Side 1 av 1

Bakbremsene henger på-Justere brekk?

Legg innLagt inn:15 jan 2007 17:52
av Mr2Even
Når bremsene henger på bak, kan det ikke da være brekkvaieren som er for stram? Tror ikke det er kalipperene for de har vært til service for ikke lenge siden..

Hvor og hvordan justerer man brekkvaieren på en Mr2 Mk2 ?

Legg innLagt inn:15 jan 2007 21:47
av mr2cato
Da må du jekke opp bilen, skru av plastikdekslene som ligger under cupén, så finner du justringen der. :wink:

Legg innLagt inn:15 jan 2007 22:28
av Mr2Even
mr2cato skrev:Da må du jekke opp bilen, skru av plastikdekslene som ligger under cupén, så finner du justringen der. :wink:
Ok det var ikke værre.. Men visst jeg justerer der, vil brekket da bli slakkere eller virker denne justeringen mest inn på kalipperne og ikke på håndbrekket ?

Legg innLagt inn:16 jan 2007 16:35
av Inunf
Du kan sjekke at det ikke er håndbrekket som henger (egentlig er det vel caliperene som henger :?). Øverst på caliperene bake så er det et stag som håndbrekkwiren drar i. Sjekk at dette staget kan bevege seg fritt frem og tilbake (min hadde problemer med det). Smør med 5-56 eller WD 40.
Hvis du justerer brekket under så vil håndbrekket bli slakkere ja (du må dra det lenger opp for å låse).

Legg innLagt inn:16 jan 2007 17:41
av FireWalk
Håndbrekket kan ikke henge. Med mindre det er noe galt med selve fjørmekanisken på kalipteren, eller at vaieren har frosset fast. Dersom bremsen henger bak konstant så er det uten tvil kalipteren. Selv om du justerer brekket så stramt som overhodet mulig er det ikke nok til at vaieren strammer seg når brekket er nede.. Mekanismen fungerer på en slik måte at det ikke er mulig.

Når du strammer her vil håndbrekket bli fysisk tyngre å dra opp. Dersom du er plaget med at brekket er "løst" og slapt og det er dårlig bremsekraft på håndbrekket må det justeres. Det kan være greit å ha en inne i bilen som drar i brekket mens du ligger under slik at du finner ut hvor mye du skal justere det (dette varierer jo litt etter smak og behag). Eller om du vil ha fabrikk-stillet så kan du sjekke verkstedmanualen.

Du må nok ta av kalipteren og overhale den. Koster under 1000 lappen for et rep set hos Toyota, og et slikt sett er til BEGGE kalipterene bak.

8)

Legg innLagt inn:16 jan 2007 19:24
av Mr2Even
Inunf skrev:Du kan sjekke at det ikke er håndbrekket som henger (egentlig er det vel caliperene som henger :?). Øverst på caliperene bake så er det et stag som håndbrekkwiren drar i. Sjekk at dette staget kan bevege seg fritt frem og tilbake (min hadde problemer med det). Smør med 5-56 eller WD 40.
Hvis du justerer brekket under så vil håndbrekket bli slakkere ja (du må dra det lenger opp for å låse).
Ok.. :D
FireWalk skrev:Håndbrekket kan ikke henge. Med mindre det er noe galt med selve fjørmekanisken på kalipteren, eller at vaieren har frosset fast. Dersom bremsen henger bak konstant så er det uten tvil kalipteren. Selv om du justerer brekket så stramt som overhodet mulig er det ikke nok til at vaieren strammer seg når brekket er nede.. Mekanismen fungerer på en slik måte at det ikke er mulig.

Når du strammer her vil håndbrekket bli fysisk tyngre å dra opp. Dersom du er plaget med at brekket er "løst" og slapt og det er dårlig bremsekraft på håndbrekket må det justeres. Det kan være greit å ha en inne i bilen som drar i brekket mens du ligger under slik at du finner ut hvor mye du skal justere det (dette varierer jo litt etter smak og behag). Eller om du vil ha fabrikk-stillet så kan du sjekke verkstedmanualen.

Du må nok ta av kalipteren og overhale den. Koster under 1000 lappen for et rep set hos Toyota, og et slikt sett er til BEGGE kalipterene bak.

8)
Ok, den er grei. Det var godt forklart :)

Jeg var hos Cluch & brems i Oslo idag og de skal se på kalipperne på mandag. Begge bak er overhaldte fra før hos dem, så da synes jeg det er best de tar seg av det :wink:

Det er ikke mye de henger, men litt. Det kan vel ikke "gå seg til" ?

Legg innLagt inn:16 jan 2007 19:56
av FireWalk
går seg ikke til nei. Blir nok bare værre jo lenger du kjører med det.

Legg innLagt inn:16 jan 2007 20:58
av erling
FireWalk skrev:Håndbrekket kan ikke henge. Med mindre det er noe galt med selve fjørmekanisken på kalipteren, eller at vaieren har frosset fast. Dersom bremsen henger bak konstant så er det uten tvil kalipteren. Selv om du justerer brekket så stramt som overhodet mulig er det ikke nok til at vaieren strammer seg når brekket er nede.. Mekanismen fungerer på en slik måte at det ikke er mulig.
Er ganske vanlig at støvmansjettene rundt wiren på enden av strømpen i caliperenden er ødelagt. Da fylles wirestrømpen med drit og vann, wiren ruster og går tregt i strømpa, og da kan bremsene henge. Enkelt å sjekke om det er wiren som går tregt når man kobler den ifra caliperen.

Legg innLagt inn:16 jan 2007 21:13
av Mr2Even
erling skrev:
FireWalk skrev:Håndbrekket kan ikke henge. Med mindre det er noe galt med selve fjørmekanisken på kalipteren, eller at vaieren har frosset fast. Dersom bremsen henger bak konstant så er det uten tvil kalipteren. Selv om du justerer brekket så stramt som overhodet mulig er det ikke nok til at vaieren strammer seg når brekket er nede.. Mekanismen fungerer på en slik måte at det ikke er mulig.
Er ganske vanlig at støvmansjettene rundt wiren på enden av strømpen i caliperenden er ødelagt. Da fylles wirestrømpen med drit og vann, wiren ruster og går tregt i strømpa, og da kan bremsene henge. Enkelt å sjekke om det er wiren som går tregt når man kobler den ifra caliperen.
Ok.. Du sier enkelt å sjekke, hvordan da? Nå er vaieren byttet på begge sider på min, også har det jo ikke vært vinter.. Da er det vel ikke den, eller? forresten, på den ene kalipperen bak er det en liten sprekk i støvmuffa/støvhetta over føringen på klaven..