de skal. Av og til lyser begge to og sånn. Snodig, virker som det spesielt skjer hvis jeg drar på litt på kald motor (noe jeg normalt ikke gjør da..). Men har aldri opplevd at det er forskjell på motoren..
Legg innLagt inn:21 okt 2003 20:53
av MRQuoc
jeg vet at min luftmengdemåler kanskje er helt på trynet ,
og min lyser grønt KONSTANT ,selv ikke det røde\gule lyser lenger. så hvis det er noe som kan hjelpe på den , er jeg takknemmelig med svar ! , og seff. skal jeg sifra om det hjalp å røske litt ledninger og bytting av injectionboks
tidligere Økonomimetere jeg har hatt har vært slik at de bytter lyset , og da har det aldri vært noe rykking , som jeg også har .. spesielt ved kraftig motstand ( bakker) og lave turtall ( for treig med gassen , når jeg starter )
Legg innLagt inn:21 okt 2003 21:09
av tojo
Prøv og ta Diagnose test,kansje dere finner feilen da

.
Legg innLagt inn:21 okt 2003 21:20
av Bjørn E
Har komt utav tellinga hvor mange ganger jeg har kjørt diagnosetest hos Toyota, har aldri komt fram én feilmelding. Ganske primitive greier......
Legg innLagt inn:21 okt 2003 21:24
av Mr2 Mk2
På brodern sin Mk1 er lyset hengt seg opp på grønn,det er vel gjerne like greit

Legg innLagt inn:21 okt 2003 21:24
av MRQuoc
hørt at det er flere som har prøvd det ..
Legg innLagt inn:21 okt 2003 21:32
av tojo
:?: Såpass... Hvis ikke motorlampen lyser er det jo ingen grunn til å ta Diagnose.(Men hvis den lyser er det
jo en enkel sak å ta diagnosen selv.)
Legg innLagt inn:21 okt 2003 21:34
av tojo

Såpass... Hvis ikke motorlampen lyser er det jo ingen grunn til å ta Diagnose.(Men hvis den lyser er det
jo en enkel sak å ta diagnosen selv,tar jo max 3min.)
Legg innLagt inn:21 okt 2003 21:41
av Bjørn E
Poenget er at diagnosesystemet ikke registrerer om verdiene fra en føler er gale, den registrerer kun når måleren slutter å "levere". Så det som er interessant å vite er hvilke følere er det som mater øko-meteret..?
Legg innLagt inn:21 okt 2003 21:44
av MRQuoc
lurer jeg også på , men for meg virker det som om den registerer lufta .. jeg kan se om når jeg får byttet boksen min , kanskje den kan virke bittelitt eller gir en indikasjon på dette.. , men når jeg får byttet er vel værre tror jeg ikke har tid før neste uke .. , .. ( trenger verksted , skal høre om en via jobben )
ville vært spennende å finne det ut :]
Legg innLagt inn:21 okt 2003 22:02
av tojo
Økonomimeteret styres men en vakuum styrt kontakt.Så den burde ikke være så vanskelig å finne,bare følg vakumslangene....

Legg innLagt inn:21 okt 2003 22:46
av CelicaTurbo
det meteret styres av trykkmåleren som står på torpedoveggen din, tre ledninger i kontakt, vakumslange koblet til på nippel som vender nedover, og merket "sensor ass turbo" eller noe vilt ca tilsvarende.. På min bil er det fullt mulig å tenne begge lysene om jeg er følsom på foten og gir akkurat korrekt gass, Blitz trykkmåleren vil da vise omtrent samme trykk som atmosfærisk trykk som er omtrent hvor de lysene bytter (de bytter ved svakt vakum) uavhengig av turtall osv.
Det jeg foreslår er at du napper ut den slangen som går til sensoren og stapper en skrue nedi, klemmer til forsiktig med en slangeklemme og tar deg en kjøretur så tror jeg at jeg kan vedde på at meteret vil lyse på høyre lyset konstant. I tillegg vil ikke trykkmåleren i dashbordet ditt fungere (ligge på 0) men motoren vil oppføre seg akkurat som før. ECU bruker rett og slett ikke denne sensoren til å bestemme hverken tenning eller bensin og da har den heller ingen effekt..
nå, jeg har ikke prøvd dette selv så kanskje jeg skulle ha gjort det for å verifisere at jeg snakker sant

Men, det er enkelt for deg å prøve også når du får tilbake bilen

Legg innLagt inn:21 okt 2003 22:52
av Bjørn E
Det er herved notert på "må prøves-timeplanen"
Men ellers er det isåfall synd at det er atter et blindspor...
Legg innLagt inn:22 okt 2003 00:09
av MRQuoc
ja faen..