Svaens 4AGZE prosjekt
Legg innLagt inn:07 jan 2007 15:41
Hei, etter å ha solgt 323 GT-R'en min, ble det omsider jakt etter et nytt "japseprosjekt".
Planen var først AE86, men har igrunn slått ifra meg å betale ca. 70000,- for en 20 år gammel corolla, ihvertfall for denne gang. Derfor ble det i stedet denne:

Mange vil gjenkjenne denne som Mortens gamle AE92.
Bilen ankom Molde på fredag, og jeg har brukt helga til å "dulle" litt med den, først og fremst oljeskift på motor og girkasse, motorvask, innvendig shining (-så ut som om gulvet hadde blitt brukt til å frakte gruslass med), polering, smørt opp stempel i bremsecalipere og glidebolter, samt byttet en drivakselmansjett.
Bilen trenger sårt TLC i store mengder, noe som man fort legger merke til på eksteriøret; rust er absolutt ikke et fremmedord.
Noen specs:
4AGZE MAP-versjon (165hk) (motor, drivlinje, m.m.)
Større reimhjul for økt ladetrykk
Green filter
Mongoose 2,5" eksos
KYB dempere (20% stivere enn org.)
H&R senkefjærer
Cusco topmounts (ikke montert)
Whiteline justerbart stabstag foran (ikke montert)
Whiteline justerbart stabstag bak
Whiteline eksentriske castor foringer
Whiteline tårnstag bak
AE101 frontfanger
Hjemmelaga shortshifter
Toyo Proxes R888 slicks
Planer er som følger, i prioritert rekkefølge:
- Få bilen eu-godkjent. Kompressor er plukket av med tanke på godkjenningen, siden forrige eier fikk anmerkning på mangellappen for dette. Bremserør var ikke festet, dette har jeg fikset i helga.
- Oppgradert bensinpumpe, siden den originale GTi-pumpen står i bilen nå.
- Pusse vekk rust og hellakkere bilen.
- Oppgradere bremser.
- Gjøre ett eller annet interiørmessig.
- Hva enn fantasien og økonomien tillater.
Legger ut noen bilder av hvordan det ligger an med rusten foreløpig, regner med jeg klarer å berge dører og bakluke, men ene hjulbuen må nok byttes. Piece of cake!
Er litt overflaterust under bilen, så her må jeg også foreta meg noe.
Hjulbuen som må byttes.

Dørkanten innenfra.

Dørsiden utenfra.

Hjulbue høyre side, klarer forhåpentligvis å berge denne.

Bagasjeromsluke innenfra.

Òg utenfra.

Her må jeg prøve å jukse til noe med plast e.l. for å få AE101-fangeren til å passe.

Òg ikke minst ser jeg frem til å få montert dette.

Noen oversiktsbilder av bilen.



Fikk også montert scoopet på panseret, etter å ha gått løs med vinkelsliperen.

Oppdateringer kommer fortløpende..
Planen var først AE86, men har igrunn slått ifra meg å betale ca. 70000,- for en 20 år gammel corolla, ihvertfall for denne gang. Derfor ble det i stedet denne:

Mange vil gjenkjenne denne som Mortens gamle AE92.
Bilen ankom Molde på fredag, og jeg har brukt helga til å "dulle" litt med den, først og fremst oljeskift på motor og girkasse, motorvask, innvendig shining (-så ut som om gulvet hadde blitt brukt til å frakte gruslass med), polering, smørt opp stempel i bremsecalipere og glidebolter, samt byttet en drivakselmansjett.
Bilen trenger sårt TLC i store mengder, noe som man fort legger merke til på eksteriøret; rust er absolutt ikke et fremmedord.
Noen specs:
4AGZE MAP-versjon (165hk) (motor, drivlinje, m.m.)
Større reimhjul for økt ladetrykk
Green filter
Mongoose 2,5" eksos
KYB dempere (20% stivere enn org.)
H&R senkefjærer
Cusco topmounts (ikke montert)
Whiteline justerbart stabstag foran (ikke montert)
Whiteline justerbart stabstag bak
Whiteline eksentriske castor foringer
Whiteline tårnstag bak
AE101 frontfanger
Hjemmelaga shortshifter
Toyo Proxes R888 slicks
Planer er som følger, i prioritert rekkefølge:
- Få bilen eu-godkjent. Kompressor er plukket av med tanke på godkjenningen, siden forrige eier fikk anmerkning på mangellappen for dette. Bremserør var ikke festet, dette har jeg fikset i helga.
- Oppgradert bensinpumpe, siden den originale GTi-pumpen står i bilen nå.
- Pusse vekk rust og hellakkere bilen.
- Oppgradere bremser.
- Gjøre ett eller annet interiørmessig.
- Hva enn fantasien og økonomien tillater.
Legger ut noen bilder av hvordan det ligger an med rusten foreløpig, regner med jeg klarer å berge dører og bakluke, men ene hjulbuen må nok byttes. Piece of cake!

Er litt overflaterust under bilen, så her må jeg også foreta meg noe.
Hjulbuen som må byttes.

Dørkanten innenfra.

Dørsiden utenfra.

Hjulbue høyre side, klarer forhåpentligvis å berge denne.

Bagasjeromsluke innenfra.

Òg utenfra.

Her må jeg prøve å jukse til noe med plast e.l. for å få AE101-fangeren til å passe.

Òg ikke minst ser jeg frem til å få montert dette.


Noen oversiktsbilder av bilen.



Fikk også montert scoopet på panseret, etter å ha gått løs med vinkelsliperen.

Oppdateringer kommer fortløpende..