Side 1 av 1

Ang vakum-ACIS

Legg innLagt inn:22 des 2006 20:21
av Mr2Even
Skal vakumet til vakumklokka alltid være der? skal den stå åpen hele tiden? min har alltid vakum gående der, også på tomgang.. :? Det er vel ikke riktig, eller?

Legg innLagt inn:22 des 2006 20:53
av CelicaTurbo
Jeg har aldri satt meg helt inn i det der så jeg kan ikke si noe for sikkert, men så langt jeg husker så skal vakumet (fra off-trottle situasjoner) lagres i en liten tank som deretter "slippes fri" med en ventil når ECU ønsker å aktivere acis.. så dvs at det normalt ikke skal være vakum til acis.

Legg innLagt inn:22 des 2006 23:54
av Mr2 Mk2
såvidt jeg husker så står spjeldet åpent helt til du vrir om tenningen da lukkes spjeldet(åpnes igjen på ca 4500rpm). Så det skal nok være vakum der på tomgang, er temmelig sikker.Det skal ihvertfall skje noe når du vrir om tenningen.

Legg innLagt inn:23 des 2006 11:52
av Mr2Even
Dere motsier hverandre :? skulle gjerne hatt noen fler som kunne bekrefte dette helt sikkert..

Legg innLagt inn:23 des 2006 11:54
av Mr2 Mk2
Mr2Even skrev:Dere motsier hverandre :? skulle gjerne hatt noen fler som kunne bekrefte dette helt sikkert..
Men det skal hvertfall skje noe når du vrir om nøkkelen, da mener jeg spjeldene lukkes for at lufen skal få en lengre vei, og over 4500 åpnes de og den kan hente luft fra kammeret. Men ta en titt her du : http://www.geocities.com/mwsupra2003/acis.html

Legg innLagt inn:23 des 2006 12:08
av Mr2Even
Mr2 Mk2 skrev:
Mr2Even skrev:Dere motsier hverandre :? skulle gjerne hatt noen fler som kunne bekrefte dette helt sikkert..
Men det skal hvertfall skje noe når du vrir om nøkkelen, da mener jeg spjeldene lukkes for at lufen skal få en lengre vei, og over 4500 åpnes de og den kan hente luft fra kammeret. Men ta en titt her du : http://www.geocities.com/mwsupra2003/acis.html
Takk. Det er visst 3 eller 2 stadier den Acisen kan ha, vår har bare 2 som jeg forstod, for vi har bare en vsv-ventil. Men når vakumet er der, er spjeldene inni der da lukket eller åpen? Og skal man kunne se at armen på vakumklokka beveger seg ved å stå på tomgang og ruse motoren til 4500 omdr eller skjer dette bare under kjøring/akselrasjon ?

Legg innLagt inn:23 des 2006 12:14
av Mr2 Mk2
Mr2Even skrev:Men når vakumet er der, er spjeldene inni der da lukket eller åpen?
Jeg har hvertfall trodd at sålenge det er vakum på klokken så er spjeldene stengt.
Mr2Even skrev:Og skal man kunne se at armen på vakumklokka beveger seg ved å stå på tomgang og ruse motoren til
Tror ikke den skal bevege seg ved rusing, men dette kan vel noen med gti bare teste.Og evt sjekke om de har vakum på tomgang.

Legg innLagt inn:23 des 2006 12:22
av Mr2Even
Mr2 Mk2 skrev:
Mr2Even skrev:Men når vakumet er der, er spjeldene inni der da lukket eller åpen?
Jeg har hvertfall trodd at sålenge det er vakum på klokken så er spjeldene stengt.
Mr2Even skrev:Og skal man kunne se at armen på vakumklokka beveger seg ved å stå på tomgang og ruse motoren til
Tror ikke den skal bevege seg ved rusing, men dette kan vel noen med gti bare teste.Og evt sjekke om de har vakum på tomgang.
Ja det er sant.. Men når jeg hadde av Asicen og så oppi der så er jeg nesten helt sikker på at spjeldene var åpne når vakumklokka ikke var aktivert.. det er derfor jeg er i tvil om det er riktig at den skal være aktivert når den står på tomgang..

Også er det så tikkende/raslende lyd når den er aktivert enda jeg har prøvd å stramme klipsen inni der. Må jeg bytte klipsen eller må jeg stramme den bedre eller er det noe annet jeg må gjøre? Vet du noe om det?

Legg innLagt inn:23 des 2006 12:30
av Mr2 Mk2
Mr2Even skrev:Ja det er sant.. Men når jeg hadde av Asicen og så oppi der så er jeg nesten helt sikker på at spjeldene var åpne når vakumklokka ikke var aktivert.. det er derfor jeg er i tvil om det er riktig at den skal være aktivert når den står på tomgang..
Dette vil jo isåfall stemme med det jeg sier. Altså når bilen din står parkert og du har nøkkelen i hånden så står spjeldene åpen.Du setter deg inn og vrir om nøkkelen, vakumklokken aktiveres og spjeldene stenges.Du kjører og oppnår ca 4500rpm, vakumet forsvinner og spjeldene åpnes.

Dette er jeg altså ikke 100% sikker på, men styrte med dette på min egen endel og tror det var dette jeg kom frem til.Men begynne å bli en stund siden da ;)
Mr2Even skrev:Også er det så tikkende/raslende lyd når den er aktivert enda jeg har prøvd å stramme klipsen inni der. Må jeg bytte klipsen eller må jeg stramme den bedre eller er det noe annet jeg må gjøre? Vet du noe om det?
Vil tro det skal holde å stramme den igjen, måtte prøve et par ganger før jeg ble fornøyd.Og i tillegg måtte jeg justere spjeldene, da de ikke stod helt igjen.

Legg innLagt inn:23 des 2006 12:50
av Mr2Even
Mr2 Mk2 skrev:
Mr2Even skrev:Ja det er sant.. Men når jeg hadde av Asicen og så oppi der så er jeg nesten helt sikker på at spjeldene var åpne når vakumklokka ikke var aktivert.. det er derfor jeg er i tvil om det er riktig at den skal være aktivert når den står på tomgang..
Dette vil jo isåfall stemme med det jeg sier. Altså når bilen din står parkert og du har nøkkelen i hånden så står spjeldene åpen.Du setter deg inn og vrir om nøkkelen, vakumklokken aktiveres og spjeldene stenges.Du kjører og oppnår ca 4500rpm, vakumet forsvinner og spjeldene åpnes.

Dette er jeg altså ikke 100% sikker på, men styrte med dette på min egen endel og tror det var dette jeg kom frem til.Men begynne å bli en stund siden da ;)
Mr2Even skrev:Også er det så tikkende/raslende lyd når den er aktivert enda jeg har prøvd å stramme klipsen inni der. Må jeg bytte klipsen eller må jeg stramme den bedre eller er det noe annet jeg må gjøre? Vet du noe om det?
Vil tro det skal holde å stramme den igjen, måtte prøve et par ganger før jeg ble fornøyd.Og i tillegg måtte jeg justere spjeldene, da de ikke stod helt igjen.
Ja det hører logisk ut. Men jeg synes det er rart at det skal være sånn, men det er sikkert bare på grunn av min uvitenhet. Men hadde det ikke vært mer logisk at spjeldet bare ble aktivert når den nådde 4500omdr og ellers stod lukket, så hadde den sluppet å stå der under vakum hele tiden ellers ? men det er vel en grunn for at det må være på den måten kanskje..

Grunnen for at jeg forsker på dette er at jeg ikke får det ekstra draget på 4500omdr..

Legg innLagt inn:23 des 2006 22:55
av Mr2Even
Hvilke andre grunner kan være årsak til at det ekstra draget ikke kommer på 4500omdr ? noen som vet?

Legg innLagt inn:23 des 2006 23:39
av Mr2 Mk2
Om spjeldene står åpen hele vil ikke det "ekstra" draget oppleves på samme måten, er eneste jeg kan komme på. Har du sjekket tennning på motoren?

-edit Ang den lyden du hører, så ville jeg prøvd å vri på staget til spjeldene mens bilen går på tomgang å hørt om den forsvinner da?

Legg innLagt inn:24 des 2006 00:05
av Mr2Even
Mr2 Mk2 skrev:Om spjeldene står åpen hele vil ikke det "ekstra" draget oppleves på samme måten, er eneste jeg kan komme på. Har du sjekket tennning på motoren?

-edit Ang den lyden du hører, så ville jeg prøvd å vri på staget til spjeldene mens bilen går på tomgang å hørt om den forsvinner da?
Ja jeg har sjekket tenningen men det er en liten stund siden. Jeg får sjekke den igjen.

Når vakumklokka ikke er aktivert er det ikke noen raslelyd, bare når spjeldene lukkes/ når vakumklokka er aktivert

Bilen akselrerer litt dårligere enn den skal også, og det er veldig dårlg drag når den er kald. Men mye bedre når den er varm.. :? Hva tror du det kan være?