Side 1 av 2

Kjøreegenskaper mkII

Legg innLagt inn:09 des 2003 15:35
av Ole C
I følge denne http://www.mr2.com/FAQ_html.html#4.12.2 artikkelen er det et problem med bakstillingen på mkII’en. Er dette overdrevet eller er det et problem man kan støte på ved ”normal” kjøring?

Legg innLagt inn:09 des 2003 16:36
av tahustvedt
Det er ikke en feil, det er en egenskap som gjør bilen vanskeligere å kjøre, men potensielt raskere spør du meg. Man skal ikke slippe gassen i panikk hvis bilen endrer holdning... Det er noe man må trene bort hvis man har det problemet. :)

Legg innLagt inn:09 des 2003 16:39
av chris
Kan sies på en enkel måte:

Hvis du kjører på grensen (eller over), og driter deg, ligger du syltynt an ;)

Altså, det er ingen problemer med å kjøre fort i svinger, men skal man tøye grensene, bør man lære bilen å kjenne først, og være klar over at det sitter og sitter og sitter, helt til det plutselig slipper, og da slipper det til gangs. Steppe på bremsen i en skarp sving i stor fart f.eks., det er big mistake. Motoren er jo midtplassert, og det bør man ha i bakhodet :)

-edit-
men det er sykt gøy bil å kjøre svingete veier med :D

Re: Kjøreegenskaper mkII

Legg innLagt inn:09 des 2003 17:23
av kake
Ole C skrev:I følge denne http://www.mr2.com/FAQ_html.html#4.12.2 artikkelen er det et problem med bakstillingen på mkII’en. Er dette overdrevet eller er det et problem man kan støte på ved ”normal” kjøring?
Overdrevet. Du kan kjøre meget fort i svingene med en MK2, og slipper det, er det ikke altfor problematisk å hente den inn igjen heller. Det krever bare litt erfaring.

Om vintern derimot er det et eget kapittel :) Da snurrer du før du rekker å si kake :lol: Men, det er bare å ta det rolig. Selv bruker jeg ikke min om vintern.

Legg innLagt inn:09 des 2003 17:26
av Speeder
Dette gjelder jo alle biler med midt montert motor, eller motoren bak... Viktig å ha riktig fart inn i svingen og ikke gjøre store justeringer midt i;)

Legg innLagt inn:09 des 2003 18:10
av Christian
Så ble jo bakstillinga gjort litt mer forutsigbar på de senere modellene, var det i 92 eller 94?
Min har 96 bakstilling og med den merker jeg godt når jeg bør slappe av :)

Legg innLagt inn:09 des 2003 18:36
av chris
Christian skrev:Så ble jo bakstillinga gjort litt mer forutsigbar på de senere modellene, var det i 92 eller 94?
Min har 96 bakstilling og med den merker jeg godt når jeg bør slappe av :)
ble endring i 92, på 2.gen. Dvs fra august 92.

Legg innLagt inn:09 des 2003 18:54
av CelicaTurbo
er enig med alle andre her, kommentaren er overdrevet for å gjøre folk oppmerksom på det. Det er ikke noe problem med bilen som gjør dette, det ligger i dens natur med midtmontert motor. Dette fører også til at bilen sitter bedre gjennom svingen med litt gasspådrag enn den gjør om du bare triller. Med litt erfaring går det flott, og stålnerver når det slipper bak (nerver nok til å ikke slippe gassen helt eller bremse) så er den ganske fin å hente inn igjen fra sladd.. ihvertfall min 92-modell var ganske forutsigbar og grei :)

forøvrig var min bil riktignok førstegangsregistrert i september 92, men endringen kjedde på biler produsert fra desember 91. Min var produsert i januar/februar.

Legg innLagt inn:09 des 2003 19:01
av Morten
chris skrev:
Christian skrev:Så ble jo bakstillinga gjort litt mer forutsigbar på de senere modellene, var det i 92 eller 94?
Min har 96 bakstilling og med den merker jeg godt når jeg bør slappe av :)
ble endring i 92, på 2.gen. Dvs fra august 92.
Er ganske sikker paa at understellet ble oppgradert paa 94 modellene (produksjon fra aug./sept. 93), ikke 92? Bremsene ble derimot oppgradert paa 92 modellen... :roll:

Legg innLagt inn:09 des 2003 19:11
av chris
revisjonen kom såvidt jeg vet i august 92.. og en eller annen gang i 93 på US markedet. revisjonen fikk større bremser foran, endringer i understell og det greiene der, pluss de mindre tingene, som endringer på fronten, nytt ratt, ny girspake, osv osv..

Er i hvert fall dette jeg har hørt ;)

Legg innLagt inn:09 des 2003 19:22
av CelicaTurbo
vel, jeg gidder ikke lete men ett eller annet sted på http://www.mr2.com står ihvertfall produksjonsdatoen hvor dette skillet skjedde, men det som er forvirrende er at disse bilene tok lenger tid å nå USA og derfor blir det der sakt at det er i 93 endringen skjedde, mens i realiteten skjedde det i 92 i Japan og Europa :)

Det er godt mulig det også skjedde noe i 94 men det er det vel bare britene som kjenner til i så tilfelle.. USA så aldri denne modellen og i Europa er det vel stort sett bare britene som har noe utvalg av så nye modeller..

Legg innLagt inn:09 des 2003 20:07
av chris
CelicaTurbo skrev:vel, jeg gidder ikke lete men ett eller annet sted på http://www.mr2.com står ihvertfall produksjonsdatoen hvor dette skillet skjedde, men det som er forvirrende er at disse bilene tok lenger tid å nå USA og derfor blir det der sakt at det er i 93 endringen skjedde, mens i realiteten skjedde det i 92 i Japan og Europa :)

Det er godt mulig det også skjedde noe i 94 men det er det vel bare britene som kjenner til i så tilfelle.. USA så aldri denne modellen og i Europa er det vel stort sett bare britene som har noe utvalg av så nye modeller..
Ja, i 94 ble det også noen endringer. skjedde litt med hestekreft-antallet, annerledes vinge, nye baklykter.. osv

Legg innLagt inn:09 des 2003 21:00
av turboman
Må si meg enig i at det virker ganske overdrevet...

Leste også masse om MR2 før jeg kjøpte den, og jeg leste en masse om dens uforugsigbarhet, og evne til å "skjene av veien med rævva først"..

Etter å ha kjørt den i ett halvt år nå, og på glatta oxo, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor dette har fått så mye oppmerksomhet.. Kjører man bilen på "vanlig" måte, føler iallefall jeg at det overhodet ikke er noe problem.

Glad for at jeg ikke tok hensyn til alle "advarslene" før jeg kjøpte bil iallefall.. Stødigere, artigere og mer lettkjørt bil har jeg ikke vært borti...

Så løp og kjøp.... :)

Re: Kjøreegenskaper mkII

Legg innLagt inn:09 des 2003 22:00
av Lady_in_MR2
kake skrev: Om vintern derimot er det et eget kapittel :) Da snurrer du før du rekker å si kake :lol: Men, det er bare å ta det rolig. Selv bruker jeg ikke min om vintern.
Jeg fikk nylig sleng i en skarp sving( ble eplutselig glatt på veien gitt),
jeg greide å hente den inn igjen da, men det endte med at jeg sto å snurra rundt og landa på tverra i feil kjøreretning..

Var bare så JÆVLI synd at da jeg sto der midt i veien så kom BMWn(Z4)
jeg akkurat hadde kjørt forbi/kappkjørt med...
Følte meg ikke direkte lur da... :oops:
Han stoppa jo opp å rista på hodet, mens jeg prøvde å komme meg i rett
kjørebane igjen...hehehe..

Tror jeg skal kjøre som en pensjonist restn av vintern jeg... :lol:

Legg innLagt inn:09 des 2003 22:04
av Christian
Hehe, det er fort gjort hvis man satser for hardt. Bra du ikke dro av veien da :)