Side 1 av 1

Hva skal til for å få 4-500 hk i en MkIV tt?

Legg innLagt inn:20 nov 2006 18:59
av Andy_Celica
Som topick sier, hva skal til for å få den effekten?

Legg innLagt inn:20 nov 2006 19:17
av tore 95 tt euro spec
Denne wright-up'en gjelder forøvrig alle typer mkIV Supra (US, Euro & JDM)

BPU står for Basic Performance Upgrade. Dette vil som regel være første steg når man modifiserer en supra
og dette båstår i all hovedsak av følgende....

1) Fjern begge katalysatorene. Dette gjør at motoren får "puste" lettere, da katalysatorene
er ganske så restriktive. Bevar gjerne katalysatorene. Kjekt å ha ved neste EU-kontroll

2) Erstatt det originale eksosannlegget med ett skikkelig ettermarkeds-annlegg. Det finnes en
mengde kurante annlegg til mkIV Supran, og søk gjerne på forumet for å finne ut hva folk mener om
de forskjellige typene. Generellt så kan man si at de alle vil gi en økt effekt, (kun ørsmå
variasjoner) Så det er utseende, støy nivå og lyden på annlegget som vil avgjøre hvilket man til
syvende og sist velger å gå for.

3) Monter en turbotrykksmåler, for å holde ett øye med turbotrykknivået.
Igjen her er det plenty typer å velge mellom, og man har også flere plasser man kan montere den.
Den vanligste plasseringa ser ut til å være som erstatning for klokka, eller man kan fjerne en av
luftedysene. Alternativt kan man jo få tak i en A-pillar med plass til en eller flere
instrumenter.

4) Montere en fuel cut defender (FCD)
Supran har en fuel cut grense på 1.0 bar, og når denne grensen er nådd vil ECU'en strupe
bensintilførselen for å forhindre at ting går rett heden. Men...når man fjerner begge
katalysatorene vil man som oftest havne over 1.0 bar (her varierer det VELDIG avhengig av om man
har US/Euro eller JDM-spec. Sistnevnte kan fort løpe opp i 1,4-1,5!! (uten kat') Ikke bra!) Det
en slik FCD gjør, er rett og slett å fortelle ECU'en at man er under denne grensa. Må kanskje
legge til at en bra FDC ikke fjerner denne grensa, men høyner den istedet.

5) Monter en restriktor-ring (NB! Ikke en nødvendighet på US/Euro-spec)
Som tidligere nevnt, så vil turbotrykket overstige 1.0 bar når begge kat'ene er fjerna. Så for å
forhindre at turbotrykket når EXPLOSIVE høyder så kan man montere en restriktor-ring. Denne gjør
akkurat det det høres ut som - det er ganske enkelt en skive som monteres inne i eksosannlegget
og minsker diameteren på annlegget, for å redusere luftstrømmen for å holde turbotrykket på
normale nivåer. Veldig enkelt og veldig greit...og det fungerer.

6) Bytt til kaldere plugger
Når man kommer over 1,1-1,3 så bør man også skifte til kaldere plugger for å sørge for at motoren
går fint og jevnt.

7) Sjekk bensinbumpa
Når de fleste mkIV Supras nå begynner å nærme seg 10-12 år, så kan det være verdt å få sjekka bensinpumpa før man tar helt av med trimminga, ellers kan motoren få med for mager blanding...og
da kan løpet fort være kjørt...dessverre.

Legg innLagt inn:20 nov 2006 19:25
av Andy_Celica
Så med andre ord bort med katalysator og på med effektanlegg, + en bc som kan stille trykket og en fcd så har man 500 hk?

Legg innLagt inn:20 nov 2006 19:38
av @lpher
Andy_Celica skrev:Så med andre ord bort med katalysator og på med effektanlegg, + en bc som kan stille trykket og en fcd så har man 500 hk?
Tror nok rundt 450hk er max med disse modsene... Da har man tøyd strikken langt nok liksom ;) Men...for all del...det er ikke vanskelig å dra det lengre...men da kreves det endel større endringer :)

Legg innLagt inn:20 nov 2006 20:10
av TOYPARTS
jeg vil si at det stopper på ca 400

Legg innLagt inn:20 nov 2006 22:08
av øf
holder på nå med å skal tøye "strikken" på min.det jeg skal gjøre er følgende:
1. beholde frontmontert ic,men korte ned rør-gaten.
2. 3-3,5" downpipe i coatet svartstål,fjerne cat.
3. øke grunntrykket på dyser.
4. justerbart turbotrykksmåler.
5. kjøre med plx bredbånslambda.
når jeg har fiklet ferdig,skal jeg kjøre den på rulla.
håper på rundt 400hk,hvis jeg ikke får det,blir det nok custom grenrør og 2nye turboer,enkelmasse-svinghjul,datasprut,clutch osv osv :)

Legg innLagt inn:21 nov 2006 11:23
av Kilgallon
Hva koster en restriktor-ring?

Legg innLagt inn:21 nov 2006 19:32
av Andreazz
Er det ikke en bedre løsning med en boostcontroller istedet for resriktor ring? Litt sånn "to steg fram, et steg tilbake" med å montere ordentlig åpen eksos for så å sette inn en restriktor..

Legg innLagt inn:21 nov 2006 19:37
av sindrejl
Andreazz skrev:Er det ikke en bedre løsning med en boostcontroller istedet for resriktor ring? Litt sånn "to steg fram, et steg tilbake" med å montere ordentlig åpen eksos for så å sette inn en restriktor..
boostcontroller kan kun ØKE trykket.. ikke minke :)

Legg innLagt inn:21 nov 2006 19:45
av Andreazz
sindrejl skrev:
Andreazz skrev:Er det ikke en bedre løsning med en boostcontroller istedet for resriktor ring? Litt sånn "to steg fram, et steg tilbake" med å montere ordentlig åpen eksos for så å sette inn en restriktor..
boostcontroller kan kun ØKE trykket.. ikke minke :)
Jaa, du sier noe der.. Det tenkte jeg ikke på :oops: Får mekke litt på wastegatene da...

Legg innLagt inn:21 nov 2006 20:24
av sindrejl
Andreazz skrev:
sindrejl skrev:
Andreazz skrev:Er det ikke en bedre løsning med en boostcontroller istedet for resriktor ring? Litt sånn "to steg fram, et steg tilbake" med å montere ordentlig åpen eksos for så å sette inn en restriktor..
boostcontroller kan kun ØKE trykket.. ikke minke :)
Jaa, du sier noe der.. Det tenkte jeg ikke på :oops: Får mekke litt på wastegatene da...
det derimot hjelper ;) skaff deg ekstern wg :)

Legg innLagt inn:21 nov 2006 21:24
av Andreazz
sindrejl skrev:
Andreazz skrev:
sindrejl skrev: boostcontroller kan kun ØKE trykket.. ikke minke :)
Jaa, du sier noe der.. Det tenkte jeg ikke på :oops: Får mekke litt på wastegatene da...
det derimot hjelper ;) skaff deg ekstern wg :)
Jeg har det. Jeg mente at den som eventuelt vil montere restriktor ring heller for mekke litt på wastegatene.

Legg innLagt inn:21 nov 2006 21:41
av øf
spør du meg,er restriktor-ring det samme som å pisse i motvind :lol:

Legg innLagt inn:21 nov 2006 21:50
av sindrejl
Andreazz skrev:
sindrejl skrev:
Andreazz skrev: Jaa, du sier noe der.. Det tenkte jeg ikke på :oops: Får mekke litt på wastegatene da...
det derimot hjelper ;) skaff deg ekstern wg :)
Jeg har det. Jeg mente at den som eventuelt vil montere restriktor ring heller for mekke litt på wastegatene.
got it! ;)

Legg innLagt inn:21 nov 2006 23:01
av Andy_Celica
Men trykket er jo org under 1 bar da, og hvis den klarer 1 bar med eksos så er det jo bare til å bruke bc en til å holde den under 1 bar, det blir jo ikke det samme som å minke den da.