TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Boost Creep! Trenger rÃ¥d?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #206798  av Andy_Celica

Har hatt litt problemer med boost creep på bilen min en lang periode nå, har fått et par tips om hva som kan gjøres, men lurer ¨på om det er noe virkelig smart jeg kan gjøre.

Det som er blitt foreslått er å pusse, slipe opp wg en i turboen, sveise inn et rør på 10cm som er 2,1/4 stort.

Uansett om jeg stiller den til å gå på 0,6 eller 1,1bar, så etter 5-6000 rpm stiger trykket opp til 1,2 og så kutter den.

Trenger hjelp nå :roll:

#206800  av sindrejl

tipper wastegaten din er for stram, eller så er "in-out" puttet feil på solenoiden :) men mest sannsynlig wg som sitter "fast"

#206805  av Andy_Celica

Er 100% sikker på es ikke sitter fast. om den er for stram veit jeg ikke, men det jeg var ute etter er åssen jeg fikser problemet.

#206819  av kennethx

st205rr på forumet mener jeg hadde akkurat samme problemet. Han strupte eksosen litt etter turbo, og problemet forsvandt.

Altså kan det virke som du har for lite baktrykk i eksosen din?

#206820  av Andy_Celica

kennethx skrev:st205rr på forumet mener jeg hadde akkurat samme problemet. Han strupte eksosen litt etter turbo, og problemet forsvandt.

Det er han som kom med forslaget av å strupe eksosen. :D

#206823  av kennethx

Bare å sette i gang da ;)

#206881  av sindrejl

kennethx skrev:st205rr på forumet mener jeg hadde akkurat samme problemet. Han strupte eksosen litt etter turbo, og problemet forsvandt.

hvorfor skulle han få det når jeg ikke får det? Jeg har absolutt ingen struping etter snurrbo men rett ut i en ny downpipe

#206882  av sindrejl

Andy_Celica skrev:Er 100% sikker på es ikke sitter fast. om den er for stram veit jeg ikke, men det jeg var ute etter er åssen jeg fikser problemet.
er lurt å finne ut HVA som er galt før man fikser vet du ;) Er wg'en for stram må du ta løs turbo og sånt fremi der og prøve å finne nytt festepunkt for wg'en egentlig. Eller kjøpe en ny brukt wg om den du har er blitt kortet ned på staget.

#206889  av ST205RR

st205 med orginal turbo og 3" exos hele veien vil 99% sikkert gi boost creep
:?

#206905  av CelicaTurbo

Er et ganske vanlig problem ihvertfall, den tiden da det britiske forumet http://www.gt4oc.net var åpent for alle så jeg ofte kommentarer om folk med st205 som bevist utelot å bytte mellomrøret nettopp for å unngå problem med boostcreep. Nå er det så klart greit å sjekke at wastegate faktisk åpner skikkelig og at den ikke støter borti uorginal downpipe innvendig slik at den ikke åpner fullstendig f.eks. Å endre preload på wastegateklokken kan jo også hjelp men jeg tror ikke det vil hindre boost creep, kun at det vil endre hvor tidlig motoren når fuelcut med creep...

#206908  av kennethx

sindrejl skrev:

hvorfor skulle han få det når jeg ikke får det? Jeg har absolutt ingen struping etter snurrbo men rett ut i en ny downpipe
Og du har 3" dp + mellom rør + potte? 3" hele veien, ingen kat. Samme utførelse DP som han, eller en billig sak som kanskje flyter dårligere?

Det er MANGE som har dette problemet på st205, så det er ikke rart.

#206911  av sindrejl

ST205RR skrev:st205 med orginal turbo og 3" exos hele veien vil 99% sikkert gi boost creep
da er min st205 1% :) Stiller jeg på lavt trykk går den på rundt 0.8

#206912  av sindrejl

kennethx skrev:
sindrejl skrev:

Og du har 3" dp + mellom rør + potte? 3" hele veien, ingen kat. Samme utførelse DP som han, eller en billig sak som kanskje flyter dårligere?

Det er MANGE som har dette problemet på st205, så det er ikke rart.
tja er en billigsak av en dp men siden utførelsen er helt like på den flower den ikke dårligere men kan sprekke tidligere sikkert. Ellers er det ikke noe kat og styr :) Må være heldig jeg da som slipper dette problemet! :D

#206917  av CelicaTurbo

Det er ikke alle som opplever problemet men slik jeg forstod postene på gt4oc.net var det mer en regel enn et unntak at folk opplevde dette med full 3" eksos. Men, det jeg aldri helt har forstått er hvorfor st205 opplever dette mens ingen skriver at MR2 med 3.gen motor sliter med noe slikt?

#206923  av ST205RR

sindrejl skrev:
ST205RR skrev:st205 med orginal turbo og 3" exos hele veien vil 99% sikkert gi boost creep
da er min st205 1% :) Stiller jeg på lavt trykk går den på rundt 0.8

Men har du 3" hele veien innkludert dp?