Side 1 av 1

ganske vanlig at 3sge bruker olje?

Legg innLagt inn:08 nov 2006 17:16
av celica4ever
Hei jeg har ringt litt til forskjellige mr2 eiere som skal selge bilene sine. For meg så virker det som nesten alle bruker litt olje uansett km stand..

Er ganske int i en som har gått 145 000, men den bruker også olje. Nesten i lik linje med min celica som har gått 245 000...

Er det noe og være redd for ? Vet at de motorene har det problemet med oljeforbruk, men trodde det gjaldt de motorene som hadde rulla litt..

Legg innLagt inn:08 nov 2006 17:30
av Mr2Even
Ja de fleste mr2'er bruker olje. Alt mekanisk blir jo slitt, og hvertfall en turtalls-maskin som Mr2'n. Konstruksjonen har vel også litt av skylden. Viktig å bytte olje ofte

Nøkkelen for å ha en bil lenge er å ikke tyne den for mye, følge opp oljeskift, holde den ren og pen og følge opp service. Skal du kjøpe en bra Mr2, så gå utifra hvem som har hatt den før og en som ikke har gått altfor langt. Min bruker ikke olje, men den har jo bare gått 65000km også :wink:

Legg innLagt inn:08 nov 2006 21:53
av injee
GTI`en som eg hadde brukte litt olja.. det vil sei at når eg hadde kjørt ca 250mil så hadde den ein liter for lite. Så trikset var å alltid ha liggende ein liter i bagasjerommet.
Heldigvis er det jo to varsel-lys i dashbordet. Og etter min erfaring kicket det ene inn når det var ca 1 liter for lite olje på den.
Da var det bare å stoppe asap, fylle på og kjøre nye 250mil. :-)

Alle bruker litt olje.. men det er jo bare å være obs på det.
Du kjører ikke gris når første oljevarselen har kicket inn f.eks. :-)

Legg innLagt inn:09 nov 2006 17:52
av FireWalk
ganske uvanlig om de ikke bruker olje.. :P

De fleste har nok gått over 300.000 km.. men vil anta at 80% av dem har tilbakestilt KM stand.... med tanke på hvem som står for mesteparten av importen av disse bilene her i landet.. :) da er det ikke rart at de bruker litt olje.

Skift stempelringer og ventiltetninger så burde forbruket gå ned. :)

Legg innLagt inn:09 nov 2006 18:10
av csstian
Et kjent problem er at oljeskraperingene sitter fast.Det er nok der mesteparten av oljen forsvinner

Legg innLagt inn:10 nov 2006 20:44
av celica4ever
FireWalk skrev:ganske uvanlig om de ikke bruker olje.. :P

De fleste har nok gått over 300.000 km.. men vil anta at 80% av dem har tilbakestilt KM stand.... med tanke på hvem som står for mesteparten av importen av disse bilene her i landet.. :) da er det ikke rart at de bruker litt olje.

Skift stempelringer og ventiltetninger så burde forbruket gå ned. :)
kan vel ikke være så mange som har gått så langt :P

men det kommer vel litt an på bruken av bilen også antar jeg

Legg innLagt inn:10 nov 2006 21:39
av FireWalk
celica4ever skrev:
FireWalk skrev:ganske uvanlig om de ikke bruker olje.. :P

De fleste har nok gått over 300.000 km.. men vil anta at 80% av dem har tilbakestilt KM stand.... med tanke på hvem som står for mesteparten av importen av disse bilene her i landet.. :) da er det ikke rart at de bruker litt olje.

Skift stempelringer og ventiltetninger så burde forbruket gå ned. :)
kan vel ikke være så mange som har gått så langt :P

men det kommer vel litt an på bruken av bilen også antar jeg
Tja.. det er snakk om 16, snart 17 år gamle biler... Fattern har en 2004 modell Renault megane, og den har gått 70.000 km nå på 3 år. Han bruker den stort sett bare til og fra jobb.
MR2ene er jo kjøremaskiner til de grader, jeg vet at bilene står fint lite stille, men blir kjørt mye og det bærer de fleste preg av også.
Når en ser hvor slitt seter, ratt og diverse slitedeler er så samsvarer det ikke med km standen som regel.

En bil som har gått 140.000 km burde ikke ha noe nevneverdig oljeforbruk. Når man ser at flere må helle på en liter olje i uka, og samtidig har lav KM stand, da syntes jeg det er ugler i mosen. En kan jo klare å kjøre motoren såpass ihjel (ved å kjøre hardt på kald motor osv) at den begynner å bruke mye olje, men jeg tviler på det er tilfellet hos alle. De fleste som kjøper slike biler er entusiaster, og det gjelder ikke bare nåværende eier, men eieren før dem, og før der igjen osv.

Men for all del: KM stand generelt er jo ikke relevant så lenge bilen er tatt vare på. Jeg tar heller en bil som har gått 400.000 km med nyoverhalt motor, nytt drivverk. antirust-behandlet osv enn en som har gått 160.000 med bare vanlig service og oljeskift.. Det som slites er jo såkalte "slitedeler", og det innebærer de intærne delene i motor som stempelringer, ventiltetninger, ventilene, råder, stempel vannpumpe, oljepumpe osv osv.
Alt av bevegelige deler og alt som utsettes for påkjenninger. selve sylinderen vil nok også bli "slipt" litt med årenes løp, men det har ingen konsekvens så lenge det hones opp og settes i nye stempelringer.. I værste fall kan man jo borre litt og sette inn oversize stempel og få en gevinst atpåtil (krever dog manipulering av ECU signaler). Uansett, for ikke å snakke meg helt vekk her; en overhalt motor er like god som en helt ny motor etter min mening. Så om bilen tas vare på så har alder og km stand absolutt ingenting å si.

:D

Men bare så det er sagt: Oljeforbruk kommer som regel bare av en ting: SLITASJE. Slitasjen kommer når motorene har gått langt, eller ved gjentatt misshandling ved kaldstart osv (de forskjellige intærne delene i motor utvider seg når de blir varme, og denne prosessen er ikke symetrisk for alle delene. Dessuten har oljen mye å si også. De førse sekundene når du starter motoren har du ikke oljetrykk, da slits motoren en del. Det tar noen minutter før oljen har oppnådd den temperaturen den trenger for å gi max smøre effekt. Så når du kjører hardt på kald motor med liten smøreevne fra oljen sin side får man ENDA en belastning.

Derfor er det ønskelig med en gradvis oppvarming for å unngå unødvendig mye slitasje.)

Legg innLagt inn:12 nov 2006 13:04
av celica4ever
jøss sto masse fornuftig her! en som har peiling :wink:

Legg innLagt inn:13 nov 2006 22:39
av Mr2Even
Detta fant jeg på Mobil1 sin nettside :

It is also not uncommon for a high-performance engine to require a top-up of motor oil every 2,000 miles. (Most manufacturers consider anything better than 1,000 miles between top-ups as "normal.")