TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • lakkering av motor.

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #208922  av cameleon
 
siden motoren min er tatt ut nå, så tenkte jeg å shine den opp litt siden den ser helt forferdelig ut per i dag.
noen som har lakkert motoren sin? og har noen forslag å komme med? hvilken lakk bør jeg evt bruke? er dette noe jeg kan gjøre selv? blir jo temmelig varmt der inne, så hvilken som helst lakk vet jeg ikke går an å bruke.

håper på noen svar her :)

 #208958  av Mr2Even
 
Jeg har lakkert motor før. Du må rengjøre veldig godt med tynner først så kjøper du spesiallakk som tåler varme. (Dekk til alt som ikke skal lakkes- og ikke få tynner på plast-ting.) Den fra Biltema brukte jeg og den funket helt greit.( Lakker mange tynne lag) Men husk at motoren kan miste litt av evnen til å kjøle etterpå, men tror ikke det er betydelig.

 #209057  av Larsen
 
Hvis du kjenner noen som pulver lakkerer så ville jeg ha prøvd det. Det blir veldig bra og har tro på at det varer lengre enn vanlig spray lakk. Du bør ihvertfall rense aluminium med syre slik at du slipper at lakken bobler opp så fort.

 #210496  av beernuts
 
Er det støpejernsblokk må du etsegrunne, og lakke med farge som tåler litt varme. 'Høytemplakk' er ikke nødvendig, med mindre du skal ha 'showshine' og vil unngå fargemerker ved manifold eller turbo. (men overflaten skal sannsynligvis ikke nå over 100 grader uansett..)
På den gamle crownen min brukte jeg en tokomponent etsegrunning, og vanlig 'Steel' spraylakk i bladgrønn. Tror det holdt seg mer eller mindre strøkent i 10 år uten annet enn vanlig motorvask.. Har sett de som har brukt de blanke lakkene til Hammerite med stor suksess også. (rett på renvasket, men rusten blokk.)
Sleng inn noen bilder, sånne motoroverhalinger er fett!