Side 1 av 1

Supra MKIII ombygging/konvertering

Legg innLagt inn:28 nov 2006 16:51
av tojo
Automat til manuell

Deler som trengs

- R154 gearkasse
- Clutch hus komplett m/ deksler (3stk)
- drivaksel for manuell kasse
- Gearkassefeste
- begge gearkasse "support brackets"
- nedre del av speedometer wire
- gear stang/belg/gearknob
- gummitetning og metal brakett for tetning mellom gearstang og tunnel.
- svinghjul(R154) m/ støttelager
- clutch,trykkplate,utløserlager og clutcharm
- Hydraulisk hoved og slave clutch sylinder og rør
- Pedalsett


Det som trengs å gjøre med automatkassens elektrisk anlegg er:

Kort sagt:

1 - koble sammen SORT og HVIT ledning på (3leders rundplugg)

2 - koble BLÅ ledning(3leders rundplugg) og SORT ledning(6leders
rundplugg) til ryggelysbryteren på manuellkassa.

3 - 4 leders "firkantplugg" , plug and play for ABS

4 - 6 leders "firkantplugg" ikke i bruk på manuell

Konverteringen i bilder(m/ forklaring)
http://www.geocities.com/jg_xsboost...Transplant.html

Lykke til med konverteringen :wink:

Flere komplette konverteringsguider vil følge. :wink:

Legg innLagt inn:29 nov 2006 20:09
av Andreazz
Bra noen har oversikten!
Får vell kanskje se om jeg får nå fart i ryggelysa mine nå :D

Legg innLagt inn:15 okt 2007 15:06
av tojo
Na til Turbo

Det du trenger av deler er:

- Komplett motor(7M-GTE) ink Coilpakke.
- Ledningsnett fra 88mod eller 89+ alt etter modell på motoren du kjøper
(88mod på 88motor, 89+mod på 89-93motor)
- ECU (88mod på 88motor, 89+mod på 89-93motor) Man kan bruke
automat ECU på manuell,bare noen omkoblinger)
- HAC sensor kun for 88mod,89har den innebygd i ECU
- Ignitor(tenningsmodul)
- Luftmengdemåler(AFM) luftfilter og slange (afm og turbo)
- Oljekjøler kit(kjøler,slanger)
- Intercooler og intercooler rør.
- Downpipe

Fremgangsmåte kort sagt:
Demonter na motor m/ ledningsnett, ECU, na tenningsmodul(ignitor) na afm,luftfilterboks m tilbehør.
Så er det bare å montere Turbomotor.

Forskjellene på NA og Turbo er:
- Lavere komp
- underspyling av stempel
- Utveksling diff (NA- 4.30, turbo- 3.91 (88mod) eller 3.73 LSD(89+)
- Oljekjøler


Lykke til :-)

Legg innLagt inn:15 okt 2007 15:17
av tojo
Turteller konvertering na-Turbo:
Bilde


Grunnen er forskjellig tennings system.
NA har fordeler mens Turbo har cam posisjons sensor og coilpakke.

Legg innLagt inn:15 okt 2007 15:40
av tojo

Re: Supra MKIII ombygging/konvertering

Legg innLagt inn:28 jun 2008 16:05
av turbosvennis
Du trenger også svinghjuls lager for å bygge om fra automat til manuell..

Re: Supra MKIII ombygging/konvertering

Legg innLagt inn:01 aug 2010 21:57
av Supra MKIII up north
Hvor kan man få kjøpt slike motstander man trenger for å gjennomføre konverteringen?

Re: Supra MKIII ombygging/konvertering

Legg innLagt inn:04 aug 2010 20:22
av Andreazz
Supra MKIII up north skrev:Hvor kan man få kjøpt slike motstander man trenger for å gjennomføre konverteringen?

www.elfa.no

Re: Supra MKIII ombygging/konvertering

Legg innLagt inn:04 aug 2010 22:50
av tojo

Re: Supra MKIII ombygging/konvertering

Legg innLagt inn:04 aug 2010 23:03
av Andreazz
tojo skrev:Evnt : https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/in ... ELFA_NO-NO
Hehe, jaa, var litt kjap der :lol:

Re: Supra MKIII ombygging/konvertering

Legg innLagt inn:15 okt 2012 17:16
av AndersDuda
mulig å oppdatere denne ?

"Konverteringen i bilder(m/ forklaring)
http://www.geocities.com/jg_xsboost...Transplant.html "


den fungerer ikke :roll:

Re: Supra MKIII ombygging/konvertering

Legg innLagt inn:23 jan 2013 16:55
av Drafter
AndersDuda skrev:mulig å oppdatere denne ?

"Konverteringen i bilder(m/ forklaring)
http://www.geocities.com/jg_xsboost...Transplant.html "


den fungerer ikke :roll:
register deg på supraforums, ligger flere guider der, med delenr og alt