Side 1 av 1

oppgradere automatkassa, noen tips?

Legg innLagt inn:09 jan 2007 22:56
av sindrejl
Har litt lyst å gjøre automatkassa litt kvassere, tenker da kanskje spesielt på torque converteren, men vet ikke hva jeg bør oppgradere, og hva til, og er oppgradering holdbart? 3200rpm stall, vet at det måles ved å holde inn bremsen og sjekke noe med turtallet, men vil det si at motoren slurer MER eller mindre enn før? Synes det er mye rusing før converteren biter mersom og kunne tenkt meg en lås eller lignende system.

Noen som har tips eller er flinke på dette området?

Legg innLagt inn:09 jan 2007 23:27
av sx-4-ever
Jeg har ikke peiling på hva alt det der betyr, men jeg vil også oppgradere automat kassa :D

Legg innLagt inn:10 jan 2007 11:54
av Magna
Hei!
Har kjørt med automat i supra i flere år , (mk 2 og mk3).
Har selv oppgradert automatkassen. Girkassene kan forsterkes med å skifte lammeller og event. legge til flere, samt øke trykket.
Dette gjør at kassen ikke utvikler mer varme enn nødvendig, i tilegg så girer den raskere.
Dette kan Ole ringstad (RATS) i Østfold hjelpe til med.
Han bygger om girkasser til trimmede biler med garanti!!!
Har også økt "stallspeeden" i converteren med ca 800 omdreininger.
Ombyggingen av den orghinale ble gjort av converterservice tror dem holder til i Sarpsborg omerådet...
Dette gjør at en får et høyere turtall og mer moment ifm akselrasjon, event. dragrace... Den siste ombyggingen utvikler mer varme.
Varmen er automatkassens størst fiende.
Lønner seg å øke kjølekapasiteten...
mvh
Magne

Legg innLagt inn:10 jan 2007 20:43
av sx-4-ever
Bare montere et par olje kjølere det vel? må ihverfal hjelpe noe.

Legg innLagt inn:10 jan 2007 21:08
av sindrejl
Magna skrev:Hei!
Har kjørt med automat i supra i flere år , (mk 2 og mk3).
Har selv oppgradert automatkassen. Girkassene kan forsterkes med å skifte lammeller og event. legge til flere, samt øke trykket.
Dette gjør at kassen ikke utvikler mer varme enn nødvendig, i tilegg så girer den raskere.
Dette kan Ole ringstad (RATS) i Østfold hjelpe til med.
Han bygger om girkasser til trimmede biler med garanti!!!
Har også økt "stallspeeden" i converteren med ca 800 omdreininger.
Ombyggingen av den orghinale ble gjort av converterservice tror dem holder til i Sarpsborg omerådet...
Dette gjør at en får et høyere turtall og mer moment ifm akselrasjon, event. dragrace... Den siste ombyggingen utvikler mer varme.
Varmen er automatkassens størst fiende.
Lønner seg å øke kjølekapasiteten...
mvh
Magne
tusen takk, skal høre hva dem skal ha for det for en automat kjøler hadde uansett vært greit å hatt. Menne lurer fremdeles på om hvis man øker stallspeed betyr det at girkassa slurer enda mer før det skjer noe? eller omvendt? Da jeg synes feks at hvis jeg har jevnt drag opp en bakke (helt vanlig til/fra jobb kjøring) så går motoren på mye høyere turtall enn kassa, dette irriterer meg da det koster ekstremt i bensin og jeg føler at jeg ikke har det momentante draget jeg ønsker.

Legg innLagt inn:11 jan 2007 01:20
av 2fast4u
sindrejl skrev:
Menne lurer fremdeles på om hvis man øker stallspeed betyr det at girkassa slurer enda mer før det skjer noe? eller omvendt?
Skifter du til 3200 converter vil turtallet "før det skjer noe" økes i forhold til den orginale (er vel 2600 o/m org), men dette merker du ikke noe spesielt til ved vanlig kjøring, kun ved belastning som ved aks eller kjøring i bakker etc.

Stallspeed (virkelig)= det turtall som motor får med fullgass om automaten er låst med f. eks Transbreak, om man låser hjula med bremsene så får man oftest ett lavere "brake stall" pga at hjulene begynner å spinne.
Husk også at stallspeeden er ulike avhengig av hvor mye vrid motoren leverer, Ex en converter bakom en mye trimmet motor har en stall på ex 3000, samme converter bakom en mindre trimmet motor så orker ikke motoren opp till mer enn kanskje 2200 o/m.

Flash stall = det turtall som converteren slipper opp motoren til ved en fullgass start fra tomgang.

Optimal stallspeed = Generelt 5-700 rpm under turtallet der max dreiemoment på motor er.

STR = Eksakt vridmoment ut / på eksakt vridmoment in, Converteren multipliserer altså vridmomentet opp till ca 2,5 (standard turbin = ca 1,9) ganger i startøyeblikket men så fort bilen settes i bevegelse så faller STRn raskt og planer ut till 1 som er når automatens inngående aksel er kommet opp till samme omdreining som motoren

Generelt så kan man vel si att man får hva man betaler for når det gjelder converter, de billigste oftest ombygde originale rundt 11-12" med omvinklede eller ombygde impellers er som oftest ikke like effektive (lavere STR) som en mindre converter som kan kjøre med mer effektive vinkler på impellerene,mer effektiv stator design og mindre impeller turbin klaring, og likevel få høgere stall pga mindre diameter.

Har du funnet noen ny converter til bilen :?:

Har fundert litt på ombygging av kassa jeg også, og som Magne skriver så er Ole Ringstad en av de bedre på slikt, bedre kjøling av olje er også et must.
Skal du seinere trimme motoren så må du også ta hensyn til dette ved valg av stallspeed.

For mange år siden fikk jeg Åge Gustavsen (nå Converterservice) til å bygge om stall på org converter til en US bil jeg hadde da, og det var merkbar forskjell på effekt ved start og gassrespons fra cruisefart og opp, men kan ikke si at det var noen forskjell i bensinforbruk, men brydde meg vel egentlig ikke så mye om bensinforbruk da heller. :)

Nå har jeg en annen US bil med en stroka motor jeg byggde spesielt for effekt ved lavt turtall, etter en del prøving med ulike convertere har jeg nå en 10" TCT converter med stall på 3500 o/m og forskjellen er som natt og dag mellom denne og en som tilsvarer orginal, ble rett og slett en brutal endring på gassresponsen under 70-80 km/t.


:wink:

Legg innLagt inn:11 jan 2007 07:25
av sindrejl
2fast4u skrev: Skifter du til 3200 converter vil turtallet "før det skjer noe" økes i forhold til den orginale (er vel 2600 o/m org), men dette merker du ikke noe spesielt til ved vanlig kjøring, kun ved belastning som ved aks eller kjøring i bakker etc.
mao så kan det merkes litt ved normal kjøring, men under full aks fra 0-100 så føles ikke bilen så "treig" før den biter da, den hiver opp på turtall og slipper løs, right? :)
2fast4u skrev: Har du funnet noen ny converter til bilen :?:
Ikke ennå da jeg har vært usikker på hva jeg burde kjøpt, men hadde kikket litt på noen mvpmotorsport hadde. Dette er dog ombygde originale fra "Sound Performance".
Er du som du også hinter til mest keen på helt nytt design.
stall på rundt 3200 burde vært ok?

Høres mersom ut som jeg burde ta en komplett ombygging, øke trykket i kassa, shimse actuatorene, bygge kjøling og ny converter :) (dog det begynner å høres dyrt ut :D)

Legg innLagt inn:11 jan 2007 12:43
av Mr2Even
Har hørt mye skryt om de tilsettnings"oljene" for automatkasser. Den til QMI er mye anbefalt. Den skal visst få girkassa til å virke bedre. Tror dere det er noe i det?

Legg innLagt inn:11 jan 2007 21:26
av @lpher
Mr2Even skrev:Har hørt mye skryt om de tilsettnings"oljene" for automatkasser. Den til QMI er mye anbefalt. Den skal visst få girkassa til å virke bedre. Tror dere det er noe i det?
Automatkassa i mkIV skal man være MEGET forsiktig med å experimentere for mye med "alternative" lurium-oljer i ;)

Legg innLagt inn:13 jan 2007 21:56
av sindrejl
@lpher skrev:
Mr2Even skrev:Har hørt mye skryt om de tilsettnings"oljene" for automatkasser. Den til QMI er mye anbefalt. Den skal visst få girkassa til å virke bedre. Tror dere det er noe i det?
Automatkassa i mkIV skal man være MEGET forsiktig med å experimentere for mye med "alternative" lurium-oljer i ;)
agreed

Legg innLagt inn:14 jan 2007 02:53
av 95TT
Kan vel trøste litt med at det er ikke verste kassa og få tak i igjen om uhellet skulle være ute.