Har dette problemet selv... Hos meg kommer det utvilsomt av at ECU (også den orginale vil jeg tippe) tilfører mer bensin som en sikkerhetsmekanisme når TPS registrerer full gass. Bilen går jo ganske feit fra før orginalt.. Så dette må jo da såklart justeres optimalt. I ditt tilfelle er ikke dette noe du skal tenke på siden du har orginal ECU.
Jeg mener på at den orginale lambda sensoren kun fungerer under cruising, og da under et ganske begrenset område.. da magrer den ut blandingen slik at bensinforbruket går ned. Med full gass går den over på tabell, og da kobles samtidig lambdaen ut. Den kobles forøvrig ut lenge før en oppnår full gass, pga at en narrowband sensor blir så unøyaktig under pådrag at den ikke er til å stole på nok til å basere bensin og tenningsinstillinger på.
Om lambdaen er dårlig eller gåen vil du få svært dårlig akselrasjon og gange generelt, med unntak av ved nær full gass.. da vil bilen gå normalt pga at den bruker tabell og ikke baserer seg på lambda signalet (som da vil være helt galt om den er gåen)..
Om du kobler den ut vil den bruke tabeller også her, men den vil gå ganske dårlig i forhold til hva du er vant med siden disse er så konservative. Uansett (limping home moden til ecu) vil du merke sånn ca når den slutter å gå dårlig og når den begynner å gå bra. Så kan du se hvordan det samsvarer med hvor den går fra å gå bra til å gå dårlig under fult gasspådrag og se om det er under samme gassposisjon det skjer når den er koblet i.. Det er nok ikke noe ECU basert i ditt tilfelle, så jeg vil tippe på at det er en sensor som er litt tulen.. En ukalibrert TPS vil som celicaturbo sier kunne gi tilsvarende merkelig oppførsel fra motoren.

F.eks om reelle 100% leses av som 70% og den ikke får den ekstra bensinen den skal ha, og at den faktisk går magert.. Både for mager og for fet blanding vil resultere i en noe "rykkete" opplevelse og dårligere akselrasjon.. I ditt tilfelle vil for mager blanding få bankesensoren til å fortelle ecu at den skal trekke tilbake tenning for å forhindre mer tenningsbank, og det vil også føre til dårligere akselrasjon..
med nærmere ettertanke kan det jo mulgiens også være noe feil med sensor for innsugslufttemperatur og at ECU da får problemer med sin barometric correction (autojustering av bensin/tenning for å ta hensyn til høydeforskjell), eller luftmengdemåleren... men ville sjekket TPS først..