Ang vakum-ACIS
Legg innLagt inn:22 des 2006 20:21
Skal vakumet til vakumklokka alltid være der? skal den stå åpen hele tiden? min har alltid vakum gående der, også på tomgang..
Det er vel ikke riktig, eller?

Mr2Even skrev:Dere motsier hverandreMen det skal hvertfall skje noe når du vrir om nøkkelen, da mener jeg spjeldene lukkes for at lufen skal få en lengre vei, og over 4500 åpnes de og den kan hente luft fra kammeret. Men ta en titt her du : http://www.geocities.com/mwsupra2003/acis.htmlskulle gjerne hatt noen fler som kunne bekrefte dette helt sikkert..
Mr2 Mk2 skrev:Takk. Det er visst 3 eller 2 stadier den Acisen kan ha, vår har bare 2 som jeg forstod, for vi har bare en vsv-ventil. Men når vakumet er der, er spjeldene inni der da lukket eller åpen? Og skal man kunne se at armen på vakumklokka beveger seg ved å stå på tomgang og ruse motoren til 4500 omdr eller skjer dette bare under kjøring/akselrasjon ?Mr2Even skrev:Dere motsier hverandreMen det skal hvertfall skje noe når du vrir om nøkkelen, da mener jeg spjeldene lukkes for at lufen skal få en lengre vei, og over 4500 åpnes de og den kan hente luft fra kammeret. Men ta en titt her du : http://www.geocities.com/mwsupra2003/acis.htmlskulle gjerne hatt noen fler som kunne bekrefte dette helt sikkert..
Mr2Even skrev:Men når vakumet er der, er spjeldene inni der da lukket eller åpen?Jeg har hvertfall trodd at sålenge det er vakum på klokken så er spjeldene stengt.
Mr2Even skrev:Og skal man kunne se at armen på vakumklokka beveger seg ved å stå på tomgang og ruse motoren tilTror ikke den skal bevege seg ved rusing, men dette kan vel noen med gti bare teste.Og evt sjekke om de har vakum på tomgang.
Mr2 Mk2 skrev:Ja det er sant.. Men når jeg hadde av Asicen og så oppi der så er jeg nesten helt sikker på at spjeldene var åpne når vakumklokka ikke var aktivert.. det er derfor jeg er i tvil om det er riktig at den skal være aktivert når den står på tomgang..Mr2Even skrev:Men når vakumet er der, er spjeldene inni der da lukket eller åpen?Jeg har hvertfall trodd at sålenge det er vakum på klokken så er spjeldene stengt.
Mr2Even skrev:Og skal man kunne se at armen på vakumklokka beveger seg ved å stå på tomgang og ruse motoren tilTror ikke den skal bevege seg ved rusing, men dette kan vel noen med gti bare teste.Og evt sjekke om de har vakum på tomgang.
Mr2Even skrev:Ja det er sant.. Men når jeg hadde av Asicen og så oppi der så er jeg nesten helt sikker på at spjeldene var åpne når vakumklokka ikke var aktivert.. det er derfor jeg er i tvil om det er riktig at den skal være aktivert når den står på tomgang..Dette vil jo isåfall stemme med det jeg sier. Altså når bilen din står parkert og du har nøkkelen i hånden så står spjeldene åpen.Du setter deg inn og vrir om nøkkelen, vakumklokken aktiveres og spjeldene stenges.Du kjører og oppnår ca 4500rpm, vakumet forsvinner og spjeldene åpnes.
Mr2Even skrev:Også er det så tikkende/raslende lyd når den er aktivert enda jeg har prøvd å stramme klipsen inni der. Må jeg bytte klipsen eller må jeg stramme den bedre eller er det noe annet jeg må gjøre? Vet du noe om det?Vil tro det skal holde å stramme den igjen, måtte prøve et par ganger før jeg ble fornøyd.Og i tillegg måtte jeg justere spjeldene, da de ikke stod helt igjen.
Mr2 Mk2 skrev:Ja det hører logisk ut. Men jeg synes det er rart at det skal være sånn, men det er sikkert bare på grunn av min uvitenhet. Men hadde det ikke vært mer logisk at spjeldet bare ble aktivert når den nådde 4500omdr og ellers stod lukket, så hadde den sluppet å stå der under vakum hele tiden ellers ? men det er vel en grunn for at det må være på den måten kanskje..Mr2Even skrev:Ja det er sant.. Men når jeg hadde av Asicen og så oppi der så er jeg nesten helt sikker på at spjeldene var åpne når vakumklokka ikke var aktivert.. det er derfor jeg er i tvil om det er riktig at den skal være aktivert når den står på tomgang..Dette vil jo isåfall stemme med det jeg sier. Altså når bilen din står parkert og du har nøkkelen i hånden så står spjeldene åpen.Du setter deg inn og vrir om nøkkelen, vakumklokken aktiveres og spjeldene stenges.Du kjører og oppnår ca 4500rpm, vakumet forsvinner og spjeldene åpnes.
Dette er jeg altså ikke 100% sikker på, men styrte med dette på min egen endel og tror det var dette jeg kom frem til.Men begynne å bli en stund siden da
Mr2Even skrev:Også er det så tikkende/raslende lyd når den er aktivert enda jeg har prøvd å stramme klipsen inni der. Må jeg bytte klipsen eller må jeg stramme den bedre eller er det noe annet jeg må gjøre? Vet du noe om det?Vil tro det skal holde å stramme den igjen, måtte prøve et par ganger før jeg ble fornøyd.Og i tillegg måtte jeg justere spjeldene, da de ikke stod helt igjen.
Mr2 Mk2 skrev:Om spjeldene står åpen hele vil ikke det "ekstra" draget oppleves på samme måten, er eneste jeg kan komme på. Har du sjekket tennning på motoren?Ja jeg har sjekket tenningen men det er en liten stund siden. Jeg får sjekke den igjen.
-edit Ang den lyden du hører, så ville jeg prøvd å vri på staget til spjeldene mens bilen går på tomgang å hørt om den forsvinner da?