Side 1 av 2
Vurderer Toyota Celica MK5 - noe jeg må være obs på?
Legg innLagt inn:20 nov 2003 20:46
av TomasK
Ser etter en bil nr 2 (eller tre) til meg selv, slik at fruen kan ha Sebring'en i fred. Har begynt å like Celica fra 90-93 mer og mer, og det virker som jeg kommer til å ryke på en slik en.
Modellen som er mest aktuell er 2.0 GTi, da turbo versjonen blir for dyr og 1.6'en alt for slapp (tror jeg). Ble overrasket over hvor bra bagasjeplass det faktisk var i disse bilene, i tillegg til en veldig rimelig forsikring (rett over 3000 for delkasko 12000km).
Men er det noe jeg bør være obs på før jeg stikker og handler? Rust? Motor? Drivverk/girkasse? Mest sansynlig kommer jeg til å bruktimportere fra Tyskland - noen som kan gi meg en grunn til å ikke gjøre dette?
Forresten, hvordan oppfører disse bilene seg på vinterføre?
Legg innLagt inn:20 nov 2003 20:52
av larsst185
Rust og drivverk tror jeg ikke er et problem i det hele tatt.Eneste er kansje oljeforbruk på motoren,men i det hele og store er det en dønn solid bil.Japansk produsert kvalitet

Fremkomeligheten på vinter føre er vel som på di fleste forhjulstrekkere,helt ok!tror det er en her på forumet som skal selge en sånn.Meget fin sådan

Legg innLagt inn:20 nov 2003 20:56
av larsst185
En liten ting.Ang gearkasse så kan jo en ting være greit å forsikre seg om.At det ikke skraper mellom noen gear,spes nedgearing til 2.Dette kommer av slitte synkroringer og med mindre du har mulighet og kompetanse til å gjøre dette selv så blir det rimelig dyrt å reparere!
Legg innLagt inn:21 nov 2003 07:23
av TomasK
Takk for tipsene, Lars!
Høres mer og mer ut som dette er bilen jeg skal gå for.. Da har jeg notert ned oljeforbruk og sjekke girkasse i sjekklista mi. Forresten, hvordan er delepriser på disse bilene?
Legg innLagt inn:21 nov 2003 08:24
av larsst185
Deleprisene på den typen celica du skal ha er ikke så ille.Er en helt annen sak med gt4 en.har du en gt4 raser timene fort avgårde når du en gang skal ha den på verksted da det er en rimelig komplisert bil å skru på.Dette gjelder ikke den typen du skal ha.Jeg vil si at det er en meget kurant bil på alle måter.

Legg innLagt inn:21 nov 2003 11:28
av @lpher
Jeg hadde min mkIV Celica i fire og et halvt år....og hadde vel egentlig ingen problemer relatert til annet enn brukerfeil
Olje og girkasse er nevnt ser jeg....
Pass på oljeskift KUN med originalt Toyota oljefilter...viktig!
Veldig kurant på vinterføre...hadde piggfritt på min...exellent fremkommelighet
@lpher
Legg innLagt inn:21 nov 2003 11:58
av sindrejl
larsst185 skrev:Deleprisene på den typen celica du skal ha er ikke så ille.Er en helt annen sak med gt4 en.har du en gt4 raser timene fort avgårde når du en gang skal ha den på verksted da det er en rimelig komplisert bil å skru på.Dette gjelder ikke den typen du skal ha.Jeg vil si at det er en meget kurant bil på alle måter. 
Shhh.. ikke skrem meg vekk fra å kjøpe cs du nå..

Legg innLagt inn:21 nov 2003 16:07
av larsst185
Har du nok lyst på en sånn,klarer nok ikke jeg å skremme deg fra det.Bilene er jo helt råe spør du meg og det veier opp for det meste av priser

Legg innLagt inn:21 nov 2003 20:28
av erling
@lpher skrev:
Pass på oljeskift KUN med originalt Toyota oljefilter...viktig! 
@lpher
Hvorfor det?
Legg innLagt inn:21 nov 2003 22:05
av TomasK
Noen mods jeg bør foreta meg når jeg ev. får meg en slik bil?

Den er sikkert sprek nok, så der spørs det om jeg gidder å legge penger, bortsett fra noe åpent luftfilter og litt grøvre eksos. Men, er det noe annet som bør fikses på?
Legg innLagt inn:21 nov 2003 22:50
av @lpher
erling skrev:@lpher skrev:
Pass på oljeskift KUN med originalt Toyota oljefilter...viktig! 
@lpher
Hvorfor det?
Dont know the details....husker ikke på det nå ihvertfall..

...men det er noe om hvordan de fleste aftermarket filterne er laget som gjør at de ikke
er like effektive i rensinga...eller no sånt...uansett..så sier alle sammen som har kjennskap til Toyota at du bør i det miste bruke original oljefilter

...fattern har til og med trua med å gi bort en del av arven min om jeg ikke bruker originalt filter...plena forran huset! LOL...ikke helt go den mannen!
@lpher
Legg innLagt inn:21 nov 2003 23:02
av @lpher
TomasK skrev:Noen mods jeg bør foreta meg når jeg ev. får meg en slik bil?
Den er sikkert sprek nok, så der spørs det om jeg gidder å legge penger, bortsett fra noe åpent luftfilter og litt grøvre eksos. Men, er det noe annet som bør fikses på?
Tja...si det du

Veldig smak og behag dette da....but in my opinion...det eneste ST182'en trenger er ett sett med ordentlige felger og en senking på 25-30mm
Den har nemlig litt traktor-look med originalfelgene på...enda værre blir det om du setter på 16"/17" felger..da må den nesten senkes litt...
Ellers....veldig enkelt å få til god lyd (stereoanlegg) i disse bilene foresten
@lpher
Legg innLagt inn:22 nov 2003 00:08
av TomasK
Hehe, er muligens litt for "gammel" for dunkdunk tiden, men noe bør det jo være... Kjører jo endel så. Dekk og felg blir null problem, får plukke ut noe kult no. Ser for meg 16" og kanskje krommede felger, får se hva jeg kan fikse i USA. Litt unikt må det jo være syns jeg (og litt småporno). Men å senke 25-30mm hørtes ut som en god ide. Er i grunn ganske enig ang. "traktorlooken".
Ingen som trenger en 1991 Ford Mustang 5.0 cab da? Så kan vi bytte+peng. Sikkert totalt ubrukelig på vinterføre, men det er vel garantert noen som synes det er kult å sladde HELE tiden også?

Legg innLagt inn:22 nov 2003 00:31
av chris
TomasK skrev:Hehe, er muligens litt for "gammel" for dunkdunk tiden,
Det var snakk om god lyd, sant. Ikke råneanlegg

Meningen er at man skal høre mest mulig av musikken selv, og de andre utenfor skal høre minst mulig
TomasK skrev:
Ingen som trenger en 1991 Ford Mustang 5.0 cab da? Så kan vi bytte+peng. Sikkert totalt ubrukelig på vinterføre, men det er vel garantert noen som synes det er kult å sladde HELE tiden også? 
Ellers takk, sladder nok med mr2'en gitt

Legg innLagt inn:22 nov 2003 00:43
av TomasK
chris skrev:TomasK skrev:Hehe, er muligens litt for "gammel" for dunkdunk tiden,
Det var snakk om god lyd, sant. Ikke råneanlegg
Meningen er at man skal høre mest mulig av musikken selv, og de andre utenfor skal høre minst mulig
Da er jeg med og helt enig!
TomasK skrev:
Ingen som trenger en 1991 Ford Mustang 5.0 cab da? Så kan vi bytte+peng. Sikkert totalt ubrukelig på vinterføre, men det er vel garantert noen som synes det er kult å sladde HELE tiden også? 
Ellers takk, sladder nok med mr2'en gitt

[/quote]
Hehe, regna nesten med at ingen gadd det nei..

Er MR2 så ille på glatta altså? Synes nå disse har et litt råere utseende (Ferrari-light), men MK5'en har jo litt bagasjeplass og bakseter (som kan legges ned). Ser også for meg at den var bedre på glatta, uten at jeg har prøvd noen av de. Noen som kan enlighten me?