TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Jeg har nettopp byttet foringer pÃ¥ krengningshemmerene.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #1123  av tahustvedt
 
Jeg kom akkurat hjem fra verkstedet hvor jeg har ligget under bakenden på bilen i fire timer. :) Jeg har nemlig byttet foringene på krengningshemmerene. De gamle var slitt og gjorde at det banket når jeg kjørte over humper. NAF-kontrolløren syntes ikke de var særlig slitt og godkjente de, derfor sleit jeg lenge med å finne ut hva som feilet hjulopphenget. De nye foringene holder skikkelig godt tak i staget mens med de gamle foringene kunne jeg bevege staget ganske lett sideveis.

Jeg skal beskrive det slik jeg gjorde det.

Avmontering bak

Det første jeg gjorde var å senke bakstillingen. Den holdes oppe med fire store bolter og kan senkes over en cm uten at boltene går ut av mutterene. Det er viktig at de ikke går for langt ut fordi det er mye som henger fast i bjelken. For å løsne boltene trenger man en 17mm nøkkel eller pipe.

Når man har senket bakstillingen kommer man til boltene som holder fast klemmene over foringene. Du trenger en 12mm åpen nøkkel til den fremre bolten, det er skikkelig drittarbeid å løsne den da det er veldig trangt. Jeg anbefaler at du tar et lite speil og en lommelykt og ser hvordan det ser ut før du skrur. Klemmen er festet med en mutter i bakkant som er lett å fjerne. Jeg begynte med høyre foring og sleit lenge med å få den av. Du må løsne klemmen nok til at man kan presse bakkanten opp av hullet ellers klarer du ikke å få av foringen.

Den venstre foringen var det verre med. Der var potta i veien så jeg måtte av med hjulet for å i det hele tatt komme til. Når hjulet var av ble staget belastet ganske mye da venstre hjuloppheng sank ned så jeg måtte jekke det opp igjen ved å sette en jekk under flensen på navet (heter det navet? :) ). Deretter måtte jeg fjerne den venstre bakerste bolten til bakstillingen helt slik at det ble fri sikt gjennom der bolten var til den fremre bolten til klemmen over foringen. Boltene må løsnes nok til at klemmen kan dyttes opp av hullet i bakkant, men den fremste bolten trenger ikke å skrus helt ut. Det vil nok bli vanskelig å få den på plass igjen hvis den skrus helt ut.

En alternativ løsning på å få av foringene bak vil være å sette bilen på bukker under kanalene slik at begge hjulene kommer av bakken. Da kan man ta av hjulene og staget bil fortsatt være ubelastet. Det vil være en bedre metode enn den jeg brukte, forutsatt at man har bukker eller jekker å sette under bilen, da. :) Jeg hadde bare en jekk.

Montere bak

Jeg tørket av staget der foringene skulle være og satte foringene på plass med litt fett på innsiden. Foringene er splittet slik at de kan settes på staget uten å koble fra enden. Det kan være vanskelig å få på plass klemmen igjen siden den fremste bolten ikke er skrudd helt ut og klemmeen egentlig spriker litt for mye da. :) Jeg brukte en vannpumpetang og mye makt og fikk de på til slutt. Den venstre klemmen var forferdelig vanskelig å få på da potta var i veien, jeg tror jeg bøyde klemmen litt da jeg monterte den men det har nok ikke noe å si. Bolten og mutteren på klemmen skal torques til 19Nm, men det er umulig å komme til med torquemeter på den fremre bolten så jeg skrudde sånn passe. :)

Etter at foringsklemmene er montert er det bare å heve bakstillingen igjen. Boltene skal torques til 113Nm, noe jeg sleit med da det er vanskelig å holde fast 63Kg med kropp på et glatt gulv mens man tar i noe sinnsykt under en lav bil. :)

Avmontering fremme

Det var mye enklere å bytte foringer fremme enn bak. Det er bare to 12mm skruer å skru ut og så er det bare å ta av klemmen og foringen. Jeg vridde hjulet slik at det var lettere å komme til.

Montering fremme

Dette er nesten like enkelt som å ta av. Jeg tørket av staget der foringen hadde vært og smurte innsiden av foringen med litt fett før jeg satte den på staget. Klemmen er veldig trang og det var vanskelig å få den på foringen. Metoden jeg brukte var at jeg satte foringen på staget først, så satte jeg på klemmen så godt jeg klarte. Deretter brukte jeg jekken til å presse klemmen over foringen. Når klemmen er justert så den passer med bolthullene på bilen er det bare å skru i boltene. Den lange bolten skal være fremst, tror jeg. Det var slik det var når jeg tok av. :) Boltene skal torques til 19Nm, samme som på klemmen bak.

Resultatet

Det er fantastisk å slippe å høre slamringen over hver eneste lille hump eller kumlokk. Jeg har lurt lenge på hva den kunne være som slamret så bak. Jeg byttet foringene fremme også mens jeg var i gang da De virket litt slitte der også. Det er jeg glad for, det var mye dritt mellom foringene og staget.

Det var ikke så vanskelig, men det var ganske mye arbeid. Det var helt klar verdt det. Desverre husker jeg ikke hva foringene kostet hos Toyota, men jeg tror det var rundt Kr. 70,-

Neste gang skal jeg bruke en bukk i stedet for å ligge på gulvet og skitne meg til. :D


Tor Arne
Sist redigert av tahustvedt den 20 jul 2002 01:48, redigert 1 gang totalt.

 #1124  av erling
 
Fin oppskrift! Var å kikka litt under der på min og det så ikkje akkurat morro ut å skifte de bak. Hvis du gjorde det på 4 t har du vært rask. Hadde vært litt snop med sånne polyurethanforinger oxo, hvis noen har sånt til mr2`n.

 #1125  av tahustvedt
 
Jeg vet at Powerzone har sånne Powerflex-foringer til MR2. De kommer i rare farger men skal være veldig bra. Toyota-foringene så ut til å være bra kvalitet de også. :)

Jeg skulle ønske jeg hadde med digitalkameraet mitt mens jeg jobbet. Det hadde vært nyttig med noen bilder av hvordan det så ut. Men-men.


Tor Arne

 #1126  av CelicaTurbo
 
hm, kanskje jeg skulle kopiere denne teksten og legge den inn som en artikkel på sidene? :)

 #1129  av tahustvedt
 
Det var en god ide. Det er jo en vanlig feil på MR2. :)

Tor Arne

 #1130  av CelicaTurbo
 
ok, da gjør jeg det men det blir ikke før noen dager pga at harddisken på maskinen min har køddet seg så mye at jeg sender den i retur til forhandleren i bytte for en ny.. og da må jeg i mellomtiden overføre hele systemet til en annen disk og slikt tar jo litt tid :?

 #1257  av MR2turbo
 
Bra artikkel! Tror kansje at jeg vil gjøre det selv og.. Ble bilen "fastere" etter at du hadde byttet de?

 #1270  av tahustvedt
 
Ja, bilen føles fastere. Men det kommer nok mest av at jeg ikke hører dunkingen mer. Jeg irriterte meg sinnsykt over lydene før jeg byttet.

Nå føles bilen som ny (kremt). :D


Tor Arne