TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• skifte av topp-pakning

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #24986  av memo

vi driver og skifter topp-pakning på bilen min, celica 2.0 GTi, 90 mod.
3S-GE motor, standard...

spørsmålet er, HVA må man gjør for å få av innsuget?!

må man virkelig vippe opp motoren (for å få av registerdekselet og hele pakka), og av med eksos (til katalysator), bare for å få skifta topp-pakning?

eller er det en mer lettvindt måte å gjøre dette på?

fyren som gjør dette er rimelig kyndig i supra/celica motorer, med det er første gang han gjør slikt på en 3S-GE..vi tenkte det skulle gå greit (og det gjør det jo og forsåvidt), men dette tar endel lengre tid enn planlagt fant vi ut...

Hilsen en trøtt og sliten, memo.
 #25751  av Eks ST165

memo skrev:vi driver og skifter topp-pakning på bilen min, celica 2.0 GTi, 90 mod.
3S-GE motor, standard...

spørsmålet er, HVA må man gjør for å få av innsuget?!

må man virkelig vippe opp motoren (for å få av registerdekselet og hele pakka), og av med eksos (til katalysator), bare for å få skifta topp-pakning?

eller er det en mer lettvindt måte å gjøre dette på?

fyren som gjør dette er rimelig kyndig i supra/celica motorer, med det er første gang han gjør slikt på en 3S-GE..vi tenkte det skulle gå greit (og det gjør det jo og forsåvidt), men dette tar endel lengre tid enn planlagt fant vi ut...

Hilsen en trøtt og sliten, memo.
Dette er et helvette, sammenlignet med andre biler, bytta på min 86 celica, og skal si det tok tid gitt...

Men for å få av innsugsmanifolden må du løsne noen stag som sitter bakom motoren og som stiver av motoren , den ene går til eksosen, og de andre ned på blokka. så tar du av toppen med hele manifolden og alt...

men akk det med registerreim og vippe motoren må jeg si jeg er litt blank på akk nå! men MENER at vi ikke måtte løsne noe ekstra der, men trangt er det, men det er da ikke noe stress å løsne ene motorfestet for å komme bedre til......... men du får av dekselne ja, ta av hjulet og fjern noen deksler....

men visst du skal ha ut motoren må du fjerne motorfestene hvertfall helt, :)

mvh

#25753  av memo

hehe, har holdt på i godt over en uke nå.. men bare et par timer om dagen... tiden må passe for både meg og en kompis :)

vi har fått ut toppen og heile makkelet, og fant ut det var en liten sprekk i toppen, mellom en kjøleveske"kammeret" og olje"kammeret"...

derfor jeg har hatt olje i kjølevesken hele tiden...

toppen er nå planet, og den er hel og fin..

har rengjort alt idag, smørt alt, og montert sammen toppen igjen...

nå venter vi på en rep.håndbok slik at vi får momentet på diverse bolter osv...

begynner å montere i morgen tror vi :)

fy FAEN for et SATANS arbeid ja.. :P

#25849  av larsst185

Fant du sprekk i toppen,og gjorde ikke mer en å plane den,?sikker på at den sprekken ikke sitter dypere?ikke meninga å være kritisk

#25850  av memo

nei..burde jeg det? ikke vet jeg..

veit bare at sprekken var minimal...
de planet 0,087mm først, og da så vi _såvidt_ en liten sprekk...var mer som en skrape..

startet vra olje"kammeret", så tettet den seg, og så gikk den til kjøleveske"kammeret"..

derfor tok dem 0,08mm til, og da ble den helt plan..

hva annet mener du burde gjøres?

#25851  av larsst185

det som mange ganger skjer når du planer en topp er at skjæret på maskinen "drar" materialet litt utover slik at små sprekker i toppen blir borte men når motoren blir varm kommer problemet tilbake.Å skifte toppakning er en såpass omfattende jobb at du burde forsikre deg om at den sprekken virkelig er borte.Vet det finnes utstyr for å trykkprøve olje og kjølekanaler mens toppen er ute av bilen!

#26058  av Christian

Det vil nok lønne seg ja. For jævlig om det er like ille etter første kjøreturen...

#110223  av B_Quist

Noen som har skiftet toppakning på en carlos sainz, er det samme dritjobben eller er det værre? Tenkte at når jeg fikk kjøpt meg en carlos, så skulle jeg få overhalt motorn for å ha alt på stell...men jeg lurer på om det blir for mye arbeid, og kostbart ikke minst. Må jo anskaffe meg litt hjelp, siden jeg ikke har mye erfaring med å skru inni motorer..

#110245  av tojo

Her har du fremgangsmåte + momentoversikt (OBS dette er verkstedhåndbok til 3S-GTE, men momentene er nok like :wink: )

#110274  av Kaizern

tojo skrev:Her har du fremgangsmåte + momentoversikt (OBS dette er verkstedhåndbok til 3S-GTE, men momentene er nok like :wink: )
Skal bytte topp pakning på min bil selv, bilen har stått i 3 uker nå :( Hyyyl, ingen som vil hjelpe meg pga det er så mye jobb..

Så en HOW TO hadde vært kjekt:D

#110325  av Toyota4ever

Helt rett gutter, dette er en dritt jobb på disse bilene.
Ta ut hele motoren for all del, tar ca. 2 kvelder vis man har litt peil og hjelp :)
Skifta nettopp på bilen min, fikk pakningen på torsdag ettermiddag, kl04.00 natt til fredag starta jeg bilen.
Hører med til historien at vi skule kjøre til gatebil på våler rett etter jobb på fredag :D

#110326  av Toyota4ever

Helt rett gutter, dette er en dritt jobb på disse bilene.
Ta ut hele motoren for all del, tar ca. 2 kvelder vis man har litt peil og hjelp :)
Skifta nettopp på bilen min, fikk pakningen på torsdag ettermiddag, kl04.00 natt til fredag starta jeg bilen.
Hører med til historien at vi skule kjøre til gatebil på våler rett etter jobb på fredag :D

#110366  av B_Quist

Toyota4ever skrev:Helt rett gutter, dette er en dritt jobb på disse bilene.
Så du tok altså ut hele motoren for å skifte toppakning?? Blir ikke det bare mer jobb da eller..?

#110437  av Kaizern

Jeg tok en sjef avgjørelse å leverte bilen inn på verksted, kjøpte et komplett pakningssett til motoren, å de skulle bytte alt til klokken 16 idag, de regnet med det tok ca 3arbeidstimer.. Så venter i spenning :roll:

#110464  av B_Quist

vil tro det tar litt lengre tid enn det...fikk nettopp gjort det på min, og jeg tror han brukte rundt 5 timer. fikk du en fast pris på det. jeg hørte hos toyota, og de skulle ha utrolige 9300,-....men jeg fikk gjort det hos en porche mekaniker for 5900,- :) men jeg synes selv det er litt stivt..