Side 1 av 2

Diagnose? Feilsøking?

Legg innLagt inn:03 okt 2006 16:15
av WaxFraq
Hei og hopp!

Har et spørsmål som vanlig..

Vet det finnes mange guruer her inne når det gjelder motor generelt og spess. mr2 - 3sgte..

Jeg har følgende symptomer :
- Høyt forbruk
- Turboen lader ikke skikkelig når varm (virker som den bestemmer selv)

Noen som har råd/tips?

Har nå bestillt måler, så får jeg montere å se hvor mye den lader..

Den orginale måleren (jaja, jeg vet hvor dårlig den er :D ), den viser ikke mer en litt under halv når turboen lader "maks" i 4. gir når motoren er skikkelig driftsvarm...
Men noen ganger før jeg når det magiske punktet på temp. måler'n så lader den som baaare det...faktisk nesten 3/4 av det den orginale måleren viser...så hva er da galt med driftsvarm motor???

Har Toyota noen form for diagnose-verktøy for feilsøking?? For å finne ut eventuellt hvilken komponent(er) som er feilen...!

Trenger sårt hjelp.. :? Den oppførte seg ikke slik når jeg kjøpte den..
Også er det litt kjedelig å vite det at det er sååå mye mer som ligger på lur, men som ikke kommer til.. 8)

Å ja..jeg har skifta luft filter...tenkte jeg skulle prøve å blokkere T-VSV slangen, for å se om det kan ha noe med saken å gjøre...men da må jeg nesten montere måler først.. :roll:

Takker stoort for alle konstruktive svar! 8)

Bilens oppsett..
- Åpent sportsluftfilter
- Orginal downpipe
- Effektanlegg etter org. DP
- Orgianlt turbotrykk
- Ingen BC

Legg innLagt inn:03 okt 2006 16:22
av Ivar

Legg innLagt inn:03 okt 2006 18:28
av WaxFraq
hehe..har sjekka det også da.. :lol:

som sagt..jeg er rådløs.. :?

Legg innLagt inn:03 okt 2006 18:28
av CelicaTurbo
som Ivar skriver, kom tilbake med resultatet fra diagnose fra ECU som beskrevet i linken ovenfor, så kanskje det er enklere å si noe.. ;)

edit: litt sen der.. men ingen feilkoder altså, motorlampen blinker kjapt og kontinuerlig uten pauser?

Legg innLagt inn:03 okt 2006 19:26
av WaxFraq
jepp! jevnt å fint..!

var ute en tur nå i sted...jeg har en sterk mistanke om at T-VSV slipper ut trykket av en eller annen grunn..
Master skrev:Det er for å deaktivere T-VSV. Turbo vakuume switching valve om jeg husker rett. Det er en dings som sitter neddi der som gjør at du kan kjøre på 2 trykk originalt. En lav modus og en fullmodus. Lavmodusen er f.eks når motoren er kald, når ecu'en oppdager tenningsbank, innsugstempen er for høy etc etc. Det er for å beskytte motoren mot å overbooste seg selv når forholdene ikke er optimale. Det er den originale boostcontrolleren kan man si som gir deg to ulike trykk.
Dette skrev Master i et annet tema...

har ikke lagt merke til tenningsbank..å hva kan forårsake for høy innsugstemp. da?

Er det noen som vet hva som "aktiverer" T-VSV??? Altså alle punktene..?

Merker det værtfall sinnsykt godt når den virkelig begynner å lade..huuuuuge difference!!! :twisted:

Legg innLagt inn:03 okt 2006 19:37
av WaxFraq
kan også nevne det at det ikke er noe annet som kan virke som galt med bilen..
da den starter å går på tomgang som om den skulle være ny..ikke no problem på høyere turtall...ingen ulyder what so ever..men..den lader ikke som den skal..

Legg innLagt inn:03 okt 2006 21:11
av Larsen
Er det eksos skjold på eksosen din?

Legg innLagt inn:03 okt 2006 22:14
av WaxFraq
skjold? forklar :roll:

som sagt tidligere..org. DP ned til katalysator..

Legg innLagt inn:04 okt 2006 07:05
av CelicaTurbo
Jeg har liten tro på at det er t-vsv; den gjør ikke så stor forskjell på draget som det høres ut som du beskriver, og den er definitivt ikke skyld om trykket er lavere enn hva som er vanlig (0.5 bar på lavnivå)..

hadde det ikke vært for at motoren avogtil går ganske bra hadde jeg mistenkt smeltet katalysator siden det meste annet er sjekket ut, men det er sannsynlighvis ikke der problemet ligger siden motoren avogtil går bra.. Er egentlig ganske blank på forslag men hvordan er lyden av turboen når den lader så lite? Jeg tenker om det kan være en lekkasje i innsuget ditt, fra luftfilter til turbo eller mellom turbo og spjeldhus, f.eks om du har en dumpventil som lekker trykket ditt ut, eller om det er en rift i en slange..

Legg innLagt inn:04 okt 2006 14:33
av Larsen
WaxFraq skrev:skjold? forklar :roll:

som sagt tidligere..org. DP ned til katalysator..
Det ligger et skjold over og under eksos eksosmanifoilen, før turboen.

Legg innLagt inn:04 okt 2006 15:31
av WaxFraq
angående skjold..jeg har ikke sett så mye etter det..
da jeg har luftinntak opp på siden, så er det så vanskelig å få opp "panstert" skikkelig..

dumpventil? hmm..blow-off ventil har jeg..men jeg har bytta alle slanger og satt på høytrykksklemmer på alle overganger..!

Legger ved noen bilder så kanskje noen får en idè..

Men hvis det er katalysatoren..den bør man vel kanskje ha på EU-kontroll da.. :roll:
Meneh..er det ikke bare å slå ut innmaten da??

Legg innLagt inn:04 okt 2006 17:54
av CelicaTurbo
jeg ville ha prøvd å midlertidig fjernet dumpventilen blokkert åpningen den står i, for å stadfeste om det er ventilen som lekker eller ikke..

Legg innLagt inn:04 okt 2006 18:00
av WaxFraq
hm..okey..da får jeg prøve det da..men hva skjer da med trykket da??
hm..ender opp med sprengt topp pakning å full pakke nå da..hehe... :lol:

Legg innLagt inn:04 okt 2006 18:04
av CelicaTurbo
WaxFraq skrev:hm..okey..da får jeg prøve det da..men hva skjer da med trykket da??
hm..ender opp med sprengt topp pakning å full pakke nå da..hehe... :lol:

du får garantert ikke sprengt toppakning ved å fjerne dumpventilen, og det er helt ufarlig å gjøre det for å prøve, kanskje med mindre du kjører virkelig høyt turbotrykk på 2.0 bar eller så :lol: Faktisk er Celica Turbo fra de samme årsmodellene levert uten dumpventil som standard og da har jo Toyota tro på at det skal fungere i daglig drift i mange mange år ;)

Legg innLagt inn:05 okt 2006 17:12
av WaxFraq
okey..hm..da skal jeg prøve det ikveld..men det er jo ikke akkurat en "billig-ventil" som står på heller da...trodde turbosmart var litt seriøse jeg da.. :?

men får prøve..

hva med luftmengde måleren??

går det an å måle noen verdier der???

angående skjold...på bilde DSC00616, så ser det jo ut som at det er skjold der...men kan det ha noe med saken å gjøre da??