Side 1 av 2

Spjeld hus kontakt.

Legg innLagt inn:11 okt 2006 15:35
av Sandal
Har ein 3sge fra 89, der det ikkje er forskjell dersom eg plugger av spjeld hus kontakta, dersom der er forskjell so går han iallefall beire og ikkje dårligare. Syns bilen er jævlig seig og får ikkje ditta suget ved 4250 som enkelte prater om her inne på forumet. Noken som har eit tips?

Legg innLagt inn:11 okt 2006 17:50
av Larsen
Sjekk tenning og feilkoder på bilen, samt kom med symptomer på bilen så er det mye lettere å hjelpe!

Legg innLagt inn:11 okt 2006 19:28
av Sandal
Har sjekket for feil koder men der er ingen. Det som er problemet mitt er at motoren går dårlig. Har byttet ein del som: Plugger plugg kabler fodeler og fordeler lokk. Men det er snakk om den sensoren som sitter på huset til spjeldet på insuget, er vell fire ledninger inn på den. Når eg tar av pluggen på den so skjer det ingen ting, kanskje bilen går ørlite grand beire men det kan hende at eg bare innbille meg ikkje noke serlig merkbart.

Legg innLagt inn:11 okt 2006 19:53
av Larsen
Hvordan du justerer trottle sensoren står i bgb manualen. Du trenger søkeblad og multimeter. Personelig tror jeg det er noe annet som er feil.
Sjekk tenninga og kompresjon hvis det ikke er gjordt. En mer nøyaktig beskrivelse av hvordan motoren oppfører seg hadde også vært fint.

Og post kun en post hvis du lurer på noe! Du trenger heller ikke sende meg pm for å få svar.

Legg innLagt inn:11 okt 2006 19:57
av CelicaTurbo
gjennomfør "inspect throttle position sensor" avsnittet litt nede på siden her:

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/16.htm

Eventuellt prøv å justere sensoren som beskrevet lengre nede på siden. Du trenger 0.5, 0.6, 0.7 og 0.9mm følerblader og et multimeter.

Jeg antar at din 89 3S-GE er det samme som på 90+ 5S-FE og 3S-GTE motorene..

Legg innLagt inn:11 okt 2006 20:05
av Sandal
Beskrivelse av motoren er ikkje noke meir å sei om enn at den går likt over heile spekteret, fusker ikkje, har tatt kompresjons test som var heilt fin. Veit ikkje om den bruker mykje bensin for eg veit ikkje ka den skal bruke. Lukter kanskje litt surt etter bilen når eg trakker på. Motoren er den som er opp til 89 i st162. Ein bgb manual ka er det?

Legg innLagt inn:12 okt 2006 13:19
av Sandal
Målte mellom vta og e2 idag, Gass av er 0,77kohm og full gass er 4,9kohm. mellom idl og e2 er der uendelig med motstand heile tida.

Legg innLagt inn:12 okt 2006 15:24
av Sandal
Målte idag igjenn,
0.5mm idl-e2 vart 0.03kohm
0,7mm idl-e2 vart 0,4kohm

Spenninga på ledningane:
Brun var0,04v
rosa var4,76v
kv var1,76v
rosa med blå strek på var 5,04v

Tenninga var på men motoren gjikk ikkje.

Legg innLagt inn:12 okt 2006 17:51
av CelicaTurbo
høres igrunn greit ut med unntak av 0.7mm hvor motstanden skulle ha vært uendelig så det er mulig at sensoren er defekt eller at den rett og slett ikke er korrekt justert.. blir motstanden mellom IDL og E2 uendelig om du åpner gasspjeldet litt? Mostanden ved 0.5mm var litt uventet lav men den er jo innenfor kriteriene i testen da..

Legg innLagt inn:12 okt 2006 18:32
av lasse
Kan jo hende du har en vakumlekkasje.
Hadde en slange som gikk over innsuget som var sprekt, og da gikk bilen dårligere på lave turtall ihvertfall...

Legg innLagt inn:12 okt 2006 19:56
av Sandal
CelicaTurbo skrev:høres igrunn greit ut med unntak av 0.7mm hvor motstanden skulle ha vært uendelig så det er mulig at sensoren er defekt eller at den rett og slett ikke er korrekt justert.. blir motstanden mellom IDL og E2 uendelig om du åpner gasspjeldet litt? Mostanden ved 0.5mm var litt uventet lav men den er jo innenfor kriteriene i testen da..
Dersom eg åpner det ein del så forandrer motstanden seg til uendelig, men då må eg sikkert åpne det 2-3-4mm

Legg innLagt inn:12 okt 2006 20:37
av Larsen
Sandal skrev:
CelicaTurbo skrev:høres igrunn greit ut med unntak av 0.7mm hvor motstanden skulle ha vært uendelig så det er mulig at sensoren er defekt eller at den rett og slett ikke er korrekt justert.. blir motstanden mellom IDL og E2 uendelig om du åpner gasspjeldet litt? Mostanden ved 0.5mm var litt uventet lav men den er jo innenfor kriteriene i testen da..
Dersom eg åpner det ein del så forandrer motstanden seg til uendelig, men då må eg sikkert åpne det 2-3-4mm
Da står den littegrann feil, men å justere den vil nok ikke hjelpe deg med å få bilen til å gå bedre. Kjøp deg startgass, start motoren og spray startgass rundt insuget. Hvis du hører endring i turtall så har du funnet en vakum lekasje.

Legg innLagt inn:12 okt 2006 20:51
av Sandal
Takker for det. Har no vert ut og sugd på alle vakum slangane, der var nåken som gjikk and å suge på men dei slangane gjikk tilbake til gass spjeld huset. Rekna med at dei skulle gå and å suge i. korleis kan eg kontrolere at dei fire spjelda som står inni insuget rett før inngangen til toppen fungera? Og ka vei skal eg justere dinna saken? sånn at der blir uendelig med motstand når eg sette inn ditta 0,7mm bladet? men ikkje når der står ditta 0,5?

Legg innLagt inn:13 okt 2006 06:41
av CelicaTurbo
det står prosedyre for å justere sensoren i linken jeg gav for sjekk av sensoren..

Legg innLagt inn:13 okt 2006 07:48
av Larsen
Sandal skrev:Takker for det. Har no vert ut og sugd på alle vakum slangane, der var nåken som gjikk and å suge på men dei slangane gjikk tilbake til gass spjeld huset. Rekna med at dei skulle gå and å suge i. korleis kan eg kontrolere at dei fire spjelda som står inni insuget rett før inngangen til toppen fungera? Og ka vei skal eg justere dinna saken? sånn at der blir uendelig med motstand når eg sette inn ditta 0,7mm bladet? men ikkje når der står ditta 0,5?
sitter to skruer på den sensoren, bare løsne de litt og vri på hele sensoren. Les linken som celica turbo ga deg. Da du sier at bilen din går dårlig så kommer det ikke fram hvor dårlig den går. Tvis spjeldet gir en ganske markant økning i kraften (ganske likt vtec systemet på gamle honda'er) men blir jo ikke akkurat kastet bak i setet...