Side 1 av 1

rolig gasspådrag = bedre aks.??

Legg innLagt inn:24 nov 2006 17:39
av WaxFraq
heisan!
bare et lite spørsmål...har en -91 mr2 3s-gte...
jeg har hatt noen problemer angående draget i bilen ei stund nå..å jeg har kommet fram til det at den går bedre, akkser bedre, hvis jeg ikke klamper gasspedalen i bunnen med en gang..

kan dette være at bensinpumpa ikke greier å levere nok?? hva med trottelsensor el. no??? akkurat dette er jeg rimelig novice på.. :roll:

hjelp ville vært fint.. 8)

Legg innLagt inn:24 nov 2006 19:14
av CelicaTurbo
hm, ikke at jeg tror det hjelper deg men det er noe å være klar over: ecu kjører i "closed loop"-modus så lenge du ikke gir full gass og da er tenning og bensin mye justert ut fra sensorer slik som trottlesensoren og bankesensoren, mens om du gir full gass blir bensin og tenning styrt basert på en tabell med faste verdier og sensorer har liten innvirkning på variasjonene..

i praksis vil det si at motoren ofte vil gå magrere og med betydelig mer aggresiv tenning når du gir halv- til moderat gass enn når du gir full gass, og det betyr at motoren kan føles mye kvikkere når du ikke gir full gass ;)

Legg innLagt inn:24 nov 2006 20:44
av FireWalk
Har dette problemet selv... Hos meg kommer det utvilsomt av at ECU (også den orginale vil jeg tippe) tilfører mer bensin som en sikkerhetsmekanisme når TPS registrerer full gass. Bilen går jo ganske feit fra før orginalt.. Så dette må jo da såklart justeres optimalt. I ditt tilfelle er ikke dette noe du skal tenke på siden du har orginal ECU.

Jeg mener på at den orginale lambda sensoren kun fungerer under cruising, og da under et ganske begrenset område.. da magrer den ut blandingen slik at bensinforbruket går ned. Med full gass går den over på tabell, og da kobles samtidig lambdaen ut. Den kobles forøvrig ut lenge før en oppnår full gass, pga at en narrowband sensor blir så unøyaktig under pådrag at den ikke er til å stole på nok til å basere bensin og tenningsinstillinger på.

Om lambdaen er dårlig eller gåen vil du få svært dårlig akselrasjon og gange generelt, med unntak av ved nær full gass.. da vil bilen gå normalt pga at den bruker tabell og ikke baserer seg på lambda signalet (som da vil være helt galt om den er gåen)..

Om du kobler den ut vil den bruke tabeller også her, men den vil gå ganske dårlig i forhold til hva du er vant med siden disse er så konservative. Uansett (limping home moden til ecu) vil du merke sånn ca når den slutter å gå dårlig og når den begynner å gå bra. Så kan du se hvordan det samsvarer med hvor den går fra å gå bra til å gå dårlig under fult gasspådrag og se om det er under samme gassposisjon det skjer når den er koblet i.. Det er nok ikke noe ECU basert i ditt tilfelle, så jeg vil tippe på at det er en sensor som er litt tulen.. En ukalibrert TPS vil som celicaturbo sier kunne gi tilsvarende merkelig oppførsel fra motoren. ;) F.eks om reelle 100% leses av som 70% og den ikke får den ekstra bensinen den skal ha, og at den faktisk går magert.. Både for mager og for fet blanding vil resultere i en noe "rykkete" opplevelse og dårligere akselrasjon.. I ditt tilfelle vil for mager blanding få bankesensoren til å fortelle ecu at den skal trekke tilbake tenning for å forhindre mer tenningsbank, og det vil også føre til dårligere akselrasjon..

med nærmere ettertanke kan det jo mulgiens også være noe feil med sensor for innsugslufttemperatur og at ECU da får problemer med sin barometric correction (autojustering av bensin/tenning for å ta hensyn til høydeforskjell), eller luftmengdemåleren... men ville sjekket TPS først..

Legg innLagt inn:25 nov 2006 15:21
av WaxFraq
hehe..takker for svar, dere beskriver jo hvordan bilen min oppfører seg..!
:shock:

skal se om jeg får sjekket det til uka..mye som foregår for tiden..julebord etc.. :lol:

men takk for hjelpen...! enklere å spørre en å finne opp "hjulet" hver gang...!!

har en liten sjekk liste liksom..
tps
luftmengdemåler
lambdasonde
temp. sensor..

Legg innLagt inn:25 nov 2006 18:41
av Andre
Har også en 3S-GTE som oppfører seg på samme måte og best aks får jeg ved gradevis gasspådrag.
Trodde dette var vanlig for disse motorene :?
Syns uansett det er greit å kontrollere aksen med pedalvandring og ikke bare gi flat pedal :wink: