Side 1 av 2
Justeringskrue til HKS SSQV dumpventil.
Legg innLagt inn:07 des 2006 19:02
av FireWalk
Oppdaget i dag at justeringskruen til dumpventilen min har skrudd seg ut og forsvunnet... Denne dumpventilen er forholdsvis dyr, så skulle gjerne klart å få laget til dette igjen. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en ny? eventuelt som har målene på den så jeg kan få laget til noe tilsvarende?
Nå blåser trykket ut av hullet der når jeg kjører, og på tomgang suger den inn.. tapet igjen hullet som en midlertidig løsning så den ikke skal suge inn skit og lort, men må se å få tak i en ny justeringskru så fort som mulig.
Noen som har peiling på hvor jeg kan finne en?
Legg innLagt inn:07 des 2006 20:13
av celica_st185
TRS Autoteknikk er importør for HKS i norge så du kan jo høre med ham... tlf 51477501. men har du prøvd med en vanlig 10mm skrue?
Legg innLagt inn:07 des 2006 20:39
av FireWalk
Kan jo alltids høre. Lurte egentlig bare på om det er en standard 10mm M6 som skal inn der, eller om det er noe spesielt med den. Jeg har aldri hatt den ute og sjekket. Om det ikke er noe spes med den så burde det jo la seg gjøre å kjøpe en på biltema f.eks..
Legg innLagt inn:07 des 2006 20:57
av celica_st185
skal stikke ut å skru ut min å sjekke

Legg innLagt inn:07 des 2006 20:59
av FireWalk
celica_st185 skrev:skal stikke ut å skru ut min å sjekke 
Takker og bukker

Legg innLagt inn:07 des 2006 21:04
av celica_st185
skruen er 19mm lang målt fra toppen av hodet til enden og er vanli 10mm skrue

Legg innLagt inn:07 des 2006 21:09
av FireWalk
celica_st185 skrev:skruen er 19mm lang målt fra toppen av hodet til enden og er vanli 10mm skrue 
Kjempe greier!!! takk for hjelpen!

Legg innLagt inn:07 des 2006 22:26
av celica_st185
værsågo du

Legg innLagt inn:08 des 2006 00:43
av Dalan
Hmm, er det ikke sånn at du kan "dele" dumpventilen så du kommer til bak der, og inn til der hvor fjæra sitter? Isåfall kan du jo sette en bolt der med hodet inn, og justere den med skiver.. Da slipper du å tenke på at den noen gang blir borte igjen
Rart den har skrudd seg ut da... Er gjengene borte?
Det var de på min dumpventil, og da gjorde jeg som over.
Legg innLagt inn:08 des 2006 07:29
av chris
Hvilken effekt har det å justere denne? Visste ikke at jeg hadde justeringsmulighet på den engang jeg

Legg innLagt inn:08 des 2006 10:26
av Larsen
chris skrev:Hvilken effekt har det å justere denne? Visste ikke at jeg hadde justeringsmulighet på den engang jeg 
Du kan få dumpventilen til å løse ut ved høyere eller lavere trykk. Hvis den et skrudd for å løse ut på lavt trykk så kan det også hende at den slipper ut litt av luften som turboen lader på full gass. Det er mest uheldig for de med 2 gen motoren da den har maf sensor.
Re: Justeringskrue til HKS SSQV dumpventil.
Legg innLagt inn:08 des 2006 15:42
av tojo
FireWalk skrev:Oppdaget i dag at justeringskruen til dumpventilen min har skrudd seg ut og forsvunnet... Denne dumpventilen er forholdsvis dyr, så skulle gjerne klart å få laget til dette igjen. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en ny? eventuelt som har målene på den så jeg kan få laget til noe tilsvarende?
Nå blåser trykket ut av hullet der når jeg kjører, og på tomgang suger den inn.. tapet igjen hullet som en midlertidig løsning så den ikke skal suge inn skit og lort, men må se å få tak i en ny justeringskru så fort som mulig.
Noen som har peiling på hvor jeg kan finne en?
Dårlig tilstramming av"kontramutter" er nok grunnen til at den har løsnet.
OBS! Glem ikke mutteren når du setter i ny skruve.
Legg innLagt inn:08 des 2006 20:53
av FireWalk
Hehe.. alt er strammet til, men kjører på en viss grusvei som er full av hull som gjør at det meste ristes løs over tid... Flere ganger jeg har måttet etterstramme muttere på festene til turboen, støttestaget under har løsnet, kalipteren bake har løsnet, eksosanlegg har løsnet.. må bruke locktite på alt om det skal sitte.. er som å kjøre konstant på brostein ..
Er vel det som har skjedd med denne og. Får det vibrere lenge nok så løsner den uansett hvor godt den er strammet til :S
Men nå skal den sitte.. en stund iallefall. Fant en pose med M6 bolter og muttere i garagen, stikker litt langt ut men det funker iallefall. Får ta å kappe den i en litt mer anstendig lengde neste gang jeg har en egnet sag for hånd.

Legg innLagt inn:08 des 2006 20:57
av FireWalk
chris skrev:Hvilken effekt har det å justere denne? Visste ikke at jeg hadde justeringsmulighet på den engang jeg 
Det er en strammeskru som bestemmer når dumpen skal løse ut. Strammer du den helt igjen skal det mer turbotrykk til før den dumper. Er den helt slakk dumper den selv på tomgang når du ruser. Jeg pleier å ha den ca midt imellom.
For en orginal bil har det ikke så mye å si hvor den står egentlig, men for en trimmet bil bør den helst være strammet til slik at den ikke åpner og begynner å leke luft under høye ladetrykk.
Ellers har den jo litt å si for lyden dumpen lager.
Slakk:
Du får en "Pssssssssssssssssh..." lyd som varer forholdsvis lenge.. litt treg.
Helt stram: du får en mye raskere PSSH lyd. Litt mer punch i den på en måte. Strammere og kortere, men du må ha mer trykk før dumpen høres. På lave trykk blir ikke lyden like høy som når den er slakk.
for å sammenligne med et trommesett blir det Som å slå på en slakk symbal kontra en stram symbal. om du skjønner hvor jeg vil hen

Legg innLagt inn:10 des 2006 16:45
av celicagt4205nord
jeg har sett på en HKS SSQV ventil som sto i en mr2 at den hadde strammeskru...men den løyste ut ganske tidlig alikevell synes nå vi...jeg kjøpte også SSQV til celicaen nå i høst men på min ventil er det ikke strammeskru..hva kommer det av?er det ikke justeringsmuligheter på den?eller er den kanskje flyttet?