TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Er det noen her som har laget luftinntak selv?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #1146  av tahustvedt
 
Jeg vil lage et luftinntak selv på min 2L sugemotor og bruke det sammen med et K&N-filter jeg har liggende. Filteret passer på store, doble forgassere så jeg må modifisere det litt. Senere kan jeg kjøpe et større filter men det er så vannvittig dyrt og jeg har jo dette liggende så... :)

Hvis noen andre her har laget luftinntak selv så hadde det vært interressant å se bilder og høre om lure løsninger.

Er det nødvendig med den sensoren som ligger i det originale filterhuset? Går det an å utmontere sensoren fra det originale filterhuset?

Jeg tenke å lage et "catch-can" til ventilasjonsslangen.

Filteret mitt:
Bilde
Det ser litt bling-bling ut med masse chrom. :)


Tor Arne

 #1147  av CelicaTurbo
 
den sensoren er en temperatursensor, den kan ligge på utsiden av filteret eller i nærheten for den saks skyld, bare den måler omtrent samme temperatur som innsugningsluften (tror nok nøyaktighet ikke er så viktig der, bare du ikke gjemmer den under eksosmanifolden din liksom) :)

ellers høres det ut som en gøy løsning du velger. Jeg har ikke laget slikt innsug selv men har sett et par løsninger rundt på internet de siste årene. Det gjelder egentlig bare å sette et vanlig rør mellom filter og innsuget på motoren. Hele innsug-slangen med de ressonansboksene kan fint fjernes. Under luftfilterboksen er det en ny ganske stor ressonansboks som du også kan fjerne, og når allt det er borte har du ganske så god plass til å lage et rør som leder ned til kaldluft (bare ikke legg det slik at det er utsatt for masse dritt nede ved ventilen fremfor bakhjulet). Prøv gjerne en mellomting og skjerm filteret fra resten av motorrommet på ett eller annet vis.

 #1148  av tahustvedt
 
Jeg får måle og skru litt for å se hvordan det kan gjøres. Jeg har tilgang til materialer og verksteder på jobb. :)


Tor Arne

 #1165  av arild
 
Jeg trodde den sensoren målte vakum i røret.. hehe jeg har nok tatt feil da :)

 #1168  av CelicaTurbo
 
neida, er temp sensor det :) det er en sensor som måler vakum men den ligger innenfor gass-spjeldet og om du tenker litt etter så skjønner du sikkert hvorfor den ligger der (spjeldet skaper vakumet) :) På den annen side, det jeg ikke skjønner er hvordan vakum forteller hvor mye luft som går inn i motoren?

 #1176  av tahustvedt
 
Har nettopp fjerna resonanskammeret. Kan ikke si jeg er særlig imponert av lyden. Det høres nesten ut som bilen går på tre sylindere. Jeg håper et skikkelig innsug gir bedre resultater enn dette. Hadde det ikke vært for at jeg skulle lage et nytt innsug så hadde jeg satt på resonanskammeret igjen.

Resonanskammeret sitter ikke i veien for luftstrømmen til innsuget, det sitter i stedet i en sidevei, en blindvei i røret før filteret.Derfor vil det ikke være i veien for luften.

Jeg lagde også en ny bakplate til K&N-filteret mens jeg var der. Nå fikk jeg et skikkelig overblikk over hvordan det kan monteres også. Det beste er nok å bruke plastrør da det isolerer godt mot varme fra motoren.


Tor Arne

 #1178  av CelicaTurbo
 
...som om bilen går på tre sylindre? hm, kanskje den gjør det da? :) men, neida, høres nesten ut som om du hadde andre erfaringer enn meg da for min hørtes overhodet ikke slik ut da.. (jeg fjernet bare den som var under luftfilterboksen, antar du mener den?).

 #1182  av tahustvedt
 
Ja, jeg fjernet bare den boksen som var festet til brannveggen. Filterboksen står igjen. Det er vel resonanser jeg hører. :)

Lyden ble litt finere når jeg åpnet vinduet.


Den gamle bilen min, en Fiat Abarth, hørtes helt utrolig bra ut når jeg fjernet alt før filteret. Så hadde den to doble Solex-forgassere også, da. :)


Tor Arne

 #1185  av tahustvedt
 
En kompis sa at bilen høres ut som en Ferrari nå. Tror ikke han har hørt en Ferrari før. :) Det høres kanskje bedre ut fra utsiden.

Vi har ikke aluminiumsrør i rett størelse (~60-65mm) på jobben. Jeg kan bruke 75mm (3") plastrør i stedet men det blir vanskelig å få koblet det til motoren. En annen løsning er at jeg lager et rør i glassfiber.


Tor Arne

 #1186  av CelicaTurbo
 
få kompisen din til å gasse litt bortover en flate mens du står utenfor og hører på da.. det er alltid spesiellt å høre sin egen bil når du ikke kjører, og jeg tror nok den ressonansboksen lager kulere lyd der.. dypere brummende på min ex-mr2 ihvertfall.

 #1188  av tahustvedt
 
Jeg får gjøre det.


Jeg så litt i katalogetn til Mekonomen. Der hadde de et 58 cm langt 2-1/2" chrom enderør. Det kan jeg bruke på luftinntaket. :)


Tor Arne

 #1189  av CelicaTurbo
 
et 58cm chrom enderør? altså ment for eksosanlegg? :) synes jeg ser for meg en tykk eksospipe stikke halvmeter ut bak fra bilen jeg hehe :)

men som luftinnsug duger det nok bra..

 #1190  av tahustvedt
 
Røret koster kr 185,- på Cardic eller Mekonomen.

Nå har jeg hørt bilen fra utsiden. SJEF! Det hørtes vannvittig rått ut uten å bli harry! Nesten som en Porsche 911. :)


Tor Arne

 #1191  av CelicaTurbo
 
hehe, så du ble fornøyd med det til slutt :)

 #1192  av tahustvedt
 
Driver og ser litt på forskjellige filter.

Her er en sammenligning av filtreringsevnen til forskjellige merker. HKS imponerte ikke akkurat stort. Jeg fikk ikke særlig lyst på Blitz-filteret heller.

http://www.mkiv.com/techarticles/filter ... index.html

Sjekk denne tråden, legg merke til bildet som viser hvor dårlig HKS-filteret fungerer.

http://www.board.mr2faq.com/showthread. ... super+flow


Noen som vet hvor man får kjøpe Apexi filter i Norge? Har lyst på et vedlikeholdsfritt filter. :)


Tor Arne