Side 1 av 1

Oppgradere toppen 3S-GE?

Legg innLagt inn:08 nov 2006 17:50
av Mr2Even
Går det ann å oppgradere toppen på en 3S-GE ? Og isåfall, er det noe å hente ved å gjøre dette?

Re: Oppgradere toppen 3S-GE?

Legg innLagt inn:08 nov 2006 17:58
av Andy_Celica
Mr2Even skrev:Går det ann å oppgradere toppen på en 3S-GE til 4A-G(Z)E , 3S-GTE, eller 5S-FE ? Og isåfall, er det noe å hente ved å gjøre dette?
Du kan ikke sette på en annen topp en den du har nå, 4age og 4agze we jo 1,6 litere, og da mye mindre topper osv, men du kan jo oppgradere den toppen du har nå da,

Du kan bytte ventiler, fjærer, kammer, porte eksos og luftsiden. Så er nok endel effekt å hente på det.

Re: Oppgradere toppen 3S-GE?

Legg innLagt inn:08 nov 2006 18:26
av Mr2Even
Andy_Celica skrev:
Mr2Even skrev:Går det ann å oppgradere toppen på en 3S-GE til 4A-G(Z)E , 3S-GTE, eller 5S-FE ? Og isåfall, er det noe å hente ved å gjøre dette?
Du kan ikke sette på en annen topp en den du har nå, 4age og 4agze we jo 1,6 litere, og da mye mindre topper osv, men du kan jo oppgradere den toppen du har nå da,

Du kan bytte ventiler, fjærer, kammer, porte eksos og luftsiden. Så er nok endel effekt å hente på det.
Hehe åja.. Hm, det skal jeg jammen meg kjekke ut :) Noe annet man må tenke på også visst dete blir gjennomført?

Legg innLagt inn:08 nov 2006 18:29
av Pitchyou
noen som vet om beams toppene passer på 2gen 3s-ge blokka?

Legg innLagt inn:08 nov 2006 19:41
av Andy_Celica
Andread skrev:noen som vet om beams toppene passer på 2gen 3s-ge blokka?
Det tror jeg ikke, 2gen 3sgte toppen passer ihvertfal ikke på 3gen 3sgte motor.

Legg innLagt inn:08 nov 2006 19:52
av CelicaTurbo
Er noe diskusjon om beams-toppen på mr2oc.com for tiden og konklusjonen er at det muligens går men oljestyringen til VVTi må konstrueres eller systemet må blokkeres, og på bilder ser det ut til at kjølekanaler osv passer overrens med 5S-FE-blokken ihvertfall. Sannsynlighvis er det alt for mye stress i forhold til å bytte hele motoren til en beams, og du skal trossalt finne en beams topp også da. Er sannsynlighvis enklere å finne hel motor. 3S-GE toppen har blitt montert på flere 5S-FE tidligere med godt hell og grei gevinst i effekt.. Å montere en 5S-FE-topp på en 3S-GE motor er nok et godt steg ned i effekt så kan neppe anbefale det ;)

3S-GE har en ganske god topp men skal du gjøre noe mer er det nok vanlig rute ved å bytte kamaksler og øke turtallet hvor du henter effekt.. Kanskje denne siden er til inspirasjon, det er et kit til beams motoren hvor kittet bl.a. inneholder kamaksler, fire individuelle spjeld og eliminering av vvti.. 270 PS ved 8600 o/min

http://trdparts.jp/english/parts_engine-3s-ge.html

Legg innLagt inn:08 nov 2006 19:56
av Andy_Celica
CelicaTurbo skrev:Er noe diskusjon om beams-toppen på mr2oc.com for tiden og konklusjonen er at det muligens går men oljestyringen til VVTi må konstrueres eller systemet må blokkeres, og på bilder ser det ut til at kjølekanaler osv passer overrens med 5S-FE-blokken ihvertfall. Sannsynlighvis er det alt for mye stress i forhold til å bytte hele motoren til en beams, og du skal trossalt finne en beams topp også da. Er sannsynlighvis enklere å finne hel motor. 3S-GE toppen har blitt montert på flere 5S-FE tidligere med godt hell og grei gevinst i effekt.. Å montere en 5S-FE-topp på en 3S-GE motor er nok et godt steg ned i effekt så kan neppe anbefale det ;)

3S-GE har en ganske god topp men skal du gjøre noe mer er det nok vanlig rute ved å bytte kamaksler og øke turtallet hvor du henter effekt.. Kanskje denne siden er til inspirasjon, det er et kit til beams motoren hvor kittet bl.a. inneholder kamaksler, fire individuelle spjeld og eliminering av vvti.. 270 PS ved 8600 o/min

http://trdparts.jp/english/parts_engine-3s-ge.html
Sorry off topick, men hva er egentlig fordelen med 4 induviduelke spjeld?

Legg innLagt inn:08 nov 2006 20:04
av Mr2Even
Andy_Celica skrev:
CelicaTurbo skrev:Er noe diskusjon om beams-toppen på mr2oc.com for tiden og konklusjonen er at det muligens går men oljestyringen til VVTi må konstrueres eller systemet må blokkeres, og på bilder ser det ut til at kjølekanaler osv passer overrens med 5S-FE-blokken ihvertfall. Sannsynlighvis er det alt for mye stress i forhold til å bytte hele motoren til en beams, og du skal trossalt finne en beams topp også da. Er sannsynlighvis enklere å finne hel motor. 3S-GE toppen har blitt montert på flere 5S-FE tidligere med godt hell og grei gevinst i effekt.. Å montere en 5S-FE-topp på en 3S-GE motor er nok et godt steg ned i effekt så kan neppe anbefale det ;)

3S-GE har en ganske god topp men skal du gjøre noe mer er det nok vanlig rute ved å bytte kamaksler og øke turtallet hvor du henter effekt.. Kanskje denne siden er til inspirasjon, det er et kit til beams motoren hvor kittet bl.a. inneholder kamaksler, fire individuelle spjeld og eliminering av vvti.. 270 PS ved 8600 o/min

http://trdparts.jp/english/parts_engine-3s-ge.html
Sorry off topick, men hva er egentlig fordelen med 4 induviduelke spjeld?
Kanskje man får presset mer luft inn?

Legg innLagt inn:08 nov 2006 20:06
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Er noe diskusjon om beams-toppen på mr2oc.com for tiden og konklusjonen er at det muligens går men oljestyringen til VVTi må konstrueres eller systemet må blokkeres, og på bilder ser det ut til at kjølekanaler osv passer overrens med 5S-FE-blokken ihvertfall. Sannsynlighvis er det alt for mye stress i forhold til å bytte hele motoren til en beams, og du skal trossalt finne en beams topp også da. Er sannsynlighvis enklere å finne hel motor. 3S-GE toppen har blitt montert på flere 5S-FE tidligere med godt hell og grei gevinst i effekt.. Å montere en 5S-FE-topp på en 3S-GE motor er nok et godt steg ned i effekt så kan neppe anbefale det ;)

3S-GE har en ganske god topp men skal du gjøre noe mer er det nok vanlig rute ved å bytte kamaksler og øke turtallet hvor du henter effekt.. Kanskje denne siden er til inspirasjon, det er et kit til beams motoren hvor kittet bl.a. inneholder kamaksler, fire individuelle spjeld og eliminering av vvti.. 270 PS ved 8600 o/min

http://trdparts.jp/english/parts_engine-3s-ge.html
ok. Jeg lærer noe nytt hver dag av å stille dumme spørsmål. hehe :lol:

Legg innLagt inn:08 nov 2006 23:46
av Xlr8
takker får den linken til trd greiene som beams motoren ikke kommer til og koste nok:P ikke begynne med å handle deler og til den:P

noen i norge som har beams motor?

Legg innLagt inn:09 nov 2006 07:51
av CelicaTurbo
har ikke hørt om noen her til lands med beams motor nei..

Legg innLagt inn:11 nov 2006 18:23
av Xlr8
håper da jeg blir den første=)

Legg innLagt inn:12 nov 2006 16:44
av soarer
Xlr8 skrev:håper da jeg blir den første=)

Søren også. Hadde jeg fortsatt bodd i Norge, så har det vært noe jeg har sikla på lenge. Her i Japan er det mange Beams motorer, men Mr2-en er i Norge og snart solgt. Hmmmm. Ja ja.


En annen ting jeg tenkte på , er at om man blokker Vvti-systemet på en Beams-altessa-motor (210hk), så passer den plutselig nedi motorrommet på en mr2. Da kan man nemlig sette på andre kamdrev, og den klumpen som justerer kamtidene, som også stikker ut på fronten, kan fjernes. Det krever i midlertid et annet innsug, kanskje noe som ligner på de separate innsugene.

Legg innLagt inn:12 nov 2006 23:09
av Xlr8
har sett litt på de selv. men har funnet ut at lomme boka ikke strekker seg så langt..