Side 1 av 1
Hva står de forskjelige bokstavene for? 3SGE
Legg innLagt inn:13 sep 2006 08:08
av Rømmling
3sge
3sgte
4afe
7afe
7mge
2jz-ge
1zzfe
2zzge tsport
t står for turbo ja men resten
men 3, 4 7, s, g, m, z, f og e
Legg innLagt inn:13 sep 2006 08:46
av CelicaTurbo
om jeg husker dette rett; f.eks 3S er identifikasjon av motorblokken. For 3S sitt tilfelle identifiserer 'S' familien og '3' identifiserer medlem. Det blir feil å kalle det tallet 'generasjon', selv om det stemmer ofte så er det ikke alltid slik. De videre bokstavene identifiserer hvilken topp som er brukt på blokken. 'G' betyr at det er en performance topp, 'F' betyr at toppen er ment for god drivstofføkonomi og kjørbarhet, 'E' vil si at det er en innsprøytningsmotor, 'T' vil si at det er en turbomotor (beskriver fremdeles kun toppen igrunn), og 'Z' vil si at det er en kompressorladet motor. Det er også flere andre bokstaver brukt som jeg ikke kjenner til..
Så, f.eks 2ZZ-GE er en ZZ-blokk 2 med en G performance topp og E elektronisk innsprøytning.
Legg innLagt inn:13 sep 2006 09:27
av kaimagne
Fra
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=826
Morten skrev:Fant dette på nettet: (Veldig langt, men skitt au
)
Engines
BEFORE "-":
the letters indicate the engine family, for example in 18R-G
the engine family is R, in 2JZ-GTE the family is JZ.
The number(s) at the beginning is the number of the are for a certain
bottom end version (block, bore, stroke). The larger the number,
the newer the bottom end version. It may seem like the larger the
number, the larger the displacement but this is not always true.
AFTER "-":
G = twin cam (wide angle, 45 degrees or more between the intake and exhaust valves)
F = "economical" twin cam (narrow angle, around 22 degrees)
T = turbocharged
Z = supercharged
E = fuel injection
i = single point fuel injection
L = transverse mounted engine (seems to be an obsolete code)
B = twin carbs (only used on non-twin cam engines, obsolete code)
R = air injection
S = swirl intake ports (only a few made in mid '80s)
S = direct injection & swirl pot pistons (starting from '97/98)
U = emission package (Japan)
C = emission package (California)
LPG = LPG fuel
Morten skrev:Også resten av modellnavnet da når en først er i gang
Models
Model code consists of 2 letters followed by 2 or later 3 numbers.
example: Celica Supra's model code is MA61
the first letter means that this model has a M-series engine,
in this case a 5M-GE
the second letter relates to the chassis family, other vehicles that
have an A-type chassis are RWD Carinas and Celicas.
F Celsior (Lexus LS)
S Crown, Aristo (Lexus GS)
X Cressida, Mark II, Chaser, Cresta
Z Soarer (Lexus SC)
A RWD Carina Celica, Celica Supra, Supra
V Camry, Vista, (Lexus ES)
T Corona, FWD/4WD Celica, FWD Carina
W MR2
E Corolla
P Starlet
L Tercel
J Land Cruiser
the first (+second, if a total of 3) number stands for the model revision,
in this case 6, for Celica Supras produced 1982-1986. Similarily, Carinas
and Celicas produced 1982-1985 are of revision 6. Mk1 MR2's are of
revision 1, Mk2's of revision 2.
the last number will specify more accurately the options level and
exact engine type.
Legg innLagt inn:13 sep 2006 10:07
av CelicaTurbo
nyttig, tror jeg lager en ny sticky post med det der.
Legg innLagt inn:13 sep 2006 11:14
av Rømmling
når jeg er så god i gang da
GTi står for Grand turing injection
GT4 Grand turing 4hjuls drift
og for å ta litt mere generelt
TDI Turbo disel injection
man det er da manger flere er det noen over sikt på dette. vet jeg lette lenge etter dette på skola en gang men fant ikke noen generel oversikt på dette,