TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Er det noen her som har laget luftinntak selv?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #1193  av CelicaTurbo
 
vel, det virker som om de fleste som kjøper apexi er veldig fornøyde med valget sitt. Jeg tror Blitz har en råere lyd og flyter bedre og ser kulere ut, men det er et lite spørsmål ved filtreringen ja. Jeg så en test en gang som viste at filtreringen var tilfredsstillende, husker ikke hvor jeg så den da, men, den testen du linket til er gjennomfør ved å drysse støv ned på filteret mens det er koblet til en støvsuger. Jeg har mine tvil til at det skal "simulere" virkeligheten i noe særlig god grad så om man hadde tatt testen en gang til er det en vesentlig sjangs for at stillingen ville ha vært annerledes.. :? Men, uansett virker apexi som et trygt valg.. jeg tror http://www.takakaira.com kan skaffe det filteret, men hvem i Norge som fører det aner jeg ikke..

 #1194  av tahustvedt
 
Jeg har store problemer med å få tak i gummislanger til å koble sammen røret med inntaket på motoren. Jeg har ikke lyst til å kappe opp originaldelene.

De kunne bestille 2-1/2" radiatorslanger på den lokale Cardic-forhandleren men det koster over 1000 kroner da jeg måtte kjøpe en hel meter. :)


Tor Arne

 #1195  av CelicaTurbo
 
hm, vet ikke helt hvor man kan få tak i en slik slange jeg? 1000,- er jo en smule dyrt da :?

men, med bilen din er du ihvertfall heldig om du vil plassere sportluftfilter der, i celica turbo er innsuget rutet slik at det er virkelig trangt om man skal få et filter på luftmassemåleren, eneste fornuftige løsningen egentlig er å flytte batteriet bak i bagasjerommet og så montere luftmassemåleren der som batteriet stod: Da har man plenty plass til filter som man kan skjerme for varme, det er en scoop inni grillen på bilen som leder kald luft opp der filteret vil ligge, og slangen fra måleren kan gå direkte rett inn i turboen uten en eneste bøy.. er litt fristende å flytte batteriet da ja men da må jeg liksom finne en bra plassering til det der bak og det er kanskje litt vanskelig :?

 #1226  av tahustvedt
 
Ja det er god plass der om man fjerner de originale delene. Det er litt synd at det er så glatt her om vinteren. -25°C og ekstremt lav luftfuktighet har sikkert ganske god innflytelse på ytelsen. :)


Har dere lagt merke til hvor mye dritt Toyota har klart å koble til luftinntaket på MR2? Inntaket med alt tilbehøret tar jo nesten like mye plass som motoren.

Det er små og store resonanskammer i hytt og pine. Jeg tenkte jeg skulle fjerne de i dag men jeg fant ikke noen passende blankinger på jobb (tok de av og så inni), så da venter jeg til jeg får enderøret mitt. Jeg har forresten en gammel 2-1/2" slange liggende på jobb som jeg kan erstatte hele den rørseksjonen på inntaket med. Den kan kobles mellom filterboksen og motoren. :D Da må jeg også finne et lite filter til veivhusventilasjonen. Kanskje et luftfilter til en radiostyrt bil (ehem..)?

Bilde
Disse to kammerene ser ut til å være uten innhold, jeg antar at de har samme funksjon som det store resonanskammeret jeg fjernet.


Tor Arne

 #1229  av CelicaTurbo
 
stemmer at de to boksene er uten innhold og fungerer kun som lyddemper, og, det er rimelig mye stas toyota har klart å presse nedi der ja så det var derfor jeg mente du kom til å få ganske god plass når du dro ut alt sammen :)

 #1230  av arild
 
Jeg leste et sted at sånne resonans-bokser hjelper til litt på lave turtall.. (kanskje det fungerer som en luft-catch-tank? :) )

btw: en ting å tenke på ved plasering av luft-filter: for ca hver 6. grad celsius kaldere luft, øker effekten på motoren med ca. 1%

 #1232  av CelicaTurbo
 
har tenkt på det samme jeg også, om ikke de boksene fungerer som et luft reservoar (staving?), og får å jevne ut strømmen av luft i røret.. men, trolig er effekten såpass liten at det har lite for seg med slike bokser når man har et sportluftfilter?

 #1233  av tahustvedt
 
Ja, kanskje de fungerer som akkumulatorer for å dempe trykkbølgene (lyden) fra insugningsmanifolden.

Tror egentlig de gjør mer skade enn nytte for luftstrømmen. Det må da være bedre (og mer bråkete) med en jevn kanal.


Tor Arne

 #1235  av CelicaTurbo
 
tror kanskje de vil ha en positiv effekt ved det at de fungerer som en buffer jeg, og jevner ut luftstrømmen slik at den er mer konstant istedenfor pulserende..? ser for meg at det er logisk men har jo egentlig ikke så mye peil på dette så klart :)

 #1238  av erling
 
Sånn generelt alt som demper lyd stjeler effekt. Pulseringen skjer vel ved at motoren suger i rykk og napp ettersom ventilene åpner, hvis noe skal gjevne ut dette går det vel ut over effekten. Det må da siden man ikke har overtrykk dempe vakuum når dette er høyest for å få en jevn luftstrøm. Det beste er vel minst mulig motstand, så motoren lettest får sugd når den selv vil. Eller?

 #1241  av CelicaTurbo
 
det beste er nok uansett friest mulig flyt ja så riv ut de boksene om du monterer sportluftfilter :)

 #1258  av MR2turbo
 
ang. Apex'i filteret så tror jeg både D-rd og Importtuning skaffer det. Etter hva jeg tror er Importtuning den rimeligste.
Jeg har bestillt Apex'i Power intake til min bil nå, men det kommer sammen med større deler så det sendes med båt fra Japan (Taka Kaira).. Det er hardt å vente.. :wink: En kamerat av meg kjøpte det til 200sx'en sin og det så veeldig bra ut!

Ang. hjemmelaget, prøv å forme "bakplaten" så du får en traktform på det, og rettest mulig rør inn til spjeldhuset.. alle plasser der lufta må passere en kant blir det motstand, men du har vel også hatt aerodynamikk på skolen og kan litt om turbulens og sånn? :)

 #1261  av erling
 
MR2turbo skrev:ang. Apex'i filteret så tror jeg både D-rd og Importtuning skaffer det. Etter hva jeg tror er Importtuning den rimeligste.
Jeg har bestillt Apex'i Power intake til min bil nå, men det kommer sammen med større deler så det sendes med båt fra Japan (Taka Kaira).. Det er hardt å vente.. :wink: En kamerat av meg kjøpte det til 200sx'en sin og det så veeldig bra ut!

Ang. hjemmelaget, prøv å forme "bakplaten" så du får en traktform på det, og rettest mulig rør inn til spjeldhuset.. alle plasser der lufta må passere en kant blir det motstand, men du har vel også hatt aerodynamikk på skolen og kan litt om turbulens og sånn? :)
Kremt, Større deler? Fortell!

 #1263  av MR2turbo
 
eh.. det er ikke så mye.. Har bestillt ny front+sideskjørt.. Bomex begge deler men i tilegg så kommer det fullt styling sett til en kamerat sin honda + masse motordeler til en gti-r.

...og så kommer det vel en ny vinge bakpå bilen etterhvert håper jeg.. :)

 #1267  av CelicaTurbo
 
tar vel litt tid når det kommer på båt vel? :) tror ikke jeg hadde likt den ventetiden der, og, jeg som vurderer fullt eksosanlegg fra turbo bestilt fra australia når jeg får penger (når jeg blir rik) :)