Side 1 av 2
Mangler deler til godkjenning (unntaksregelen)
Legg innLagt inn:05 okt 2006 15:06
av Zupra
Hallo!
Holder på og få godkjent bilen min en Supra Mkiv 93mod. Den skal godkjennes på unntaksregelen. Har hatt 1 forsøk i Bodø!.
Og neste forsøk fikk jeg ta på min lokale traffikstasjon.
Det jeg lurer på er om det finnes noen i nærheten av tromsø som kunne lånt meg eller selge (billig) Noen org. fjærbein m/fjær og orginal luftfilter boks.?? Orginal eksos kunne jeg få låne hos 2fast4u (tusen takk til steinar)
Setter STOR pris på all hjelp. Da jeg gjerne kunne tenkt meg og få godkjent denne så fort som overhode mulig.
( har mye som skal gjøres med den..
Mvh vegard.
Legg innLagt inn:05 okt 2006 18:50
av 95TT
er det så ille at man må ha orginal luftfilterboks.
Legg innLagt inn:05 okt 2006 20:14
av @lpher
95TT skrev:er det så ille at man må ha orginal luftfilterboks.
Om man skal benytte unntaksregelen, så må bilen være i 100% original stand ja....
Legg innLagt inn:05 okt 2006 21:30
av Rockon GT-R
Kan man ikke skaffe Tüv papir og regge hvor som helst da? En jeg kjenner som har kjøpt seg Supra her går og venter på de papirene... Må han vente for ever and after?

Legg innLagt inn:06 okt 2006 00:07
av Morten M
Hva er unntaksregelen?
Legg innLagt inn:06 okt 2006 08:44
av Zupra
Unntaksregelen er en måte og få godkjent bilen for Norke veier som ikke har Typegodkjenningspapirer. Altså biler som ikke har vært registrert innen EU. Min bil er en US spec. Altså følger det ikke med typegodkjenningspapirer. Dette fionnes ikke. Tru meg, da er de Falske.
Og for at du skal kunne registrere en bil på unntaksregelen så er bilen nødt til og være 100% orginal slik som den kom ut av fabriken. (de kan godkjenne større felger, og kanskje senkesett m TUV papirer.) Men det går litt på kem som tar kontrollen på bilen. Det som også er viktig med US spec. De blinkelysene fremme som er oransje skal være hvite, Ellers vis det er annen topp eller uansett fjærn ALt av klilstremerkeer osv. Han som tok kontrollen hadde overaskende god peiling på bil! Han VISTE hva han snakket om.
Men var ikke så kompliserte greier som jeg trudde det skulle være.. Så vis noen i Nærheten av tromsø Har nonen fjærbein m/fjær jeg kunne lånt. ? skal få betalt for lånet omså.!! Hadde satt stor pris på det..
Legg innLagt inn:06 okt 2006 09:58
av et_casey
Hei
Jeg har noen original fjærer liggende, men har bare KYB AGX dempere. Har demper toppene også...
Bor i Vardø.
Legg innLagt inn:06 okt 2006 11:04
av Tore
Min staar helt original i Tromso. *mangler norske bokstaver...* kan fint laane av meg, bilen skal uansett parkeres for vinteren...hvis jeg bare finner en garasje. Ring med paa 47 64 69 46 hvis du fortsatt trenger det...
Legg innLagt inn:06 okt 2006 11:09
av WRC
Unntaksregelen kan også brukes på registrering av biler fra eøs land, uten bruk av typegodkjenningspapirer. Dvs Supra fra f.eks UK.
Tidligere kunne man kjøpe J-spec supra som var regget i Uk, og enkelt få skilt på disse i Norge. Nå er regelen slik at bilen må være registrert på normalt vilkår( ikke unntak) i det landet bilen kommer fra. J-spec supra er regget på en slags unntaksregel i Uk, og kan derfor ikke lenger regges under unntak igjen i Norge.
Men kjøper man en UK-spec Supra i Uk, som er førstegangsregistrert i Uk, kan denne regges under unntak i Norge.
Zupra skrev:Unntaksregelen er en måte og få godkjent bilen for Norke veier som ikke har Typegodkjenningspapirer. Altså biler som ikke har vært registrert innen EU. Min bil er en US spec. Altså følger det ikke med typegodkjenningspapirer. Dette fionnes ikke. Tru meg, da er de Falske.
Og for at du skal kunne registrere en bil på unntaksregelen så er bilen nødt til og være 100% orginal slik som den kom ut av fabriken. (de kan godkjenne større felger, og kanskje senkesett m TUV papirer.) Men det går litt på kem som tar kontrollen på bilen. Det som også er viktig med US spec. De blinkelysene fremme som er oransje skal være hvite, Ellers vis det er annen topp eller uansett fjærn ALt av klilstremerkeer osv. Han som tok kontrollen hadde overaskende god peiling på bil! Han VISTE hva han snakket om.
Men var ikke så kompliserte greier som jeg trudde det skulle være.. Så vis noen i Nærheten av tromsø Har nonen fjærbein m/fjær jeg kunne lånt. ? skal få betalt for lånet omså.!! Hadde satt stor pris på det..
Legg innLagt inn:06 okt 2006 13:48
av Kilgallon
hvilke regler gjelder for J-spec som kommer rett fra Japan da?
Legg innLagt inn:06 okt 2006 14:07
av WRC
Kilgallon skrev:hvilke regler gjelder for J-spec som kommer rett fra Japan da?
tuv papirer
Legg innLagt inn:06 okt 2006 16:00
av Kilgallon
WRC skrev:Kilgallon skrev:hvilke regler gjelder for J-spec som kommer rett fra Japan da?
tuv papirer
kun TUV papirer?
for har senkesett, større felger og effektanlegg. så det vil gå igjennom?
Legg innLagt inn:06 okt 2006 16:56
av tore 95 tt euro spec
Kilgallon skrev:WRC skrev:Kilgallon skrev:hvilke regler gjelder for J-spec som kommer rett fra Japan da?
tuv papirer
kun TUV papirer?
for har senkesett, større felger og effektanlegg. så det vil gå igjennom?
tviler på at senkesettet går gjennom+ eksosen din..du bør oxo ha TUV papir på felgene dine..detteer hva jeg tror hvertfall...
mvh tore
Legg innLagt inn:07 okt 2006 03:44
av 95TT
Er vel ikke lett å få Tüv papirer på felger vel. aldri jeg sett...
Så det som det blir sagt her er at med en U.S spec supra så går det ikke ann å regge utenom untaksregelen.. ??? Og dette er dere sikre på ?
Legg innLagt inn:07 okt 2006 11:45
av Kilgallon
tore 95 tt euro spec skrev:Kilgallon skrev:WRC skrev:
tuv papirer
kun TUV papirer?
for har senkesett, større felger og effektanlegg. så det vil gå igjennom?
tviler på at senkesettet går gjennom+ eksosen din..du bør oxo ha TUV papir på felgene dine..detteer hva jeg tror hvertfall...
mvh tore
men hva om jeg klarer å skaffe papirer på senkesettet+eksosen da?
vil de kunne slippe det igjennom da?