Side 1 av 3
Bruker du MR2 som vinterbil?
Legg innLagt inn:02 nov 2006 16:18
av Master
Har du problemer med fryktelig understyring og dårlige bremser på glatt føre?
Et lite tips for dem som kanskje ikke har tenkt på det:
Kjøp noen titals kilo sand/småstein i etc i sekker og legg fremme under panseret.
Jeg har ikke reservedekk(har forsterker der fremme) så jeg har lagt 60 kg strøsand der. (3x20kg).
Bremsene og styrefølelsen ble utrolig mye bedre! Før klikka ABSen tulling hver gang jeg lukta på bremsepedalen, men nå får jeg mye mer grep før den griper inn.
Lite vekt fremme gir dårlige bremser og ikke minst lett styring, så dette er en billig og sikker investering. Vet ikke hvor mange ganger MR2en min har gått rett frem i 10-20 cm snø uansett hvordan jeg svinger. Håper dette forbedrer seg en del og!
Forresten noen andre som har gjort dette / lyst å prøve dette som kan dele meninger?
Legg innLagt inn:02 nov 2006 16:39
av kimae
Hehe,
Sandsekker i bagasjen. Standard bmw triks det der

Har kjørt mr2'en en ukes tid på vinterføre nå, og har vel vurdert litt vekt fremme jeg og ja

Legg innLagt inn:02 nov 2006 16:42
av Master
kimae skrev:Hehe,
Sandsekker i bagasjen. Standard bmw triks det der 
Har kjørt mr2'en en ukes tid på vinterføre nå, og har vel vurdert litt vekt fremme jeg og ja 
hehe, men da trenger du vekt til å akselerere. Noe MR2 har massevis av

bremser dog....
Legg innLagt inn:02 nov 2006 16:43
av Mr2Even
Ikke dumt det der

Jeg kjører også på vinteren og sant det med abs'en, men kommer vel litt ann på om vinterdekkene er gode eller dårlige også
Legg innLagt inn:02 nov 2006 16:43
av angrykid
Jeg skal etterhvert putte noen kg med sand framme ja. Sliter veldig med understyring og lite bremseeffekt.

Legg innLagt inn:02 nov 2006 16:48
av hovik
Hvordan er MK2 med tanke på rust ? Her i Grenland salter de MYE, uansett vær og føre.
Jeg satte bilen i garagen for vinteren forrige helg, men skulle gjerne brukt den året rundt om det ikke var for det h... saltet.
Legg innLagt inn:02 nov 2006 16:50
av Rømmling
lurt å bruke sand sekker da, kan jo strø vis det blir for glatt opp en bakke.
Legg innLagt inn:02 nov 2006 16:53
av Mr2Even
hovik skrev:Hvordan er MK2 med tanke på rust ? Her i Grenland salter de MYE, uansett vær og føre.
Jeg satte bilen i garagen for vinteren forrige helg, men skulle gjerne brukt den året rundt om det ikke var for det h... saltet.
Jeg synes mr2'en ikke ruster mye, men å vaske oppunder hjulbuene, under dører og div er lurt å gjøre ofte.
Legg innLagt inn:02 nov 2006 17:03
av Master
Mr2Even skrev:Ikke dumt det der
Jeg kjører også på vinteren og sant det med abs'en, men kommer vel litt ann på om vinterdekkene er gode eller dårlige også
Jeg har prøvd både gode piggfridekk og nå med gode piggdekk. Ble bedre med pigg, men ble MYE bedre med vekt i tillegg

Har du dårlige dekk og ikke vekt blir det jo forferdelig kan jeg tenke meg til....
Rust?
Har ikke MR2 MKII helgalvanisert karosseri?
Legg innLagt inn:02 nov 2006 17:05
av angrykid
90 - 91 modellene har ikke helgalvanisert karosseri.

min har rusta litt foran ene bakhjulet.. skal få ordnet dette etterhvert, men må bare finne ut hvordan jeg gjør det først.

Legg innLagt inn:02 nov 2006 17:33
av Dr.Ling
Første vintern jeg kjørte var det utallige ganger at jeg understyrte i rundkjøringer osv, men dårlige piggfrie dengang. Hadde dengang reservehjulet foran, men la sandsekk der også. Nå er reservehjulet vekke + at jeg har verdens tyngste eksosanlegg bak, og det hjelper ikke på vektfordelingen. Har planer om å legge mye vekt foran.
Mtp drifting osv må det jo være mulig å øke vekten foran endel, samtidig som man letter bilen bak med lett eksos, coilovers, lette felger, kanskje karbonmotorlokk og bagasjelokk. Skulle man klare å drifte en MR2 da? Kanskje ikke..... er kanskje andre faktorer også som spiller inn. Noen som husker vektfordelingen på mkII; 42/58? Eller noe sånt?
Legg innLagt inn:02 nov 2006 17:38
av GhostRider88
hadde vært morsomt å prøvd dette, men jeg kommer til å sette min mr2 inn i garasje i vinter, for det er først og fremst en sommer bil

Og at den blir mye mer bevart da.. tenker da på rust, bulker som følger av skrensing osv
Legg innLagt inn:02 nov 2006 20:41
av Larsen
Hadde ingen problemer med understyring forige vinter, ble stort sett bare overstyring

Fikk litt problemer med den gamle mk1en da jeg puttet en girkasse i bagasjen bak. Da var det ikke mye å styre med lengre...
Eller så syns jeg mr2en var en veldig god vinterbil. Den kommer frem overalt.
Trodde alle mk2er var galvaniserte jeg. De er ihvertfall etter hva jeg har skjønt ikke spesielt plaget av rust.
Legg innLagt inn:02 nov 2006 20:49
av aneriks
jeg mener da mr2`en har det best i garasjen om vinteren

Legg innLagt inn:02 nov 2006 21:04
av Mr2 Mk2
aneriks skrev:jeg mener da mr2`en har det best i garasjen om vinteren 
agreed!!
