Side 1 av 2

Hvor god på bane?

Legg innLagt inn:15 nov 2006 15:56
av A_hjelme
Hvor godt gjør en Mr2 Turbo seg på bane?
Holder den følge med de store gutta?

Legg innLagt inn:15 nov 2006 16:09
av WaxFraq
hvem er de store gutta??

banekjøring har "kun" med erfaring å gjøre...! jeg har prøvd det, å jeg hadde ikke erfaring.. :lol: men morro var det!!

men joda..den henger godt med...men den kan kanskje virke litt nervøs hvis du presser den skikkelig i svinger...men det kommer selfølgelig an på hvilke dempere, dekk, senkesett, stabstag..og hvor mye du tør selv..

morro er det uansett..!

Legg innLagt inn:15 nov 2006 21:19
av Larsen
mr2en er vel en av de bilen som sitter bedre på veien, så hvis du kan kjøre så er den mer enn kjapp nok! Problemet er (spesielt 91-92) den har en tendens til å plutselig overstyre da den kjøres på grensen.

Legg innLagt inn:15 nov 2006 23:08
av Ivar
Larsen skrev:mr2en er vel en av de bilen som sitter bedre på veien, så hvis du kan kjøre så er den mer enn kjapp nok! Problemet er (spesielt 91-92) den har en tendens til å plutselig overstyre da den kjøres på grensen.
Regner med at du mener 90/91-modeller i Europa/Japan og 91/92-modeller fra USA nå, altså revisjon 1.

Herr Brille er på plass og korrigerer. 8)

Re: Hvor god på bane?

Legg innLagt inn:15 nov 2006 23:44
av sindrejl
A_hjelme skrev:Hvor godt gjør en Mr2 Turbo seg på bane?
Holder den følge med de store gutta?
bilen holder greit følge med mye rart men det kommer av at de "store gutta" ikke alltid tør satse like mye. Går rett og slett på hvordan du kjører. Kjørte jo fra mye rart i mr2 mk1 med 124 ville ponnier, men det er jo fordi jeg hadde billigere bil og satset mer :)

Legg innLagt inn:16 nov 2006 16:24
av celica4ever
det er ikke akkurat ett svar, men nytt spørsmål..

Hvordan er mr2 i svingete veier i forhold til mx5 og honda crx?

Legg innLagt inn:16 nov 2006 17:36
av A_hjelme
Akkurat det jeg å lurte på.
Jeg hadde en MX5 som lå noe sinnsykt i svingene.
Dro fra alt som var i svinger, men datt av lasset på strekka..
Var utroli lett å kontrollere i sving. Veeeldig forutsigbar, stikk motsatt av MR2. Har erfart det ja :lol:

Legg innLagt inn:16 nov 2006 18:39
av sindrejl
celica4ever skrev:det er ikke akkurat ett svar, men nytt spørsmål..

Hvordan er mr2 i svingete veier i forhold til mx5 og honda crx?
samme svar her, kommer an på sjåføren. Mr2 kan spenne ut med ræva. mx5 og crx er VELDIG forutsigbare. Men KAN man kjøre bra kan også mr2en kjøre ifra disse bilene. Men igjen alt beror på sjåføren.

Legg innLagt inn:16 nov 2006 18:39
av Ivar
A_hjelme skrev:Akkurat det jeg å lurte på.
Jeg hadde en MX5 som lå noe sinnsykt i svingene.
Dro fra alt som var i svinger, men datt av lasset på strekka..
Var utroli lett å kontrollere i sving. Veeeldig forutsigbar, stikk motsatt av MR2. Har erfart det ja :lol:
Jeg synes MR2en er veldig forutsigbar. Jeg har nå en 92-modell som har litt mer forutsigbart understell, men jeg har hatt en 90-modell også uten problemer overhodet. Det gjelder å kjenne bil, dekk og turtall godt.

På glatt føre kan du egentlig glemme banekjøring med en MR2.

Legg innLagt inn:16 nov 2006 19:53
av celica4ever
men så vil det si at det var dumt av toyota og ha motoren bak istedet for foran?

Legg innLagt inn:16 nov 2006 20:53
av lasse
Ivar skrev:
A_hjelme skrev:Akkurat det jeg å lurte på.
Jeg hadde en MX5 som lå noe sinnsykt i svingene.
Dro fra alt som var i svinger, men datt av lasset på strekka..
Var utroli lett å kontrollere i sving. Veeeldig forutsigbar, stikk motsatt av MR2. Har erfart det ja :lol:
Jeg synes MR2en er veldig forutsigbar. Jeg har nå en 92-modell som har litt mer forutsigbart understell, men jeg har hatt en 90-modell også uten problemer overhodet. Det gjelder å kjenne bil, dekk og turtall godt.

På glatt føre kan du egentlig glemme banekjøring med en MR2.

Går jo greit på glatta også, var på rudskogen i striregn en gang jeg, hadde åtte kontraer ut fra langsvingen den ene runden da...
Men absolutt moro :D

Legg innLagt inn:16 nov 2006 21:34
av CelicaTurbo
celica4ever skrev:men så vil det si at det var dumt av toyota og ha motoren bak istedet for foran?
nei, det vil bare si at det krever en annen kjørestil for å fungere bra, og den kjørestilen er vel kanskje ikke det enkleste for oss vanlige dødelige mennesker.. og da mener jeg at det er forskjell mellom å kjøre en MR-bil rundt banen uten å snurre, og å kjøre den slik at man utnytter fordelene som MR-konstruksjonen kan gi til det fulle ;)

Legg innLagt inn:16 nov 2006 22:11
av Christian
Man må jo snurre litt :mrgreen: Kan bare prate for meg, men jeg synes ikke bilen er uforutsigbar. Problemet mitt er at når den slipper (på asfalt) sliter jeg noe med å ta den inn igjen. Sitter da egentlig å venter på at den kommer, siden det merkes tydelig på grep og rattet, men må jo presse litt til :P Det positive er at jeg har blitt en jævel på 360 og full gass igjen uten å måtte stoppe.

Om mr2 er en bedre bil i svinger en f.eks mx5 aner jeg ikke. I teorien skal vel en midtmontert motor være bedre, men som andre sier her kommer det helt ann på føreren. Personelig har jeg kjørt fra mange mx5, Men aldri blitt frakjørt av en :wink:
Derimot har jeg slitt som f med v-tec civic'er, ikke direkte parkert, men fryktelig jevnt!

På isen er mr2 en helt konge bil, men man må ha ispigg og ikke være fryktelig redd for chassiet :wink: Er vel stort sett impreza'er på ispigg jeg ikke har greid å kjøre ifra :D

Legg innLagt inn:17 nov 2006 13:18
av villejan
Så er det store spørsmålet....

Hvilke oppgraderinger bør man gjøre med bilen dersom man i det hele tatt skal prøve seg. Hjelper lite å "gutse", hvis man etter tre svinger har kokende bremsevæske, eller skeiv slåtte stab stag!

Legg innLagt inn:17 nov 2006 14:14
av CelicaTurbo
i korthet bremser, dekk og ikke minst bilens vekt.. De fleste understellsmodifikasjoner gir liten gevinst i form av bedret veigrep, men har som formål å bedre følelse, stabilitet, endre bilens balanse og egenskaper og endre hvor man ønsker at dekkene skal være mest effektiv i sitt grep. Gromme bremser i seg selv fører ikke til at bilen stopper fortere ettersom bremselengde er et produkt av veigrepet, ihvertfall så lenge orginalbremsene er gode nok til å bruke opp det veigrepet som er tilgjengelig (dvs låse hjulene). Orginalbremser er derimot ikke konstruert for å håndtere varmen som genereres ved gjentatte harde nedbremsninger og det er der de gromme bremsene i form av større diameter og flerstemplede kalippere er nyttig og de vil tillate deg å bremse like sent inn i alle svinger.

Mer motor vil så klart også hjelpe men det gir liten gevinst å storme fremmover rettstrekken og kjøre forbi alle andre om det ender med at det blir kødannelser bak deg gjennom svingene :lol: