Side 1 av 2

Ventil-skimsing.noe spes å tenke på?

Legg innLagt inn:01 feb 2007 23:08
av Mr2Even
Får spesialverktøy i mårra og tenkte å skimse ventilene i helga. Noe spesiellt jeg må tenke på når jeg gjør dette?

Legg innLagt inn:02 feb 2007 00:22
av Larsen
Følg Bgb

Legg innLagt inn:02 feb 2007 12:18
av Mr2Even
Larsen skrev:Følg Bgb
Men kan jeg følge samme Bgb manualen som 3s-gte og 5f-se?(d er den eneste jeg har) Eller er det andre min og max klaringer der i forhold til 3s-ge?

Legg innLagt inn:02 feb 2007 17:15
av Larsen
Ser sånn ut. Fant desverre ingne 3sge bgb da :(
http://mr2oc.co.uk/ForumsPro/viewtopic/ ... rence.html

Legg innLagt inn:02 feb 2007 19:35
av tojo
Mener det skal være (3S-GE):
Inn: 0,15 - 0,25mm
ut: 0,20 - 0,30mm

For å være på den sikre side kontakt Toyota.

Legg innLagt inn:02 feb 2007 20:35
av Mr2Even
Larsen skrev:Ser sånn ut. Fant desverre ingne 3sge bgb da :(
http://mr2oc.co.uk/ForumsPro/viewtopic/ ... rence.html
Det gjør ikke noe :wink:
tojo skrev:Mener det skal være (3S-GE):
Inn: 0,15 - 0,25mm
ut: 0,20 - 0,30mm

For å være på den sikre side kontakt Toyota.
Jepp du har rett :o Hadde noen data på motoren fra Toyota liggende :wink:

Legg innLagt inn:02 feb 2007 20:52
av Mr2Even
Verktøyet kostet forresten 566,-, og verktøyet var jo ingenting..

Ventil 1, er det nærmest reg-reima?

Legg innLagt inn:02 feb 2007 20:53
av Mr2 Mk2
Mr2Even skrev:Ventil 1, er det nærmest reg-reima?
ja

Legg innLagt inn:02 feb 2007 21:03
av Mr2Even
greit å være sikker

Legg innLagt inn:07 feb 2007 19:27
av Mr2Even
Har lest at magnet er FY ting på ventilshims. ( shimset blir magnetisert, evt. metallpartikler/spon osv, vil hefte på shimset, har sett kammer/shims som faktisk har sett "gnagd" ut pga. dette ) :shock:

Er det kanskje best å ta av kammene ved skimsing, eller går det ann å avmagnitisere skimsa/skimskoppen ?

Se her. Intressang info om justering av ventiler (men dette er for en vw boble):

Mange glemmer at dette er noe som bør gjøres regelmessig, Det er utrolig hvor mye det har å si for hvordan motoren presterer (Enten den er en standard motor eller en som er trimmet).
Videre øker du livs lengde på motoren ved å holde ventilklaringen ved like. Det er like galt å ha for liten som for stor åpning. En motor med for liten åpning, vil på sikt ende opp med brente ventiler og ventilseter. Motoren vil også gå mye varmere, så muligheten for at den skal varmeskjære seg er større.

Når det gjelder for stor åpning, så er det ikke bare det at du får ventil tikking. Du får mindre effekt ut, siden ventilen ikke åpnes så lenge som den skal. Ikke for å glemme at du sliter ut toppene dine raskere. Det å justere ventilene regelmessig vil på sikt kunne spare deg for overhaling av toppene, eller kjøp av nye topper (I alle fall utsette det).
(Hva mener han med toppene?) :?

Selve operasjonen er ikke vanskelig, det eneste du må regne med er å bli en smule møkkete under neglene etter at jobben er gjort.

Har du fått det rett vil du forhåpentlig vis ha en motor som går stillere enn den gjorde før du begynte, samt at den har fått litt mer futt.

Legg innLagt inn:07 feb 2007 21:53
av tojo
Jeg måler alltid ventilklaringen på alle ventilene,regner ut, demonterer kammer,monterer shims.
Synes dette er enklere og går fortere enn å bruke Toyotas spesialverktøy.
Har kjøpt inn slikt verktøy,men det er lite i bruk:-)

Legg innLagt inn:07 feb 2007 22:01
av larsst185
hvordan i all verden er det lettere å ta av kamdrev og kammer for å justere kontra bruke det verktøyet??.er jo det samme som å skru av bunnpanna for å skifte olje istedet for å ta ut tappepluggen.... :roll:

Legg innLagt inn:07 feb 2007 22:42
av tojo
larsst185 skrev:hvordan i all verden er det lettere å ta av kamdrev og kammer for å justere kontra bruke det verktøyet??.er jo det samme som å skru av bunnpanna for å skifte olje istedet for å ta ut tappepluggen.... :roll:
Tar ikke av kammene,løsner litt på lagerbukkene.Sorry for dårlig forklaring:-)

Legg innLagt inn:08 feb 2007 01:34
av Daniel_hoy
larsst185 skrev:hvordan i all verden er det lettere å ta av kamdrev og kammer for å justere kontra bruke det verktøyet??.er jo det samme som å skru av bunnpanna for å skifte olje istedet for å ta ut tappepluggen.... :roll:
Tappeplugg?? Hva er det? Tar alltid av bunnpanne ved oljeskift jeg :P hehe
Men fra spøk til alvor. Skal det ver pakning på bunnpanne eller er det orginalt med pakningstoff. På mi bunnpanne var det pakningstoff når jeg demonterte. Vil at det skal bli tett når det skal sammen igjenn.

Legg innLagt inn:08 feb 2007 09:30
av Andy_Celica
Daniel_hoy skrev:
larsst185 skrev:hvordan i all verden er det lettere å ta av kamdrev og kammer for å justere kontra bruke det verktøyet??.er jo det samme som å skru av bunnpanna for å skifte olje istedet for å ta ut tappepluggen.... :roll:
Tappeplugg?? Hva er det? Tar alltid av bunnpanne ved oljeskift jeg :P hehe
Men fra spøk til alvor. Skal det ver pakning på bunnpanne eller er det orginalt med pakningstoff. På mi bunnpanne var det pakningstoff når jeg demonterte. Vil at det skal bli tett når det skal sammen igjenn.
bruk pakkninstoff, og vær nøye, mitt ble 100% tett med pakkningstoff ihvertfal :D