TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • sjekk av timing

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #1119  av CelicaTurbo
 
hm, prøvde å sjekke timing i går på celicaen. Koblet timingslyset til, hektet "indukteren" rundt pluggledning 1, kortsluttet Te1 og E1 og glante ned på hjulet, akkurat som jeg gjorde på MR2'en tidligere. Utrolig lett å se gradeskiven med grademerker og tallet "10" og "0" så det var ingen tvil om hva som var hvor, men, når lyset blinket så jeg ingen hakk i hjulet i det hele tatt. Meningen er jo at hakket i hjulet skal da ligge akkurat ved den tappen ved "10"-merket, men, så overhodet ingenting jeg. Men, på helt på den andre siden av skalaen (ca 17-18 grader?) var det en rille i hjulet som lyste opp hver gang.. det kan nå umulig være den rillen vel? Så mer ut som en støpesøm enn som et timing-merke :? 17-18grader BTDC må jo være helt feil vel, motoren hadde aldri overlevd med noe slik timing?

så, neste steg er å jekke opp motoren og føle meg frem til merket i hjulet og så male det litt slik at det er mer synlig :? Kanskje litt greit å vite at timingen er ok før jeg skrur opp trykket? :)

 #1121  av erling
 
Er nok smart å ha riktig timing og tenning før man begynner leken ja, samt at det er tilgang på nok suppe. Ha basisen på plass.

 #1127  av CelicaTurbo
 
ja jeg lurte på å bytte bensinfilter, noen som har idet hele tatt peiling på hvor det ligger henne? :? Kanskje jeg bare skal levere fra meg bilen hos toyota og be de gjøre det, er vel ikke så stor jobb så dyrt er det vel ikke? Uansett føler ikke jeg meg helt komfortabel å jobbe med bensinrør som skal tåle en del trykk, særlig når jeg ikke vet hvordan filteret ser ut en gang :)