TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • grainger og turbo tilstand

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #1196  av CelicaTurbo
 
Da har jeg byttet til kaldere tennplugger (drittjobb å få løs den intercooleren som står over pluggene :? ), og installert en relief valve (grainger, ball/spring valve) for å kunne justere trykket. Ventilen skal også ha den egenskapen at den holder trykket til wastegate helt lukket helt til ønsket trykk er oppnådd (ulik bleed-valve), og dette skal gjøre at trykket kommer fortere.. merker det ganske tydelig, men det er ikke før 0.4-0.5 bar at det før steg sakte men nå raser opp.. så, det ser ut til at ventilen gjør jobben bra foreløpig. Når wastegaten fikk fullt trykk (grainger var åpen) trykket den 0.5 bar (7.25psi) mens nå har jeg stillt den slik at den gir fort 0.7bar (10psi) som er omtrent standard, men trykket daler ned til 0.6bar når turtallet øker.. Har enda ikke installert FCD så jeg går ikke høyere foreløpig.. skal også ta noen tester med street dyno på 0.65bar (som er det samme som jeg kjørte før) for å se om dreiemomentet kommer tidligere i andre gir f.eks.

Men, en ting som noen kanskje kan svare på: Jeg hadde innsugslangen til turboen helt av for å komme til wastegate, og jeg sjekket da hvordan turboen så ut. Jeg kjente overhodet ingen slark i akselen, og hjulet snurret ganske så lett og fint rundt, men, i fronten av kompressoren hvor alle bladene samler seg i en stjerneform, der så det ganske herjet ut. Det var bøyde blader, blader med rift og det ene bladet manglet en bit på kanskje 1/4 cm^2. Er dette normalt på en så gammel turbo egentlig? Det var også en del olje i innsuget både før og etter turboen men det er vel ganske normalt, det er overhodet ingen røyk under gasspådrag så jeg antar det er veivhus ventilasjonen som gir oljen. Men, de skadene på turbinen, er det normalt og ok eller absolutt fy fy? :?

 #1197  av tahustvedt
 
Skader på leading edge på en sentrifugalkompressor kan nok gi litt turbulens og redusert effektivitet, men hvis du ikke har problemer med å oppnå korrekt turbotrykk så er det vel ikke noe stort problem. Men jeg vil tro at det oppstår en del vibrasjoner i turboen på grunn av uballanse. Litt rart at det har blitt sånne skader på kompressoren, all luften som kommer fram til turboen må jo gjennom filteret først.

Du kunne jo ta en Dremel og jevne ut kantene, men det hadde ikke jeg tort å kjøre uten videre konsultasjon med eksperter (det er vel kanskje deerfor du spør her). :) Det er det vi gjør på kompressorbladene til flymotorer med aksiale kompressorer. Der er det nok litt mer kritisk da siden det er på fly og siden de er aksiale.




Tor Arne

 #1200  av CelicaTurbo
 
vel, jeg følte ingen vandring i akslingen og turboen lader fint opp den så jeg tror det går fint jeg.. men noe dremel tør jeg ikke ta inn der for da ligger det jo igjen masse metall spon.. jeg sjekket luftfilteret også og det så ganske nytt og fint ut og allt var tett rundt så jeg kan liksom ikke helt se for meg at noe skal ha truffet turboen heller? med mindre det kom fra veivhusventilasjonen da.. men men, foreløpig fungerer den bra så jeg får roe meg med det :) får ta et bilde og spørre på et internasjonalt forum og høre hva de sier kanskje.. men det er det vel også en hel haug med bedrevitere som mener at det er full katastrofe bare turboen ikke ser skinnende ny ut :?

 #1290  av MR2turbo
 
Hvis det mangler en bit på en finne vil dette føre til at det blir ubalanse i turboen.. og siden den spinner rundt med opptil 100.000RPM så vil små vektforandringer utgjøre stor ubalanse.. Jeg har ikke så veldig peiling på dette, men jeg vil tro at lagrene i turboen slites adskillig fortere derson turboen ikke er i balanse. I de turboene jeg har kikket inn i eller sett bilder av som har gått endel har det aldre vært skader på kompressoren..

Men jeg er enig med Tor arne at det ikke er noe farlig å bruke så lenge du får opp turbo trykket.. Men levetiden på turboen kan jo være kortet inn..

tror ikke at jeg ville begynt med no sliping inni der uten å fjernet turboen fra bilen og hatt mulighet til å rengjøre etterpå og få den dynamisk balansert..

 #1295  av erling
 
Går det an å bytte bare skovelhjulet, eller er det fy-fy for den vanlige mann? På gamle-golfen min var impellerhjulet festet med mutter og locktight...

 #1311  av MR2turbo
 
Det skal ikke være no stort problem å skru på turbo (Impeller skifte og lignende..) uansett så må du nok da bytte lagre og brotsje/ shimme den opp på nytt.. I tilegg må du ha tilgang på balanseringsbenk som kan balansere på veldig høyt turtall, er ikke sikker på eksakt RPM men skulle tro at det lå mellom 40-60000 RPM.. så det vil vel si at det beste er å få tak i en bytte-turbo og la de som har utstyr til det, reparerte de.. :)
Er det noen som vet no annet er jeg interresert.. F.eks RPM og toleranse ved balansering?

 #1313  av erling
 
Tenkte at det kanskje gikk an og bytte bare impeller, men hvis lagre må byttes oxo er det ikke for gud og hvermann.