Noen som har turboladet 4A-GE?
Legg innLagt inn:12 jan 2007 19:04
Som topic sier........
Er det noen har på forumet som har bygget turbo på 4A-GE?.......
Er det noen har på forumet som har bygget turbo på 4A-GE?.......
Toyota Sportscar - Owners Group Norway
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/
Levin GT skrev:Jeg har forstått det så langt at 86mod motoren er langt i fra så sterk og god som 87mod- og nyere motorer,bla grunnet bedre kjølevannskanaler i 87mod og nyere...Vet ikke når det gjelder kjølekanaler, men selve blokka er sterkere + kraftigere veiv og råder osv på nyere.. Det som er mest vanlig ved bygging av 4AGTE er å sette i AGZE stempler. Disse fås i både 8:1 og 8.9:1 hos Toyota. De vil desverre ikke passe i denne motor pga 20mm på råden mot 18mm på den gamle versjonen. Men bør ikke være nødvendig uansett for kun 0.5bar.
Levin GT skrev:I dette tilfellet gjelder det da uheldigvis en 86mod motor som ønskes å kjøre ca 0,5 bar trykk på uten større modifikasjoner.......Lar dette seg gjøre?,noen nyttige tips er høyt verdsatt......Har ingen tro på at det IKKE skulle la seg gjøre for å snu litt på det. Det er derimot en veldig viktig ting i å holde seg unna detonasjoner. Spesielt siden denne har litt "høy" kompresjon orginalt. Noen kilder hevder 9.4:1, andre hevder 10:1. Personlig sier magefølelsen meg at europeiske har 10:1 og amerikanske 9.4:1. Dette utifra diverse info på nett med litt sprikende info, som jeg synes jeg ser en rød tråd i. Men jeg har ingen ting å dokumentere dette med, så godt mulig jeg tar feil på det punktet.
Levin GT skrev:Jeg har også forstått det sånn at det er litt trangt med plass til turbo grunnet oljefilter,fordeler,og starter å samme side.....Noen nyttige tips her om manifolder som egner seg bra,eller hvordan lage en manifold som gir best resulatat?Har ikke AW11 selv og kjenner ikke hva det er å se opp for der. Hvis jeg derimot skulle bygd en turbomanifold fra scratch pr. idag ville jeg konsentrert meg om en skikkelig kollektor og kortest mulige rør (forutsatt ikke totalt ubrukelige bend). Tanken bak dette er mindre volum å trykksette (teoretisk raskere spool), kortere avstand/tid for eksosgassene å avgi varmeenergi (også teoretisk raskere spool) og mindre turbulens FØR turbo. Kollektoren føler jeg kanskje er den aller viktigste uten at jeg klarer helt å sette ord på hvorfor.
Deler som hittiil er planlagt om å bruke rett på original motor er en Garrett T-3 A/R48, stor intercooler med vifte, og bensintrykksregulator.Levin GT