TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • har nÃ¥ lakert steinsprut skade. spørsmÃ¥l om rust. Kommentar?

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #215163  av GhostRider88
 
Hei.

Etter at jeg fjernet bittelitt av lakken over hjulbuen i sommer, og lakket med toyota lakkpenn og vannslipte over det etterpå så har jeg fått et lite "hakk" etter en stein sprut trur jeg. jeg vet at jeg må vente til at det blir varmt ute med å lakke osv, men når den tid kommer så vil jeg få best resultat ;)

Hva skal jeg gjøre for å få det beste resultatet med det jeg har av utstyr selv. Har følgende utstyr: toyota lakkpenn, vannslipepapir opp til 2000 papir, polering og rubbing.

Er det bra slik som jeg gjorde det ved at jeg pusset litt med fint sandpapir for så å legge på lakk og la det tørke før jeg vannslipte med fint vannslipepapir og polere og rubbe etterpå ;)

Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre for å få best resultat? med det utstyret som jeg har? Kom gjerne med tips til annet som jeg burde bruke ;)

Takker for svar
Sist redigert av GhostRider88 den 05 jan 2007 18:48, redigert 2 ganger totalt.

 #215165  av aneriks
 
vist du har et hakk, så er det kun sparkel som hjelper, deretter pusser du det ned fint og lakker hele skjermen, da blir det veldig fint,
ellers så kan du sparkle og så flekke, men det blir ikke helt hans i grete liksom..

 #215169  av GhostRider88
 
aneriks skrev:vist du har et hakk, så er det kun sparkel som hjelper, deretter pusser du det ned fint og lakker hele skjermen, da blir det veldig fint,
ellers så kan du sparkle og så flekke, men det blir ikke helt hans i grete liksom..
var kanskje litt feil å kalle det et hakk men det er liksom gått en liten bit av lakken som jeg la på i sommer etter en trulig steinsprut.

Er ikke nødvendig med sparkel siden det er så veldig lite.... Noen flere forslag

Takk for forslaget ;)

 #215172  av GhostRider88
 
hva koster det sånn ca å lakere venstre forskjerm forresten om jeg ikke gjør noe forarbeid selv?

 #215203  av GhostRider88
 
kan jeg evt gjøre slik som jeg skrev over (pusset litt med fint sandpapir for så å legge på lakk og la det tørke før jeg vannslipte med fint vannslipepapir og polere og rubbe etterpå)
og sette en varmelampe litt unna lakken slik at den herder? for så og pusse ned med vannslipepair og rubbe og polere etterpå?

vil dette gå?

 #215210  av Larsen
 
GhostRider88 skrev:kan jeg evt gjøre slik som jeg skrev over (pusset litt med fint sandpapir for så å legge på lakk og la det tørke før jeg vannslipte med fint vannslipepapir og polere og rubbe etterpå)
og sette en varmelampe litt unna lakken slik at den herder? for så og pusse ned med vannslipepair og rubbe og polere etterpå?

vil dette gå?
Ville nok heller ha ventet til de blir litt varmere. Har også litt å gjøre med fuktigheten i luften.

 #215227  av GhostRider88
 
Larsen skrev:
GhostRider88 skrev:kan jeg evt gjøre slik som jeg skrev over (pusset litt med fint sandpapir for så å legge på lakk og la det tørke før jeg vannslipte med fint vannslipepapir og polere og rubbe etterpå)
og sette en varmelampe litt unna lakken slik at den herder? for så og pusse ned med vannslipepair og rubbe og polere etterpå?

vil dette gå?
Ville nok heller ha ventet til de blir litt varmere. Har også litt å gjøre med fuktigheten i luften.
ja kan nok være lurt, men det er snakk om å stå inne i en garasje som er et påbygg på et hus, så er ikke mye fuktighet der og det er konstant varmegrader der ;) Trur du det går da?

 #215282  av GhostRider88
 
har nå fjernet en del av den gamle lakken med den lille stålbørsten som er på lokken på toyota lakken. Fjernet det som jeg fikk av og la på med grunning. Skal nå vente litt før jeg tar på det første laget med lakkpennen. Virker dette riktig?

 #215344  av GhostRider88
 
jepp da er jeg ferdig. Jeg gjorde som følger:

Tok av løs lakk med stålbørsten på lakkpennkorken. så pusset jeg overflaten av metallet med 1200papir slik at grunninga skulle feste seg. Så tok jeg å påførte grunning med q-tips og lot det tørke. Så tok jeg på første strøket med lakkpennen, ventet 45min og påførte enda et lag. Så lot jeg dette stå i ca 5 timer med varmelampe på ca 1,5 mener unna. Så fant jeg frem en skål med vann og 2000papir og begynte å vannslipe. Vannslipte helt til overflaten ble jevn, og påførte rubbing. Resultatet ble ganske så bra og du ser det ikke om du vet hvor det er og går inn for å se det ;) Håper det kommer til å holde :)

Noen kommentarer på lakkjobben?

 #215383  av kimae
 
bilder?

 #215384  av GhostRider88
 
kimae skrev:bilder?
har ikke bilder i skrivende stund, men jeg skal få fikset noen bilder ;) Det er såpass bra at du nok ikke vil se det på bilder... Så ble rimelig fornøyd :) Er det foresten noe jeg kan legge på utenpå lakken, som lakkforseiling eller noe?

 #215387  av kimae
 
Polering er vel et minimum?

 #215417  av GhostRider88
 
kimae skrev:Polering er vel et minimum?
ja polere skal jeg gjøre. Men venter til våren siden jeg da skal polere hele bilen. Men er det noe som kan brukes til å beskytte lakken bedre der jeg har lakket nå?

Vil klarlakk funke eller er det noe annet som er bedre? Er polering nok?

 #215465  av GhostRider88
 
bilde
Vedlegg
04012007.jpg
04012007.jpg (217.51 kiB) Vist 4704 ganger

 #215512  av kimae
 
Hvorfor ikke polere hele bilen nå?
Tar jo bare en times tid...
Polerer min annenhver måned :)