Side 1 av 1

Hva slags specs ?

Legg innLagt inn:02 des 2003 13:15
av mr.two
En kamerat av meg kjøper en japansk Mr2 turbo, 91 mod...Er det 204 hester i denne ? Mente det var rundt 240 kanskje ? Eller har jeg TOTALT misforstått hele greia..?

Legg innLagt inn:02 des 2003 13:26
av tbergstad
Det er vel 204 hk.. Så du har vel misforstått.. Men det er ikke vanskelig å få 240 hk ut av den.. :wink:

Legg innLagt inn:02 des 2003 13:31
av CelicaTurbo
Det er vel litt mer aggresiv timing på den, mener det er rundt 220hk som er offisiellt tall for denne, men det er så lenge han klarer å unngå tenningsbank :)

Legg innLagt inn:02 des 2003 13:34
av tbergstad
Ja fant ut det jeg og nå. Men det så ut som at etter 94 ble det over 240hk.

ok...

Legg innLagt inn:02 des 2003 13:51
av mr.two
Da har jeg misforstått litt :?

Men er det noe lettere å få tenningsbank på denne modellen enn US modellene da ? Ev. hva kan man gjøre for å bli kvitt dette problemet ?

Legg innLagt inn:02 des 2003 13:57
av chris
tbergstad skrev:Ja fant ut det jeg og nå. Men det så ut som at etter 94 ble det over 240hk.
jepp.. 3.gen turbo, fra 94, har 245 hester originalt. og det er sånn jeg skal ha i min, når jeg får råd :twisted:

Legg innLagt inn:02 des 2003 20:31
av CelicaTurbo
Er lettere å få tenningsbank ja, men i praksis er det nok ikke noe problem ved annet enn ekstrem kjøring, og det er ikke værre enn å redusere basistenningen noen grader, gjort på 5 minutter :) (men da taper du også noe av effekten).

Legg innLagt inn:02 des 2003 21:06
av mr.two
Takk ! Da skal jeg meddele dette videre ! Men angående dette med tenningsbank....vil dette problemet bli større hvis han velger å trimme den ? Lettere trimming som filter,eksos,plugger,boost-controller ?

Legg innLagt inn:02 des 2003 23:42
av CelicaTurbo
mange faktorer som spiller inn der, men det er et must å kjøre 98 oktan ihvertfall. Trolig vil han ikke merke noen problemer ved normal gassing men om han kjører på bane eller prøver toppfart er det mulig at han kan oppleve tenningsbank. Med en bedre intercooler slipper han nok å bekymre seg, eller trekke tenningen noen grader tilbake. Trimming kan øke muligheten men eksos og luftfilter vil trolig ha meget lite å si, det som vil ha mest effekt er høyt turbotrykk.


... men, det er nok ikke noe point å gjøre noe med det eller å bekymre seg for det før han opplever det som et problem, f.eks. ved hørbar tenningsbank eller om kreftene i motoren forsvinner til tross for høyt trykk, særlig i mellomturtall. Fyll 98 oktan og vær klar over at det kan skje, vær observant, ellers trenger han nok ikke foreta seg noe umiddelbart :)

Legg innLagt inn:03 des 2003 10:28
av Turbo 4x4
Er det bedre å kjøre 98 oktan enn 95 når man har økt turbo trykket???

Legg innLagt inn:03 des 2003 11:12
av kennethx
det er bedre å kjøre 98 oktan punktum :D Men i allefall om du har økt trykk. Men for all del! BLYFRI!

Legg innLagt inn:03 des 2003 13:12
av chris
kennethx skrev:det er bedre å kjøre 98 oktan punktum :D
word! senker bensinforbruket gjør det også. og hos meg senker det oljeforbruket i tillegg. og bilen går jevnere på tomgang, og bedre respons på hardkjøring.

Legg innLagt inn:03 des 2003 13:53
av kennethx
Hadde dem hatt 101 oktan på pumpene hadde jeg fyllt det også jeg :twisted: :twisted: :twisted:

Legg innLagt inn:03 des 2003 15:03
av CelicaTurbo
98-oktan blyfri er "et must" om du kjører med økt trykk ja. Det høyere trykket senker terskelen for tenningsbank mens den høyere oktanen i bensinen øker terskelen igjen..