Side 1 av 1

gokjening av biler

Legg innLagt inn:10 feb 2007 18:18
av toyota_mr2
har dere lest dette??
va skal di som bygger supra + lignene jør da??

Det har tidligere blitt registrert JDM (Japan Domestic Market) biler i Norge på flere forskjellige måter. Skal ikke gå inn på disse nå.
Vi har, foruten et par biler som har blitt registrert på Motorhistorisk grunnlag, registrert våre biler med originale papirer vi har fått fra TUV og DEKRA i Tyskland. Dette har gått bra inntil en gang nå i november hvor det plutselig ble bråstopp. Det viste seg at TUV og DEKRA har benyttet tester som har blitt utført på Europeiske modeller av bilene vi har bestilt papirer på. Dette ble oppdaget først nå i høst og vegvesenet godtar derfor ikke lenger TUV eller DEKRA papirer. De forlanger nå underlags dokumenter på papirene vi tidligere brukte. Dette har de jo nå god grunn til rent bortsett fra at JDM bilene stort sett bare avviker minimalt fra de Europeiske modellene. Vi satt straks igang og sendte en Supra til DEKRA for å teste avgasser og bremser osv. for å lage underlags dokumenter. Vi var nå klare igjen for å sende enda en bil ned for flere tester og vi var også klare for å ofre en bil til kollisjonstest. I mellomtiden sendte vegvesenet sine nye krav over til TUV og DEKRA og de svarte oss med at selvom de utførte alle tester de kunne så tilfredstilte de allikevel ikke norske myndigheter. De krevde også, blandt veldig mye annet rart en kollisjonstest til nærmere 100.000 Euro (ca. 800.000,- Norske kroner) samt at vi da måtte ofret en bil så nærmet vi oss millionen bare for denne testen. Når i tillegg TUV og DEKRA sier at selvom vi gjør alt dette vil det allikevel ikke være nok, så blir det litt tungt. Vi jobber nå mot sfoor i vegvesenet for å prøve å få litt forståelse for at dette er noe drøyt. Vi har håp om at noen etterhvert får opp øynene og letter litt på disse kravene.

Re: gokjening av biler

Legg innLagt inn:10 feb 2007 20:00
av celicat23
toyota_mr2 skrev:I mellomtiden sendte vegvesenet sine nye krav over til TUV og DEKRA og de svarte oss med at selvom de utførte alle tester de kunne så tilfredstilte de allikevel ikke norske myndigheter. De krevde også, blandt veldig mye annet rart en kollisjonstest til nærmere 100.000 Euro (ca. 800.000,- Norske kroner) samt at vi da måtte ofret en bil så nærmet vi oss millionen bare for denne testen.
FAEN TA DISSE FORBANNA IDIOTENE SOM STYRER HER I LANDET!!! Skal faen ikke TUV være bra nok heller nå da??!?!?!?!??!?!

AAAAAAAARGH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Legg innLagt inn:10 feb 2007 21:48
av Stiansen
For å si det sånn, jeg er enig med celicat :P

Det er jaggu enklere (faktisk mulig!) å få skilter på en gammel amerikaner som så vidt henger sammen fra 50-tallet.. Helt sykt! :shock:

Legg innLagt inn:10 feb 2007 23:28
av toyota_mr2
de er et løgnas systen hele driten

Legg innLagt inn:11 feb 2007 00:02
av sindrejl
er det noen som står bak i kulissene for å prøve å stoppe bil import eller? Virker som alt som har rattet på feil side er blitt fy fy hos vegvesenet (HVORFOR I HELVETE HETER DET IKKE VEIVESENET!?)

Legg innLagt inn:11 feb 2007 02:55
av celica4ever
har lest det jeg også!! Kan ikke skjønne at dem skal kreve så jævla mye!!!