TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica mk4 86'

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #25725  av sindrejl
 
Da har jeg kjøpt meg en mk4 86'

det merkelige er at selgeren mente den gikk på blybensin? er jo vanlig 3s-ge motor.. kan dette stemme?

 #25726  av Christian
 
Om det er en standard 3s-ge skal den ha blyfri, helst 98 :wink:

 #25727  av sindrejl
 
vel jeg vet ikke om det er noe forskjell på 3s-ge'ene opp igjennom tidene da :)

 #25729  av CelicaTurbo
 
Det er litt forskjell på dem, din har 150hk mens neste generasjon har 156hk.. Det stemmer nok delvis hva selgeren fortalte for det fantes vel ikke blyfri bensin i 1986 her til lands? Bilen har nok ikke katalysator (og dermed ikke lambdasonde heller) så den tar ihvertfall ikke skade av blybensin, men trolig kjører den vel så flott med blyfri så det hadde jeg kjørt på ihvertfall :)

 #25730  av sindrejl
 
den KAN ikke ta skade av blyfri altså..? :)

Og Alf, når det først er snakk om kjerra mi.. så trenger den cd spiller.. og eh.. jeg har lite penger :( en billig men likevel litt småbra spiller med mp3? finnes det egentlig noe som heter billig og bra at all? ;P

Og vet noen hvor jeg kan skaffe stabstang til bila?

 #25737  av CelicaTurbo
 
jeg vil ikke tro at den kan ta skade ihvertfall, de fleste biler skal vel være rimelig gamle før blyfri er et problem.. det var gamle biler allerede når blyfritt ble innført og da er det vel nesten veteranbiler nå?

 #25743  av sindrejl
 
noe slikt ja.. jeg får vel gjøre en test og fylle på litt vanlig en gang.. :P

 #25747  av kennethx
 
Det jeg har hørt om slikt er at biler som ble laget før blyfri bensin og kat var påtenkt, trenger det lille blyet som er i besinen for å "smøre" motoren. Jeg fyllte 95 blyfri på min gamle 85 modell. Så lenge du ikke får problemer med tenningen, ettertenning osv så funker det vel greit, men jeg fyllte hver 5. tank med bly bensin så den skulle få litt "smurning".

Om det bare er tull og tøys vet jeg ikke, men motoren tålte i allefall det :)

uten turbo er det vel ikke noe grunn å fylle 98 oktan, med mindre du har tennignsproblemer med 95 oktan....

 #25754  av Eks ST165
 
Kjørte min gamle celica bare med blyfri bensin over 50 000 km, merka aldri noe tull. så bare å fylle i vei...

 #25760  av CelicaTurbo
 
det er vel ventilsetene som det blyet smører egentlig? Men mener å huske at biler fra 80-tallet som regel ikke har noen problemer med å tåle dette men det er kanskje greit å fylle blybensin av og til, eventuellt helle på en slik flaske med blyerstatning i dann og vann :) Jeg tror nok jeg selv hadde kjørt med blyfritt frem til jeg eventuellt hadde opplevd et problem..

 #25761  av Christian
 
kennethx skrev:uten turbo er det vel ikke noe grunn å fylle 98 oktan, med mindre du har tennignsproblemer med 95 oktan....
Motoren min gikk bedre på 98, ikke mye, men litt.
Grunn god nok det :)

 #25764  av MR2turbo
 
Gratulerer med ny bil da!

burde ikke være no problem å kjøre den på 95 blyfri, nei..
Synd at jeg skulle på jobb i kveld.. elllers så hadde jeg blitt med Chris å sett på den ;)

 #25765  av Erlend
 
Gratulerer med en skikkelig fin Celica, sindre! Chris var innom meg i Larvik og viste den frem idag, må si du har gjort et godt kjøp. Christian kunne ikke påpeke noe som helst galt med den, ikke jeg heller. Den trenger bare en god vask og litt rubbing + høykvalitetsvoks :)
Motoren var kjempegod, den dro skikkelig og hadde en herlig lyd :D
Tok masse bilder av bilen både Chris og jeg...legger de ut her så snart jeg får sjansen.

 #25777  av CelicaGT
 
Så lenge ein ikkje får tenningsbank med 95, så kan vel ein kjøre med det.
Motoren blir sikkert litt meir følsom for tenningsbank på 95 enn 98 visst tenninga er litt feil... Kjører med 98 sjølv....trur kanskje den går liiitt bedre med det ( Trua har hjelpt mange :wink: )

 #25790  av sindrejl
 
Takker erlend, gler meg så sinnsykt til å få babyen min i hende :D

Litt kjipt ja Markus, men blir flere muligheter.. *minne på et visst treff* ;)
uten turbo er det vel ikke noe grunn å fylle 98 oktan, med mindre du har tennignsproblemer med 95 oktan....
såvidt jeg vet så bruker bilen mindre bensin på 98 og går en anelse bedre? :)

Uansett, blir noen timer med koselig skrubbing og lakking ja :D Har en kamerat med sandblåseapparat så kan få til pene motordeler også :)

Noen som vet om luftfilter til denne kjerra? Et Apexi hadde vært morro og laga en trakt selv..? :D