Side 1 av 1

hvor høy tubro trykk er greit

Legg innLagt inn:11 sep 2006 12:32
av guffen85
kjøre på 0.9 bar nå på en celica cs. mulig å skru den opp mere uten at det skal skje motoren noe særlig eller burde jeg bare holde den der den er nå??

Legg innLagt inn:11 sep 2006 14:23
av CelicaTurbo
det spørs igrunn hvor mye du vekter pålitelighet; det er flere på forumet som kjører 1.2 bar på CS i det daglige, og ECU er i ca ok stand til å håndtere det men du kan allikevel risikere at ting ryker ved såpass trykk, spesiellt toppakningen og faren for tenningsbank begynner å bli overhengende om du kjører mer enn bare korte sprinter. Jeg ville ha holdt meg på 1.0 bar maks i en CS, men det er da også i den sikrere enden av skalaen ;)

Legg innLagt inn:12 sep 2006 02:56
av sindrejl
CelicaTurbo skrev:det spørs igrunn hvor mye du vekter pålitelighet; det er flere på forumet som kjører 1.2 bar på CS i det daglige, og ECU er i ca ok stand til å håndtere det men du kan allikevel risikere at ting ryker ved såpass trykk, spesiellt toppakningen og faren for tenningsbank begynner å bli overhengende om du kjører mer enn bare korte sprinter. Jeg ville ha holdt meg på 1.0 bar maks i en CS, men det er da også i den sikrere enden av skalaen ;)
med andre ord om du vil over 0.9 og ha en holdbar motor stikk på http://www.greenline.jp og kjøpe en apexi powerfc med commander. Rett og slett ny datahjerne som kan stilles inn for å kjøre optimalt på høyere trykk uten å få tenningsbank :) vet ikke hva turboen tåler men ville ikke gått over 1.2. Vet at feks ct20b (st205) er ikke anbefalt over 1.3

Legg innLagt inn:12 sep 2006 07:46
av CelicaTurbo
sindrejl skrev:
CelicaTurbo skrev:det spørs igrunn hvor mye du vekter pålitelighet; det er flere på forumet som kjører 1.2 bar på CS i det daglige, og ECU er i ca ok stand til å håndtere det men du kan allikevel risikere at ting ryker ved såpass trykk, spesiellt toppakningen og faren for tenningsbank begynner å bli overhengende om du kjører mer enn bare korte sprinter. Jeg ville ha holdt meg på 1.0 bar maks i en CS, men det er da også i den sikrere enden av skalaen ;)
med andre ord om du vil over 0.9 og ha en holdbar motor stikk på http://www.greenline.jp og kjøpe en apexi powerfc med commander. Rett og slett ny datahjerne som kan stilles inn for å kjøre optimalt på høyere trykk uten å få tenningsbank :) vet ikke hva turboen tåler men ville ikke gått over 1.2. Vet at feks ct20b (st205) er ikke anbefalt over 1.3
Sant det med datasprut og jeg vil nok også anbefale dette for folk med CS som kjører høyere enn 0.9-1.0 bar.. Den turboen ville jeg uansett ikke kjørt over 1.2 bar men man kan hente ganske mye effekt på en CS med 1.2 bar og datasprut, kontra en med bra orginal motorstyring. Og påliteligheten blir bedre med dataspruten om det er gjort en skikkelig jobb med den.

Jeg har sansen for Apexi PowerFC og kunne gjerne tenkt meg å bruke den selv, men den er ikke plug&play for st185 og vil kreve tilpassing av wiring, sensorer og programmering for å kunne fungere siden den er ment for 3. gen motor. Det er en AP-Engineering versjon som er ment for sen modell MR2 med 2. gen motor (92+) men den er en del dyrere og trenger også noe wiring for å kunne brukes. Jeg mener det ikke er spesiellt vanskelig å bruke PowerFC på st185 men det er noe å være klar over for de som vurderer det :) Det er også andre alternativer til datasprut, men som regel koster de mer og det er vel ingen som er plug&play.

Legg innLagt inn:12 sep 2006 09:23
av guffen85
men har et annet problem. når jeg gir på. så akkurat som den ikke vil liksom. hva kommer dette a? akkurat som den fusker. kan det være at den ikke får nok bensin?? å hva kan jeg gjøre med det?

Legg innLagt inn:12 sep 2006 10:03
av kennethx
Akkurat som, eller fusker den? Om den fusker når du gir på og får ladetrykk, men fungerer ok ved rolig akselerasjon, så ville jeg prøvd å bytte tennpluggledninger.

Om du ikke vet noe om hvor lenge tenningskomponentene har stått i bilen kan det jo være like greit å ta tenplugger, rotor, fordelerlokk med det samme og.

Legg innLagt inn:12 sep 2006 10:53
av guffen85
kennethx skrev:Akkurat som, eller fusker den? Om den fusker når du gir på og får ladetrykk, men fungerer ok ved rolig akselerasjon, så ville jeg prøvd å bytte tennpluggledninger.

Om du ikke vet noe om hvor lenge tenningskomponentene har stått i bilen kan det jo være like greit å ta tenplugger, rotor, fordelerlokk med det samme og.
ja fusker men da er det å bytte alt dette til helga å se hva som skjer:D