Side 1 av 3
Celica mk4 86'
Legg innLagt inn:04 des 2003 18:24
av sindrejl
Da har jeg kjøpt meg en mk4 86'
det merkelige er at selgeren mente den gikk på blybensin? er jo vanlig 3s-ge motor.. kan dette stemme?
Legg innLagt inn:04 des 2003 18:30
av Christian
Om det er en standard 3s-ge skal den ha blyfri, helst 98

Legg innLagt inn:04 des 2003 18:31
av sindrejl
vel jeg vet ikke om det er noe forskjell på 3s-ge'ene opp igjennom tidene da

Legg innLagt inn:04 des 2003 19:01
av CelicaTurbo
Det er litt forskjell på dem, din har 150hk mens neste generasjon har 156hk.. Det stemmer nok delvis hva selgeren fortalte for det fantes vel ikke blyfri bensin i 1986 her til lands? Bilen har nok ikke katalysator (og dermed ikke lambdasonde heller) så den tar ihvertfall ikke skade av blybensin, men trolig kjører den vel så flott med blyfri så det hadde jeg kjørt på ihvertfall

Legg innLagt inn:04 des 2003 19:13
av sindrejl
den KAN ikke ta skade av blyfri altså..?
Og Alf, når det først er snakk om kjerra mi.. så trenger den cd spiller.. og eh.. jeg har lite penger

en billig men likevel litt småbra spiller med mp3? finnes det egentlig noe som heter billig og bra at all? ;P
Og vet noen hvor jeg kan skaffe stabstang til bila?
Legg innLagt inn:04 des 2003 19:51
av CelicaTurbo
jeg vil ikke tro at den kan ta skade ihvertfall, de fleste biler skal vel være rimelig gamle før blyfri er et problem.. det var gamle biler allerede når blyfritt ble innført og da er det vel nesten veteranbiler nå?
Legg innLagt inn:04 des 2003 21:13
av sindrejl
noe slikt ja.. jeg får vel gjøre en test og fylle på litt vanlig en gang..

Legg innLagt inn:04 des 2003 22:25
av kennethx
Det jeg har hørt om slikt er at biler som ble laget før blyfri bensin og kat var påtenkt, trenger det lille blyet som er i besinen for å "smøre" motoren. Jeg fyllte 95 blyfri på min gamle 85 modell. Så lenge du ikke får problemer med tenningen, ettertenning osv så funker det vel greit, men jeg fyllte hver 5. tank med bly bensin så den skulle få litt "smurning".
Om det bare er tull og tøys vet jeg ikke, men motoren tålte i allefall det
uten turbo er det vel ikke noe grunn å fylle 98 oktan, med mindre du har tennignsproblemer med 95 oktan....
Legg innLagt inn:04 des 2003 23:13
av Eks ST165
Kjørte min gamle celica bare med blyfri bensin over 50 000 km, merka aldri noe tull. så bare å fylle i vei...
Legg innLagt inn:04 des 2003 23:53
av CelicaTurbo
det er vel ventilsetene som det blyet smører egentlig? Men mener å huske at biler fra 80-tallet som regel ikke har noen problemer med å tåle dette men det er kanskje greit å fylle blybensin av og til, eventuellt helle på en slik flaske med blyerstatning i dann og vann

Jeg tror nok jeg selv hadde kjørt med blyfritt frem til jeg eventuellt hadde opplevd et problem..
Legg innLagt inn:05 des 2003 00:01
av Christian
kennethx skrev:uten turbo er det vel ikke noe grunn å fylle 98 oktan, med mindre du har tennignsproblemer med 95 oktan....
Motoren min gikk bedre på 98, ikke mye, men litt.
Grunn god nok det

Legg innLagt inn:05 des 2003 01:11
av MR2turbo
Gratulerer med ny bil da!
burde ikke være no problem å kjøre den på 95 blyfri, nei..
Synd at jeg skulle på jobb i kveld.. elllers så hadde jeg blitt med Chris å sett på den

Legg innLagt inn:05 des 2003 01:15
av Erlend
Gratulerer med en skikkelig fin Celica, sindre! Chris var innom meg i Larvik og viste den frem idag, må si du har gjort et godt kjøp. Christian kunne ikke påpeke noe som helst galt med den, ikke jeg heller. Den trenger bare en god vask og litt rubbing + høykvalitetsvoks

Motoren var kjempegod, den dro skikkelig og hadde en herlig lyd

Tok masse bilder av bilen både Chris og jeg...legger de ut her så snart jeg får sjansen.
Legg innLagt inn:05 des 2003 08:53
av CelicaGT
Så lenge ein ikkje får tenningsbank med 95, så kan vel ein kjøre med det.
Motoren blir sikkert litt meir følsom for tenningsbank på 95 enn 98 visst tenninga er litt feil... Kjører med 98 sjølv....trur kanskje den går liiitt bedre med det ( Trua har hjelpt mange

)
Legg innLagt inn:05 des 2003 13:13
av sindrejl
Takker erlend, gler meg så sinnsykt til å få babyen min i hende
Litt kjipt ja Markus, men blir flere muligheter.. *minne på et visst treff*
uten turbo er det vel ikke noe grunn å fylle 98 oktan, med mindre du har tennignsproblemer med 95 oktan....
såvidt jeg vet så bruker bilen mindre bensin på 98 og går en anelse bedre?
Uansett, blir noen timer med koselig skrubbing og lakking ja

Har en kamerat med sandblåseapparat så kan få til pene motordeler også
Noen som vet om luftfilter til denne kjerra? Et Apexi hadde vært morro og laga en trakt selv..?
