Side 1 av 2

Virker som tenninga retarderer ved pådrag, hjelp...

Legg innLagt inn:28 okt 2006 02:34
av wickeddark
Monterte boostcontroller i dag, fikk først fuelcut da jeg lada rundt 0.8 (skvatt som F...) Men fikk stilt den ned på mellom 0.6-0.7 en plass. Er det der den skal være orginalt?

Men når jeg trør på i 3dje og opp så stottrer bilen, virker som tenninga blir stilt tilbake. Er dette bankesensoren som sier fra? Kan liksom ikke høre noe tenningsbank jeg. Kjørte intill i går med 0.5 bar, og da skjedde ikke dette.
Jeg kjører på 98 blyfri også, dette skal vel være med å hindre banking.


Hva bør jeg sjekke nå? Har nye kabler, ny rotor, ny fordeler, nye plugger, ingen dumpventil og nytt luftfilter.

Legg innLagt inn:28 okt 2006 13:12
av CelicaTurbo
har mine tvil til tenningsbank ved så lavt trykk for det skal du virkelig ikke få med mindre du har feiljustert tenning f.eks.. (?) Så sant tenningen er justert korrekt så har jeg mye mer tro på at det er et problem med tenningskomponentene dine, for dess høyere trykk dess vanskeligere for tennpluggen å gi en skikkelig gnist så det er da viktigere at resten av tenningskomponentene gjør en skikkelig jobb.. Er det vanlige kobberplugger du har kjøpt så kan du prøve å korte gapet på pluggen men det bør du ikke gjøre med andre type plugger pga at de bruker sprø materialer som brister lett om du prøver på noe slikt.. Siden det meste er byttet hos deg er det ikke godt å vite, mulig at du bør prøve en coil..

Tenningsbank vil du normalt ikke høre så lenge bankesensoren gjør jobben sin.. Du vil merke tenningsbank tydeligst på at motoren mister det meste av draget sitt, du kan få ettertenning (jeg har ikke opplevd akkurat det) og du vil se at turbotrykket ditt øker en tanke mens dette pågår (så lenge du har fjernet t-vsv når du monterte boostcontroller)..

Legg innLagt inn:28 okt 2006 16:10
av wickeddark
CelicaTurbo skrev:har mine tvil til tenningsbank ved så lavt trykk for det skal du virkelig ikke få med mindre du har feiljustert tenning f.eks.. (?) Så sant tenningen er justert korrekt så har jeg mye mer tro på at det er et problem med tenningskomponentene dine, for dess høyere trykk dess vanskeligere for tennpluggen å gi en skikkelig gnist så det er da viktigere at resten av tenningskomponentene gjør en skikkelig jobb.. Er det vanlige kobberplugger du har kjøpt så kan du prøve å korte gapet på pluggen men det bør du ikke gjøre med andre type plugger pga at de bruker sprø materialer som brister lett om du prøver på noe slikt.. Siden det meste er byttet hos deg er det ikke godt å vite, mulig at du bør prøve en coil..

Tenningsbank vil du normalt ikke høre så lenge bankesensoren gjør jobben sin.. Du vil merke tenningsbank tydeligst på at motoren mister det meste av draget sitt, du kan få ettertenning (jeg har ikke opplevd akkurat det) og du vil se at turbotrykket ditt øker en tanke mens dette pågår (så lenge du har fjernet t-vsv når du monterte boostcontroller)..
Skal sjekke tenninga i kveld. Må bare få lånt meg ett stroboskop først. Pluggene er platinaplugger som er kjøpt hos toyota, ga de vognkortet så de bestillte de som skal være til denne bilen. Det som skjer er jo at jeg mister all kraft når den lader max og får litt turtall. Fikk litt romling i eksosen bare, ikke noe smell...

Legg innLagt inn:28 okt 2006 18:17
av CelicaTurbo
følg med på om turbotrykket øker da.. og har du noen i nærheten med en lignende bil så byttelån gjerne coil..

Legg innLagt inn:28 okt 2006 18:32
av wickeddark
CelicaTurbo skrev:følg med på om turbotrykket øker da.. og har du noen i nærheten med en lignende bil så byttelån gjerne coil..

Kjenner desverre ingen med lik bil i Tromsø. Vet av en, men ikke godt nok til at jeg kan spørre om å låne coilen hans ett øyeblikk :P

Legg innLagt inn:28 okt 2006 22:51
av wickeddark
Tenninga var på 8 grader. Satt den på 10 som forklart av the Stig. Da ble det bra på litt over 0.6 bars trykk. Stilte den opp til 0.7 da startet det igjen, kan ikke skjønne at det er annet en tenningsbank.

Har litt ventil tikking fra toppen så kan jo være at sensoren blir lurt. (var sånn på rsturboen min) Men kan vel også være en ide å bytte den sensoren. Om den ikke koster skjorta.

En annen teori jeg har er at kanskje barmåleren min er veldig unøyaktig siden det er en sånn autogauge sak? At jeg egentlig lader mye mer enn jeg tror? Men er vel på 0.8 at fuelcut skal slå inn? Å da blinker jo den motorfeil lampa plus at bilen rykker veldig. Dette jeg opplever er jo bare at krafta blir borte i rykk og napp på høyt turtall. Kan jo nenve at det ikke skjer i første og andre gear. Har kutta tvsv så har likt trykk i alle gear.

Legg innLagt inn:29 okt 2006 08:25
av CelicaTurbo
er nok ikke fuelcut nei for det oppleves ganske annerledes.. høres igrunn ut som tenningsbank du opplever men det er utrolig rart på så lite trykk, 0.7 er standard så du skal kunne kjøre dette dag ut og inn uten å oppleve mye tenningsbank, og du skal definitivt ikke oppleve det ved småkjøring med litt gassing ihvertfall.. Jeg antar at du kortsluttet de korrekte terminalene i diagnosekontakten før tenning ble justert, og at det ikke var noen feilkoder når du gjorde dette?

Det er mulig at bankesensoren er overfølsom og reagerer på noe, og det er litt vanlig at sensoren blir overfølsom med tid men så langt jeg har sett så opplever folk flest det som et problem ved cruising og ikke ved fullgass. Sensoren koster ca 12-1300 fra Toyota..

Legg innLagt inn:29 okt 2006 14:09
av wickeddark
Ja jeg kortslutta kontaktene, men hadde en kar sittende inni bilen når jeg justerte, han mente motorlampa blinka ett par ganger da. Er det det samme som feilkoder? Regnet med at den blinket siden jeg kortslutta noe i diagnosepluggen :D Er ingen lugging med smågassing, kun ved fullt pådrag i 3dje å opp.

Legg innLagt inn:29 okt 2006 14:16
av csstian
wickeddark skrev:Ja jeg kortslutta kontaktene, men hadde en kar sittende inni bilen når jeg justerte, han mente motorlampa blinka ett par ganger da. Er det det samme som feilkoder? Regnet med at den blinket siden jeg kortslutta noe i diagnosepluggen :D Er ingen lugging med smågassing, kun ved fullt pådrag i 3dje å opp.
Om motorlampa blinke med lik mellomrom hele tia så har du ikke feilkoder.

Legg innLagt inn:29 okt 2006 14:40
av grimfer
Bare for å klargjøre litt:
Fuelcut skal slå normalt slå inn ved ca 0,85 bars ladetrykk. Da mister du motorkraften, og motorlampa lyser. Motoren vil nå oppføre seg "normalt" helt til du gir gass og turboen skal til å lade. Da mister du motorkraften igjen.

Når dette skjer, oppleves det som ett rykk i bilen. Ikke flere etter hverandre.

Du nullstiller ved å skru av tenninga, og på igjen. Da skal turboen igjen kunne lade opp mot 0,80-0,85 før fuel cut slår inn igjen.

Jeg hadde litt ujevn akselerasjon og halvdau respons, noe som skyldtes utslitte/ødelagte pluggledninger. Har du sjekka dem?

Legg innLagt inn:29 okt 2006 15:01
av wickeddark
csstian skrev:
wickeddark skrev:Ja jeg kortslutta kontaktene, men hadde en kar sittende inni bilen når jeg justerte, han mente motorlampa blinka ett par ganger da. Er det det samme som feilkoder? Regnet med at den blinket siden jeg kortslutta noe i diagnosepluggen :D Er ingen lugging med smågassing, kun ved fullt pådrag i 3dje å opp.
Om motorlampa blinke med lik mellomrom hele tia så har du ikke feilkoder.
Nå fikk jeg ikke sett det selv, men han som så det mente den blinket. Sa ikke noe om det var jevn blinking.

Legg innLagt inn:29 okt 2006 15:05
av wickeddark
grimfer skrev:Bare for å klargjøre litt:
Fuelcut skal slå normalt slå inn ved ca 0,85 bars ladetrykk. Da mister du motorkraften, og motorlampa lyser. Motoren vil nå oppføre seg "normalt" helt til du gir gass og turboen skal til å lade. Da mister du motorkraften igjen.

Når dette skjer, oppleves det som ett rykk i bilen. Ikke flere etter hverandre.

Du nullstiller ved å skru av tenninga, og på igjen. Da skal turboen igjen kunne lade opp mot 0,80-0,85 før fuel cut slår inn igjen.

Jeg hadde litt ujevn akselerasjon og halvdau respons, noe som skyldtes utslitte/ødelagte pluggledninger. Har du sjekka dem?

Ja har fått fuelcut til å komme, satte bc feil vei, og dermed stengte den helt, å ga fullt trykk :D

Skal prøve å bytte ut ledningene på mandag når butikkene åpner igjen. Men regner med som alle andre deler til denne bilen, så er det ingen i Tromsø som har disse på lager...

Legg innLagt inn:29 okt 2006 16:43
av CelicaTurbo
Trodde du nylig hadde kjøpt nye kabler jeg? Slitte tennpluggledninger kan føre til dette men det er ikke akkurat forbruksvare med kabler..

Sjekk diagnose en gang til og vær sikker på hva som faktisk skjer. Om du har feilkode 51 for spjeldsensoren så vil ikke ECU låse tenningspunktet når du justerer og du justerer dermed helt feil.. Den feilkoden er relativt vanlig.. vær obs på at feilkoden også vil dukke opp og ecu vil ikke lengre låse tenningen om du rører gasspedalen, så hold foten vekk fra den ;)

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

Legg innLagt inn:29 okt 2006 16:54
av wickeddark
CelicaTurbo skrev:Trodde du nylig hadde kjøpt nye kabler jeg? Slitte tennpluggledninger kan føre til dette men det er ikke akkurat forbruksvare med kabler..

Sjekk diagnose en gang til og vær sikker på hva som faktisk skjer. Om du har feilkode 51 for spjeldsensoren så vil ikke ECU låse tenningspunktet når du justerer og du justerer dermed helt feil.. Den feilkoden er relativt vanlig.. vær obs på at feilkoden også vil dukke opp og ecu vil ikke lengre låse tenningen om du rører gasspedalen, så hold foten vekk fra den ;)

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

ja skulle være nye kabler på bilen. Byttet for under ett år siden. Resten byttet jeg rett etter jeg fikk den. Men skal prøve å bytte kablene også, like greit å ha det gjort. Skal gå over tenninga selv en gang til, og sjekke at den faktisk ikke viser feilkoder. Lampa skal altså blinke rytmisk om alt er i orden?

Legg innLagt inn:29 okt 2006 18:07
av sindrejl
dette har ingenting med ledningene eller noe er jeg redd for? Opplevde det samme idag etter å fått bc'en til å fungere 100%. Fikk en "slags" fuelcut der den brått går av gassen etterfulgt av at bilen er ganske dau etterpå. Spesielt om jeg trår på gassen hardt, ujevn tomgang også. Lurer på om bilen gikk i feilmodus eller noe slikt? Hjelper ikke å skru av/på tenning men har ikke prøvd å kople av batteriet.