Lexus viser 400 hesters IS og LF-A sportsbil i Detroit
Lexus har to verdenspremierer i North American International Auto Show i Detroit. En sprek IS-F luksussedan og en LF-A supersportsbil ble vist for første gang, som et bevis på at Lexus er mer enn bare pålitelige luksusbiler. ”Begge nyhetene har høye ytelser og de er bevis på at ingeniørteamene har våget å sette sine drømmer ut i praksis”, sa visepresidenten i Lexus USA Bob Carter på pressekonferansen i Detroit.
Lexus IS-FIS-F og LF-A er svært forskjellige biler, men de deler samme arvestoff, designfilosofi og arv. ”F” står for flaggskip, og det har vært selve koden for hele Lexus-utviklingen, helt siden den første ideen om et luksusmerke dukket opp for tjue år siden. L-prosjektene har gått på siden av normale produktutviklingen i Toyota og Lexus.
IS-F supersedan
IS-F har en 5-liters V8-motor på 400 hestekrefter og 500 Nm dreiemoment. Motoren har totrinns innsprøytningssystem og andre spesielle finesser. Den har ekstra kjøling både av motorolje og girkasseolje, som kommer godt med når de ekstreme ytelsene tas i bruk. 0-100 går unna på 4.9 sekunder - det snakkes ikke om noen toppfart i pressemeldingen fra Detroit-utstillingen.
Supermotoren er koplet til en 8-trinns automatgirkasse med direkte manuelt ”paddle” sportsskift. En ny momentomformer lock-up kontroll gjør det mulig å skifte gir direkte og kjapt, den sørger for konstant lock-up fra annet til åttende gir. I vanlig Drive-modus gir transmisjonen myk og behagelig kjøring, men momentomformeren sørger for umiddelbar respons hvis det skal akselereres.
For å kunne stoppe superbilen har Lexus tatt i bruk 356 mm ventilerte skiver foran og 330 mm skiver bak, med kraftige seksventilers kalibere. De gjør det mulig med svært frisk kjøring.
IS-F modellen er utstyrt med 19-tommers hjul som standard, bygget av BBS for Lexus. Disse hjulene senker bilen med et par centimeter sammenlignet med en standard IS.
LF-A sportskonsept
Lexus har lenge arbeidet med et sportsbilkonsept i Ferrari-klassen, for virkelig å vise hva merket står for teknologisk. LF-A er videreføringen av dette prosjektet, det meste er som på den første prototypen som ble vist for to år siden. LF-A har 10-sylindret motor på 500 hestekrefter, et drivverk basert på erfaringene fra Formel 1. Den er montert rett foran midten av bilen sammen med en bakmontert girkasse og radiatorer – dette gir suveren vektfordeling. Hestekrefter, suveren aerodynamikk og styling gir bilen en toppfart på 322 km/t – ikke bare teoretisk, men i praksis.
Den første LF-A var et rent konsept, årets utgave er mye nærmere produksjon, ble det understreket under pressedagene i Detroit.
