Side 1 av 4

Totalrestaurering av 82 Carina TA-60 Liftback

Legg innLagt inn:30 nov 2006 21:26
av Levin GT
Er i full gang med oppussingen av en Carina TA-60 jeg kjøpte for noen mnd siden.
Bilen er ny i Bergen og har gått i hele sitt liv på Askøy.....Den har rullet latterlige 57.000 km med en 86 år gammel dame inni som har hatt den siden ny....
Jeg kjøpte den skitbillig med en liten mangellapp,men jeg ønsket å få bilen helt strøken slik som jeg prøver med alle bilene mine.
Planen er hvertfall å holde bilen så original som mulig bortsett frå små detaljer.
Den skal bli rød igjen og bare være helt nice and clean oldschool toyota..

Levin GT

Legg innLagt inn:30 nov 2006 21:32
av Levin GT
Dagen etter jeg hadde fått bilen,hadde jeg litt gulleflax,da jeg var på butikken kom det en kar bort til meg å sa at jeg skulle få fire alu felger av han som jeg kunne sette på bilen.....Jeg nølte ikke et sekund med å hente,så for bare en flaske vin som betaling gikk jeg derfra med 4 fine 13*6" model F felger med Pirelli dekk.......:)
Felgene var endel flasset av korrosjon,så jeg spanderte sandblåsing av felgene,ny lakk og klarlakk.....
Disse tror jeg blir bra på Carinaen.

Legg innLagt inn:30 nov 2006 22:02
av CelicaGT
Berre å fortsette med bilder. Liker Oldschool toyota'er :-)

Rustfri??

Legg innLagt inn:30 nov 2006 22:23
av ure
Mere bilder, liker å følge slike prosjekter... :wink:

Legg innLagt inn:30 nov 2006 22:31
av TurboKnut
Nyyyyyyyyydelig !!!!

Denne modellen var (og er) en av mine favoritter.

All credits til deg at du tar vare på den, tenk om den hadde havnet i hendene til en som på død og liv skulle ha russebil feks...

Legg innLagt inn:30 nov 2006 22:44
av Levin GT
Motoren skal få være original.....Den er en 2T med 75hk og en 5 trinns T-50 girkasse, og 6,7" T-292 bakaksling...........
Den er veldig god å kjøre og bærer preg av at den er gått lite.
Toppdekselet så ikke så særlig fint ut grunnet korrosjon,så dette fikk jeg også sandblåst å lakkert,andre smådeler vil senere også få samme behandling for at det skal være rent og strøkent.....Utenom dette blir det kun vanlig velikehold me originale toyota deler..

Levin GT

Legg innLagt inn:30 nov 2006 23:03
av Levin GT
Den hadde noen timer med rustsveising....Men grunnet at bilen var så fantastisk god mekanisk,kjørt lite,og komplett med skilter og alt da jeg hentet den,så er det absolutt verd arbeidet og pengene jeg ligger ned i å få den strøken....
Rustne steder var i bunn langs kanaler og i innerskjermer bak.Begge hjulbrønner bak.
ALT sykt metall blir kuttet ut og sveiset i nytt.

Min kjære far er født med sveisebriller på,så dette er en enkel sak for han.
Han har i sine tidligere tider hatt all sveising i Bergen. 60-70-80 tallet...Da han var ung hadde alle sveisejobber for de fleste bilverksteder i Bergen som brukte han fordi han var så flink....

Levin GT

Legg innLagt inn:01 des 2006 17:37
av Levin GT
Bakakslingen var ganske så rusten i fester og i fjærskåler,så for å slippe arbeidet med rustsveising på denne,klarte jeg å skaffe meg en lik aksling fra en delebil i Førde.
Denne delebilen var gått 116.000km av en gammel mann med 3 trinns automat,akslingen var strøken og over hodet ingen slakk i...
Hentet denne hjem,fikk den sandblåst,samt skåler og alle stag...
Alt har også fått syregrunning og malt med hammerlakk....

Levin GT

Legg innLagt inn:01 des 2006 17:39
av Levin GT
Nymalt

Legg innLagt inn:01 des 2006 17:41
av Levin GT
Stag og skåler får samme behandling.

Legg innLagt inn:01 des 2006 18:20
av FireFox
Det er gutten sin det :) gleder meg til å se resultatet :)

Legg innLagt inn:01 des 2006 19:10
av ure
Fine greier... Har du bilder av hel bil å legge ut? Vet ikke helt åssen disse ser ut :roll:

Legg innLagt inn:01 des 2006 21:47
av Levin GT
Slik ser de ut originalt.

Bilde

Levin GT

Legg innLagt inn:01 des 2006 21:48
av Levin GT
Men man kan jo få de til å se sånn ut.....

Bilde

Bilde

Levin GT

Legg innLagt inn:01 des 2006 21:50
av lexusmann
Den blå var jo helt klart finest!! :wink: Den andre ble for mye...