TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Qurtis: Supra MK3 turbo prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #373137  av Qurtis
 
Var ute å kjørte m supra mandag. Det var dattra mi på 17 som kjørte. Hun øvelseskjører.... Hun kjørte i 80 opp lierbakkene i 5 gir. Jeg ville kjørt i 4.de. Men sa ingen ting. Da vi etterpå trør trente litt på girskift på lierttoppen og var fornøyd med det så jeg at det dryppet fra bilen. HÆÆÆ,. hva der dette, det viste seg å våre forstvesketanken rant over. ÅÅÅÅ hjelp tenket jeg, nok en toppanking. Men startet opp og alt ble sugd tilbake. HHMMM dette var anderledes. Bestilte nytt radiatorlokk og tok en ny tur opp Lierbakkene i 5gir (litt nervøs). But no poblem. Det nye radiatorlokket løste problemet. Så da er det bare velstand. Bank I Dahsbordet :mrgreen: Nå er bilen lagert i garasjen og blir bare brukt om det er tørt i veien 8)
Sist redigert av Qurtis den 05 nov 2010 18:08, redigert 1 gang totalt.
 #373155  av Andreazz
 
Tøfft med ei jente som øvelseskjører i en sånn bil 8)
Gammle Supraer er glade i å lekke i fra seg diverse væsker virker det som.. Har man ordnet en ting, så kommer det noe annet rennende ut fra de :lol:
 #380547  av ArildM
 
Er det virkelig 4 år siden 2007 :shock: Haff tia går fort gitt.
Har i alle fall skjedd litt med ditt prosekt siden 2007 :wink:
 #394448  av Qurtis
 
Hei,

Bilen blir brukt til og fra jobb hver dag. Jeg gleder meg hver gang jeg skal kjøre den. Gi litt gass av og til så det kiler i magen så er dagen reddet :mrgreen:


Ellers så har jeg og min kjære datter som fikk lappen i forrige uke holdt på med et prosjekt til henne.

Vi har tatt endel kvelder sammen og her er resultatet

Bilde


Nå vil hun at vil skal stille ut begge bilene på Gatebil den 8 Juli,

SÃ¥ da blir det vel til det da 8)
 #398134  av Qurtis
 
Ja, da va de på an igjen.

Skulle bare bytte olje. Så da jeg bare har kjørt 4000km siste året, tenkte jeg at jeg kunne sjekke litt ting og tang. Alt så bra ut til jeg sjekket slakken på Turboen. Hva i,,,, kjempe slakke inn og ut... Det gåkke ann. Tok den med på GIK turbo. Hva har skjedd her, har hatt den 1 år og 4000 km. Hvordan i alle, kan den være utslitt???

Svaret var at med en gang jeg passerer 1,2 bar i trykk så går glidelagerene igjennom oljefilmen og da slites den som om du putter vinkelsliperen på den...

HVa nå?

Joa, ble jo en løsning. Ny TURBO igjen, denne gangen en KULELAGERTURBO.

Ble litt tilpassing, ny adapterbrakket, sveising av nye flenser på downpipe og wastegate. Men ble da bra til slutt. Det som er helt nytt for meg utenom at den kommer tidligere og at jeg omtrent ikke har turboleg lengre. I tillegg står turboen og spinner i minst 30 sekunder etter jeg har slått av motoren...

Måtte også på med vannkjøling igjen, det har jeg ikke hatt siden orginalturboen..

Så nå holder jeg på å justere inn passe trykk, forløpig har jeg 1, 25 og bilen er sterk og fin uten turbolegg. Så får vi se da....

Bilde

Bilde
Bilde

Bilde
 #398138  av ErikG
 
Blir det utstilling på gatebil neste helg da? Kan fort få pokal for beste jentebil den eclipsen. Ikke mange jenter som stiller ut.

Spennende med ny turbo. Kjører du orginal motorstyring så du slipper å mappe på nytt?
 #398148  av Qurtis
 
Hei,

Tror ikke det blir noen utstilling neste helg. Dattra mi har bulka frontfangeren og har ikke råd til å fikse det nå (ja, hun må ordne opp selv).

Her hjemme blir det avsluttinigsfest i Sykkelklubben (tråsykkel) så det er prioritert.

Ang sprut, så har jeg kjøpt det, men er så fornøyd med draget med orginal motorstyring at det har aldri blitt montert. Samtidig har jeg blitt litt skremt av at de fleste jeg vet om sliter med ett eller annet:
- Tomgang
- Kaldt varmt vært
- Høyt bensinforbruk
- OSV

Så så lenge orginal hjerne med FCD og Lexus AFM samt 550 dyser gjør jobben er jeg happy. Har jo bredbånds lamda, justerbart bensintrykk, stor bensinpumpe og forsterket clutch, så da er det ok.

Blir det mer pulver nå, så ryker girkassen.... og det har jeg ikke lyst til.
 #398174  av pirkka
 
Mye kosta ny turbo :?: skal vel holde lenger en 4000km :roll: Akkurat derfor ville jeg også bytte kulelagerturbo kan kjøre høyere trykk lenger.Glidelagerturbo holder ikke lenge med 1,9bar :D
 #398175  av Qurtis
 
pirkka skrev:Mye kosta ny turbo :?: skal vel holde lenger en 4000km :roll: Akkurat derfor ville jeg også bytte kulelagerturbo kan kjøre høyere trykk lenger.Glidelagerturbo holder ikke lenge med 1,9bar :D

Det koster.. Fikk riktignok en god pris, da den jeg allerede hadde overhalt ikke holdt lengre enn den gjorde.

Du får sjekke litt, jeg måtte få bygge om Downpipe og adapterplate. Så langt ser det bra ut. Følte jeg mått over på kulelager eller holde trykket nede.

Ikke morro å gi på med gilidelagerturbo som blir spist opp når morroa begynner :evil:
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15