Side 1 av 1
Kan jeg få mer kontant følelse med cluch & brems?
Legg innLagt inn:02 feb 2007 22:22
av Mr2Even
Hvordan skal jeg få mer tight/ kontant feeling når cluchen skal ta, og det samme med bremsene ? (Virker som det er slark eller slakk noe sted i overføringen til hjula eller noe med festene et sted, er ikke sikker)
Noe jeg kan bytte eller gjøre som bedrer dette?
Legg innLagt inn:02 feb 2007 22:32
av Larsen
Du kan lufte begge to. Da de er luftet riktig skal de i utganspunktet være ganske gode. Du kan også montere stålarmerte slanger på både klutsj og brems. Har personlig bare prøvd bremsen og det kan anbefales på det sterkeste.
Legg innLagt inn:02 feb 2007 22:36
av Mr2Even
Larsen skrev:Du kan lufte begge to. Da de er luftet riktig skal de i utganspunktet være ganske gode. Du kan også montere stålarmerte slanger på både klutsj og brems. Har personlig bare prøvd bremsen og det kan anbefales på det sterkeste.
Ok da skal jeg jammen gjøre det.
Hvordan få bort slakk i drivverket da?
Legg innLagt inn:03 feb 2007 14:18
av donk2k
Jeg vil tro slakken i driverket ditt kommer fra diffen i girkassa. Da kan du jo feks. kjøpe en LSD.
Tror det skulle bråka fælt om det var slakk i drivknutene.
Legg innLagt inn:03 feb 2007 17:53
av Mr2Even
donk2k skrev:Jeg vil tro slakken i driverket ditt kommer fra diffen i girkassa. Da kan du jo feks. kjøpe en LSD.
Tror det skulle bråka fælt om det var slakk i drivknutene.
Hva er egentlig LSD? DOP?

Har en lyd bak som nesten høres ut som dårlige hjullagre men det er ikke noe slakk i lagrene der. Kan kanskje være drivknutene ja.. Hvordan sjekker jeg eventuellt om det er slakk der?
Legg innLagt inn:03 feb 2007 20:18
av donk2k
LSD er limited slip differential. Garantert stavet feil, men det er en diff sperre kan du si. En som ikke er konstant låst men som sperrer hvis det ene hjulet begynner å spinne en viss hastighet fortere enn det andre.
http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm
Hvis du holder fast hjulet samtidig som du forsøker å snurre på akslingen der den går inn i girkassen sjekker du slakken i drivknutene.
Legg innLagt inn:04 feb 2007 15:12
av Mr2Even
donk2k skrev:LSD er limited slip differential. Garantert stavet feil, men det er en diff sperre kan du si. En som ikke er konstant låst men som sperrer hvis det ene hjulet begynner å spinne en viss hastighet fortere enn det andre.
http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm
Hvis du holder fast hjulet samtidig som du forsøker å snurre på akslingen der den går inn i girkassen sjekker du slakken i drivknutene.
Akkurat. DEt skal jeg teste

Og lcd er diff-sperre, da vet jeg hva det er
Legg innLagt inn:05 feb 2007 21:00
av WaxFraq
hmm..en liten korreksjon..lsd er en diff.brems.. sperre er sperre..
på brems så er det to "friksjonsplater" som står mot hverandre..
når dette begynner å bli litt gammelt, og oljen begynner å miste sin virkning, å kanskje kommet litt vann sammen med, så slutter den å funke...
på sperre så er det metall mot metall som låser slik at stikkakslingene
"er fast med hverandre"...hehe...enten fjærbelasning(detroitlocker), eller arb(trykkluftstyrt)..+++
Diff. brems
http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential
Diff. sperre
http://en.wikipedia.org/wiki/Locking_differential
Legg innLagt inn:05 feb 2007 21:22
av CelicaTurbo
sannsynligvis det mest effektive mot slark i drivverket er nye motorfester, det er som regel der slarken egentlig er
Og, tradisjonelt skal stålomspunnede bremseslanger hjelpe på følelsen, jeg har ikke prøvd dette på egen bil men jeg opplevde at en overhaling av kalippere utgjorde en meget stor forskjell i følelsen på bremsen.. det er nok verdt å gjøre om det ikke allerede er gjort, sammen med et fullt bytte av bremsevæske som også hjelper mye om væsken som står i rørene enter inneholder mye luft (koking etter hardkjør) eller vann (pga at den rett og slett er gammel).
Legg innLagt inn:05 feb 2007 21:30
av Larsen
På twosrus så selger de poly motorforinger. De hjalp ikke veldig på slarken. Vil ikke anbefale de med mindre du satser på banebil. De overfører MYE virbrasjoner og spesielt da det er kaldt.
Legg innLagt inn:06 feb 2007 15:27
av Mr2Even
Takk for info alle-mann! Bra å få det inn med tesje

Er det like greit å gå for nye orginale motorfester visst jeg skal ha bilen som bruksbil, eller finnes det en mellomting mellom poly-motorforinger og vanlige ?
Legg innLagt inn:06 feb 2007 16:49
av Larsen
Mr2Even skrev:Takk for info alle-mann! Bra å få det inn med tesje
Er det like greit å gå for nye orginale motorfester visst jeg skal ha bilen som bruksbil, eller finnes det en mellomting mellom poly-motorforinger og vanlige ?
Har trd sine da. Har planer om å få byttet til de etterhvert. Har lest at de er kraftigere, men overfører like mye vibrasjoner som orginale foringene.
Legg innLagt inn:06 feb 2007 21:35
av Mr2Even
Larsen skrev:Mr2Even skrev:Takk for info alle-mann! Bra å få det inn med tesje
Er det like greit å gå for nye orginale motorfester visst jeg skal ha bilen som bruksbil, eller finnes det en mellomting mellom poly-motorforinger og vanlige ?
Har trd sine da. Har planer om å få byttet til de etterhvert. Har lest at de er kraftigere, men overfører like mye vibrasjoner som orginale foringene.
Ja det hadde vært noe..

Legg innLagt inn:07 feb 2007 15:07
av tojo
For mer kontant feeling:
På bremsene kan du f.eks bytte til Hydrabrake og stålomspunnede slanger.
For mer info om hydrabrake:
http://www.hydratechbraking.com
(fins flere biler som har dette orginalt fra fabrikk: f.eks Chevy Astro,Dodge Ram,Porsche.
På clutch stålomspunnede slanger.
For både clutch og bremser gjelder evnt. overhaling og lufting.
Legg innLagt inn:07 feb 2007 18:53
av Mr2Even
tojo skrev:For mer kontant feeling:
På bremsene kan du f.eks bytte til Hydrabrake og stålomspunnede slanger.
For mer info om hydrabrake:http://www.hydratechbraking.com
(fins flere biler som har dette orginalt fra fabrikk: f.eks Chevy Astro,Dodge Ram,Porsche.
På clutch stålomspunnede slanger.
For både clutch og bremser gjelder evnt. overhaling og lufting.
Takk for info!