Side 1 av 1

fjerning av kat på en vvt-i 00mod

Legg innLagt inn:20 nov 2006 10:55
av EXS
ville jeg tjent noe på og fjerne katalysatoren på min 2000mod toyota corolla med vvt-i motor og erstattet det med et røyr med hurtigfester... slik at jeg kan bytte tilb ved eventuell eu kontroll ,eller bør jeg spare meg for bryet??

noen som har en mening om dette :?:

Legg innLagt inn:20 nov 2006 11:08
av celicat23
Hvis det er som på siste generasjon celica, så er det ivertfall en dårlig ide da det sitter en sensor ETTER katalysatoren også som måler at den virker som den skal.

Fjerner du katalysatoren da går bilen i "nødmodus" og pøser på mye mer bensin enn du skal ha, og det er ikke akkurat noe positivt.

Som sagt - dette gjelder celica. Sjekk om det er slik på corolla'en først.

Det som hjalp på effekten på celica'n var å bytte de orginale lyd demperene med noen "high flow" (lite dempende) noen. Testet ett par forskjellige eksos anlegg, og det som virket som gav bilen mest effekt var eksos anlegget som nesten var strake rør uten noen demping som helst.

Legg innLagt inn:20 nov 2006 12:18
av EXS
hvordan ser denne sensoren ut da??

det hadde vel hvert mulig od bare sveise denne sensoren inn i en eventuel kat erstatter

Legg innLagt inn:20 nov 2006 13:03
av EXS
dobbelpost

Legg innLagt inn:20 nov 2006 13:13
av Kjetil84
Hvis du har en slik sensor kan du sikkert koble den ut på en måte! hvis du kobler deg på den med et multimeter, og finner ut hvordan den funker, så kan du jo emulere det på en måte..
Ofte fungerer slike følere slik at di gir høyere (eller lavere) motstand ved endring i avgassene, så hvis du bare kobler inn en motstand istedenfor føleren, så vil jo den lure bilen til å oppføre seg normalt!:P

Men om du ikke er så sikker på hva du driver med så er det kanskje ikke noen god ide å kutte ledninger i bilen din!:P

Legg innLagt inn:20 nov 2006 14:56
av CelicaTurbo
Lambdasonder er vel ikke de enkleste kretsene å lure ECU'en på. Sannsynlighvis har bilen to lambdasonder hvor den ene er plassert etter katalysatoren for å måle om katalysatoren gjør jobben sin. Jeg mener dette ble standard med OBD-II diagnosekompatible biler i 96, men mulig det kun gjelder USA?

Lambdasonden fungerer ved å måle hvor mye oksygen det er i eksosen. Ved blandingsforhold 14.7/1 med luft/bensindamp vil i teorien all oksygen forbrukes i forbrenningen. Katalysatoren er derimot avhengig av oksygen i eksosen for å kunne forbrenne videre på de skadelige stoffene og derfor bruker ECU signalet fra første lambdasonde til å veksle mellom mager og rik blanding, og på den måten "mate" katalysatoren med hva den trenger for å fungere. Sonden som står etter katalysatoren måler også oksygen og så lenge ECU ser at det er mindre oksygen etter katalysatoren enn før, så vet den at katalysatoren fungerer (den forbrenner oksygen i prosessen sin).

Så, å lure ECU er snakk om mer enn å bare koble inn en motstand. Dette er sensorer som gir sinuskurvede signaler pga den kontinuerlige vekslingen mellom mager og fet blanding. Det finnes løsninger men hvor bra det fungerer på våre biler er ikke godt å si:

http://www.afterthoughtsauto.com/o2sim.html

Legg innLagt inn:20 nov 2006 15:22
av MacGyver
men noen som vet om det er slik på alle toyota ?

vurderer å ta vekk cat på min og gi den litt mere å puste på, men det er vel bare å se om det ligger en sensor ekstra da.?

Legg innLagt inn:20 nov 2006 15:36
av EXS
hvorfor får jeg alltid dobbelposter her på forumet tro??

uansett så må jeg takke for kjappe svar... tror neste steg for min del nå blir og få bilen opp på noen bukker og få tatt en orentlig sjekk på hvordan ting ligger ann :)

Legg innLagt inn:20 nov 2006 19:54
av Kjetil84
CelicaTurbo skrev: Så, å lure ECU er snakk om mer enn å bare koble inn en motstand. Dette er sensorer som gir sinuskurvede signaler pga den kontinuerlige vekslingen mellom mager og fet blanding.
Da er d jo bare til å sette inn en dynamo med propell på (som en turbo), så generer den spenningen i forhold til flow!:P

Neida, bare kverrulerer jeg!:P Jeg har aldri vært borti de sensorene jeg!
Gruer meg til jeg skal kjøpe så ny bil at jeg ikke kan gjøre noe med den!:P

Legg innLagt inn:20 nov 2006 20:39
av csstian
MacGyver skrev:men noen som vet om det er slik på alle toyota ?

vurderer å ta vekk cat på min og gi den litt mere å puste på, men det er vel bare å se om det ligger en sensor ekstra da.?
Ja du har to på din bil også.En foran og en bak kat.

Legg innLagt inn:20 nov 2006 20:57
av MacGyver
[qoute] Ja du har to på din bil også.En foran og en bak kat. [/qoute]

takker så mye for svar, men takker ikke Toyota... :(
men men, det er vel en mening med dette, men ikke att eg ser den i nuet


Beklager til trådstarter for litt avsporing... toget er på rett vei nå.

Legg innLagt inn:21 nov 2006 06:38
av celicat23
Du får kjøpt noe elektronisk duppe-ditt for å hindre at motoren merker at katalysatoren er fjernet. Husker jeg kom over dette da jeg letet etter deler til celica'n. Desverre så husker jeg ikke hvem som lagde det :roll:

En kompis med en mr2 mk3 fikk opp varsel lampen for feil med motoren når han fjernet katalysatoren på sin bil. Det som kurerte det hele var faktisk og ta sensoren som er etter katalysatoren, og stripse fast den i motorrommet - så den bare ligger og "føler" friskluft.

Om det er en KJEMPE BRA løsning eller ikke skal ikke jeg si noe om, men sist jeg hørte så hadde han kjørt i flere månder uten å få opp noe mer feil. Om motoren korrigerer målingene fra sensoren med en kjempe feil blanding av enten luft eller bensin...Hvem vet? Bilen går som ett skudd ivertfall.

Men, som sagt, om dette er noe LURT skal jeg ikke sette navnet mitt på. Det har *SÅ LANGT* virket for han.

Legg innLagt inn:03 des 2006 13:44
av EXS
det visere seg nå at bilen har 2 lamdaer så katfjerning blir skrinlagt... går heller for en sportskat :wink:

Legg innLagt inn:18 des 2006 23:04
av csstian
Fant denne her.Men om den funker er en annes sak

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MIL-elim ... enameZWDVW