Side 1 av 1

Registreringskostnader i tillegg til engangsavgift?

Legg innLagt inn:24 sep 2006 03:54
av Morten M
Jeg trodde engangsavgiften var selve "registreringsavgifta," men så at noen skrev pluss ca 8000kr i registreringsavgift i tillegg..? Har også sett det på bl.a japanauto.no at det står det på noen i tillegg til engangsavgifta som er oppgitt.

Noen som kan klare opp litt her?

Legg innLagt inn:24 sep 2006 10:50
av TurboKnut
Engangsavgiften er avgift til staten som beregnes ut fra vekt, kubikk, hk og alder på bilene.
Har ingenting med registreringskostnader å gjøre. Det er en ren avgift til staten ut fra hvilken bil du har.

Registreringskostnader er feks: Årsavgift, gebyr for kontroll, kjøp av TüV papir, betaling for skilter, kjøring fra A til B for kontroll av bilen(feks), ombygging av lykter, sikkerhetsbelter osv,.

Da jeg jobbet for Bergheim tok vi 1000,- (i tillegg til omregistreringsavgift, årsavgift + gebyret som posten tok for å ta i mot disse innbetalingene) for å kjøre 10 km fra jobben og til Biltilsynet for å omregistrere en brukt bil. Var vi heldige med lite kø tok turen en halv time.

Jeg vet at en bilforretning i NordNorge må kjøre 11 mil + 11 mil tilbake igjen for å komme til nærmeste Biltilsyn. Dette tar noe tid og kunden betaler selvfølgelig for dette.

Engangsavgift = avgift til staten avhengig av hvilken bil du har.
Omregistreringsavgift = det staten tar for å registrere om en bil fra gammel til ny eier.
Registreringskostnader = det bilforretningen tar for å organisere registreringen og kostnader de har knyttet til dette.

Vet at Need 4 Speed for eksempel tar 45.000,- i registreringskostnader for å registrere en Skyline. Dette kommer i tillegg til engangsavgiften, og det skal dekke det som det koster å få skilt på bilen + arbeidet med det. Nå vet jeg ikke hva de 45.000,- i detalj er, men det er helt klart at de sitter igjen med en LANGT mindre sum enn de 45.000,- du betaler for jobben. Bla bringer de bilen til Tyskland og tilbake igjen + at de bygger om lyktene på den.

De aller fleste som sitter og surfer på nettet og finner biler i utlandet tar bilprisen, + moms + engangsavgiften og tror at den prisen som kommer ut av avgiftskalkulatoren er den prisen som bilen koster ferdig på skilt og ferdig fraktet til Norge - men det er HELT FEIL :wink:

Legg innLagt inn:24 sep 2006 12:17
av Morten M
Setter pris på at du svarte såpass utfyldende.
Jeg lærte noe nytt som jeg ikke visste nå.

Blandet vel egentlig sammen omregistreringsavgift og registreringskostnader. Men hva tror du om de bilene som er annonsert på japanauto.no da? De fra japan. La oss si en supra til 150.000 NOK inkl moms, og kalkulatoren for engangsavgifta viser total pris på ca 250.000 kr.

Nye frontlykter ligger vel på 8k har jeg hørt..

Legg innLagt inn:24 sep 2006 19:27
av @lpher
Morten M skrev: Men hva tror du om de bilene som er annonsert på japanauto.no da? De fra japan. La oss si en supra til 150.000 NOK inkl moms, og kalkulatoren for engangsavgifta viser total pris på ca 250.000 kr.
Det var vel ett litt vel optimistisk regnestykke da ;)

En 1995 modell twinturbo vil fks. koste 155k i avgifter...også vil du få registreringskostnader i tillegg...som fra eksemplet over kommer inn på rundt 45.000,-? ...da er vi oppe i 350k....som er samme pris som for en LHD Supra da ;)
Morten M skrev: Nye frontlykter ligger vel på 8k har jeg hørt..
Frontlykter, baklykter, setebelter etc. så legg til sides en del ekstra kronajser til uforutsette ting som evt. biltilsynet kicker på :)

Legg innLagt inn:24 sep 2006 21:01
av Morten M
Skal du ha meg til å kjøpe bilen din nå eller?

Avgifta koster i følge kalkulatoren på toll.no 90-100k for en 93-94 mod supra med twin turbo. Lykter fra 98 foran og bak vil jeg ha på bilen uansett, men ok.. 45k var det needforspeed-folka tok for å mekke og ordne en skyline, kjøre bilen fram og tilbake fra tyskland osv.. trenger vel ikke det med en supra?

Hmm..

Legg innLagt inn:24 sep 2006 22:28
av sindrejl
@lpher skrev:
Morten M skrev: Men hva tror du om de bilene som er annonsert på japanauto.no da? De fra japan. La oss si en supra til 150.000 NOK inkl moms, og kalkulatoren for engangsavgifta viser total pris på ca 250.000 kr.
Det var vel ett litt vel optimistisk regnestykke da ;)

En 1995 modell twinturbo vil fks. koste 155k i avgifter...også vil du få registreringskostnader i tillegg...som fra eksemplet over kommer inn på rundt 45.000,-? ...da er vi oppe i 350k....som er samme pris som for en LHD Supra da ;)
Morten M skrev: Nye frontlykter ligger vel på 8k har jeg hørt..
Frontlykter, baklykter, setebelter etc. så legg til sides en del ekstra kronajser til uforutsette ting som evt. biltilsynet kicker på :)
står jo klart og tydelig dette.. kjøper du en bil til 138.000 så koster registreringa 112.000 og registreringskostnader 8000. = 258.000,- er laaang vei til 350.000 her altså.

Legg innLagt inn:24 sep 2006 22:32
av @lpher
Morten M skrev: Skal du ha meg til å kjøpe bilen din nå eller?
:D Du kjøper hva du vil for meg ;)
Morten M skrev: Avgifta koster i følge kalkulatoren på toll.no 90-100k for en 93-94 mod supra med twin turbo.
Var jeg som hadde regna litt feil dær gitt :D 93-94 Supra TT...JDM vel og merke...vil komme seg på rundt 100k i avgifter ja...
Morten M skrev: Lykter fra 98 foran og bak vil jeg ha på bilen uansett, men ok..
Bra :)
Morten M skrev: 45k var det needforspeed-folka tok for å mekke og ordne en skyline, kjøre bilen fram og tilbake fra tyskland osv.. trenger vel ikke det med en supra?

Hmm..
Vel...frakt slipper du om du handler av japanauto i norge :) Men...har du tenkt å ordne papirer, ombygning etc sjøl? :)

Legg innLagt inn:25 sep 2006 00:18
av Morten M
Bytte lykter kan jeg vel få til. Hva annet som må byttes har jeg ikke satt meg inn i.

Det med papirer vet jeg ikke. Har en onkel som har importert litt fra tyskland, vet ikke om det er noe han kan hjelpe til med.. Er det store greier da?

Legg innLagt inn:25 sep 2006 01:30
av sindrejl
Morten M skrev:Bytte lykter kan jeg vel få til. Hva annet som må byttes har jeg ikke satt meg inn i.

Det med papirer vet jeg ikke. Har en onkel som har importert litt fra tyskland, vet ikke om det er noe han kan hjelpe til med.. Er det store greier da?
kan være småvanskelig ja. Er en grunn til at så mange jdm biler fyker rundt på rødskilt ennå :) Vil sterkt anbefale en importør eller noen som kan reglene og alt rundt det til å hjelpe deg og være med på biltilsynet. Da enkelte tilsyn kan være litt dust og komme med mye tull til deg.