Side 1 av 2
Dårlig batteri eller dynamo?
Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:00
av celica4ever
jeg har litt trøbbel med batteriet på bilen min.
Greia er at bilen går tom for batteri hvis bilen står stille i ca ett døgn.
Ellers starter den litt tungt, og når den først starter så viser batteri måleren rundt 16 volt hvis jeg ikke tar helt feil. hvertfall nesten helt full.
Lurer på hva som kan være galt.. Er det batteriet som slipper alt ut igjen eller dymanomen som ikke greier og lade den opp?
Skulle kanskje tro at dynamoen var i orden siden batteri måleren viser rundt 16 v når jeg får starta bilen..
(bare noe jeg tror)
Re: Dårlig batteri eller dynamo?
Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:16
av Larsen
celica4ever skrev:jeg har litt trøbbel med batteriet på bilen min.
Greia er at bilen går tom for batteri hvis bilen står stille i ca ett døgn.
Ellers starter den litt tungt, og når den først starter så viser batteri måleren rundt 16 volt hvis jeg ikke tar helt feil. hvertfall nesten helt full.
Lurer på hva som kan være galt.. Er det batteriet som slipper alt ut igjen eller dymanomen som ikke greier og lade den opp?
Skulle kanskje tro at dynamoen var i orden siden batteri måleren viser rundt 16 v når jeg får starta bilen..
(bare noe jeg tror)
Er det måleren på dashbordet det da? Tipper at batteriet har tatt kvelden jeg.
Re: Dårlig batteri eller dynamo?
Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:25
av celica4ever
Larsen skrev:celica4ever skrev:jeg har litt trøbbel med batteriet på bilen min.
Greia er at bilen går tom for batteri hvis bilen står stille i ca ett døgn.
Ellers starter den litt tungt, og når den først starter så viser batteri måleren rundt 16 volt hvis jeg ikke tar helt feil. hvertfall nesten helt full.
Lurer på hva som kan være galt.. Er det batteriet som slipper alt ut igjen eller dymanomen som ikke greier og lade den opp?
Skulle kanskje tro at dynamoen var i orden siden batteri måleren viser rundt 16 v når jeg får starta bilen..
(bare noe jeg tror)
Er det måleren på dashbordet det da? Tipper at batteriet har tatt kvelden jeg.
Ja måleren på dashbordet jeg tenker på..
så du tror ikke at det kan være noe med dynamoen?
Re: Dårlig batteri eller dynamo?
Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:30
av Larsen
celica4ever skrev:Larsen skrev:celica4ever skrev:jeg har litt trøbbel med batteriet på bilen min.
Greia er at bilen går tom for batteri hvis bilen står stille i ca ett døgn.
Ellers starter den litt tungt, og når den først starter så viser batteri måleren rundt 16 volt hvis jeg ikke tar helt feil. hvertfall nesten helt full.
Lurer på hva som kan være galt.. Er det batteriet som slipper alt ut igjen eller dymanomen som ikke greier og lade den opp?
Skulle kanskje tro at dynamoen var i orden siden batteri måleren viser rundt 16 v når jeg får starta bilen..
(bare noe jeg tror)
Er det måleren på dashbordet det da? Tipper at batteriet har tatt kvelden jeg.
Ja måleren på dashbordet jeg tenker på..
så du tror ikke at det kan være noe med dynamoen?
Det er vanligvis andre symptomer som kommer da dynamoen er gåen. Strømmåleren i dashbordet viser ikke annet enn strøm eller ikke strøm. Den er så unøyaktig at den ikke sider deg noe som helst om spenningen. Hvis du skal måle ladespenningen kan du ta et multimeter og måle spenningen over batteriet. Da er spenningen mellom 11-12 volt med motoren av og med motoren på skal den ikke være høyere enn 14,7 volt da du ruser motoren litt (ca. 2000 rpm).
Re: Dårlig batteri eller dynamo?
Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:37
av celica4ever
Larsen skrev:celica4ever skrev:Larsen skrev:
Er det måleren på dashbordet det da? Tipper at batteriet har tatt kvelden jeg.
Ja måleren på dashbordet jeg tenker på..
så du tror ikke at det kan være noe med dynamoen?
Det er vanligvis andre symptomer som kommer da dynamoen er gåen. Strømmåleren i dashbordet viser ikke annet enn strøm eller ikke strøm. Den er så unøyaktig at den ikke sider deg noe som helst om spenningen. Hvis du skal måle ladespenningen kan du ta et multimeter og måle spenningen over batteriet. Da er spenningen mellom 11-12 volt med motoren av og med motoren på skal den ikke være høyere enn 14,7 volt da du ruser motoren litt (ca. 2000 rpm).
kan jeg på den måten finne ut om dynamoen lader batteriet som den skal?
Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:39
av Mr2Even
Min også starter litt tungt når den har stått, jeg har nytt batteri ? Er det vanlig?
Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:43
av Larsen
Hvis spenningen er 14,7 volt på 2000 rpm og opp så kan du utelukke dynamoen. Er spenningen mye høyere eller lavere (1,5 volt eller mer) så er det nok dynamoen sin skyld.
På tomgang så er ladespenningen litt lavere fordi dynamoen ikke går fort nok.
Hvis dynamoen er gåen så vil som regel en del av varsellampene i dashbordet lyse, inkludert lampa for dynamoen

Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:51
av lasse
Ville nok satsa på batteriet ja, kan jo sjekke om det mangler vann i det da, og evt etterfylle med batterivann, min starta litt tungt en periode, var jo langt under minimums merket i alle kamrene.
Legg innLagt inn:17 jan 2007 22:59
av Mr2Even
Mitt er vedlikeholdsfritt, med en sånn indikator på..
Legg innLagt inn:18 jan 2007 04:52
av Pingu
hadde samme problem, d stod i ett gammelt biltema batteri. sku hjem fra jobb, å da va den tom.. etter åtte timer :s dro å kjøpte nytt batteri, å biln har aldri startet bedre

Legg innLagt inn:18 jan 2007 04:52
av Pingu
hadde samme problem, d stod i ett gammelt biltema batteri. sku hjem fra jobb, å da va den tom.. etter åtte timer :s dro å kjøpte nytt batteri, å biln har aldri startet bedre

Legg innLagt inn:18 jan 2007 16:38
av celica4ever
i dag fikk jeg starta bilen ved hjelp av startkabel, og kjørte i noen få km.
så målte jeg spenningen i tomgang og ved og ruse motoren til rundt 2000 omdreininger.
resultat ved tomgang: 12 volt
resultat ved 2000 omdreininger: 14 v( mulig 14,7, men mulitumeter jeg har måler ikke komma, hvis dere skjønner)
Da er det vel tegn på at dynamoen lader?
Legg innLagt inn:18 jan 2007 17:47
av Larsen
celica4ever skrev:i dag fikk jeg starta bilen ved hjelp av startkabel, og kjørte i noen få km.
så målte jeg spenningen i tomgang og ved og ruse motoren til rundt 2000 omdreininger.
resultat ved tomgang: 12 volt
resultat ved 2000 omdreininger: 14 v( mulig 14,7, men mulitumeter jeg har måler ikke komma, hvis dere skjønner)
Da er det vel tegn på at dynamoen lader?
ja. Eller så ville den blitt på 12 volt hele tiden.
Legg innLagt inn:18 jan 2007 17:56
av Andy_Celica
Jeg har også noe lignende problem, står bilen min i 3 dager uten kjøring er bateriet tomt, og jeg har et helt nytt batteri
Legg innLagt inn:18 jan 2007 23:15
av celica4ever
Andy_Celica skrev:Jeg har også noe lignende problem, står bilen min i 3 dager uten kjøring er bateriet tomt, og jeg har et helt nytt batteri
har du undersøkt om hva det kunne være ?