Side 1 av 15

Qurtis: Supra MK3 turbo prosjekt

Legg innLagt inn:11 feb 2007 21:12
av Qurtis
Hei, Jeg har hatt min supra siden 1996, da jeg kjøpte den var den 10 år gammel.

Jeg fant annonsen på forsiden av Motorbørsen. Kona og jeg var på jakt etter en cabriole. Men etter å ha prøvd en Golf fant vi fort ut at det blåste for mye på ungene bak. Så da var jeg litt på jakt etter noe med Targa.

Da jeg fant denne i Motorbørsen viste jeg den til kona og holdt finger over effekt og pris ;-)

Hun syntes den så fin ut. Vi avtalte at eier kom til Drammen for å vise den fra SKI. Tidligere eier hadde hatt den i en årekke men nå var ungene for stor for baksetet.

Da kona så bilen rulle inn i gårsplassen ble hun overveldet. Denne måtte vi bare ha. Men selger ombestemte seg og ville ikke selge alikavel. Han var for glad i den. Men etter mye frem og tilbake ble den vår.

Jeg sov ikke godt første natten den stod i garasjen, kunne ikke tro den var min.

Dette var i 1996.

Så fulgte det mange år med mange treff i Sverige og Danmark.

Vant til og med 1.pris for peneste bil på internasjonalt treff på Møls i Danmark i år 2000.

Den gangen var det ikke mange som viste hva en Supra var. ;-)

Legg innLagt inn:11 feb 2007 21:19
av Qurtis
Da vi dro på treff brukte vi campingvogn.

Det er litt spesielt dette, jeg har både hengerfeste og Takgrind til denne bilen.

Så praktisk har den alltid vært. Da ungene var små hadde vi bare denne.

Vi hadde to barneseter i samme farge som bilen inni. Ja, vi dro til og med til Croatia i 4 uker i 1998. To voksne og to barn med den

Legg innLagt inn:11 feb 2007 21:24
av Qurtis
Flere bilder med campingvogn. Jeg hadde til og med laget rullegardin bak forsetene, så ungen satt helt uten trekk bak der. Mens vi i forsetet nøt åpen himmel :D

Så en dag i ble jeg vekket med beskjed om at bil var stjålet

Legg innLagt inn:11 feb 2007 21:36
av Qurtis
Kona kom løpende ned tidlig om morgenen. Bilen din er på forsiden av avisen.

Den hadde blitt brukt som ransbil på Travbanen i Drammen.

Bilen stod på Toyota Drammen pga motor trøbbel. Tyven hadde gått inn etter stengetid. Bestemt seg for min bil.

Han hadde flyttet flere biler for å få den frem. Vanligvis er det bare å dra i en snor for å få opp porten for å få den ut. Men nå var det blitt kodetastatur.

Tyven gav ikke opp og presset bilen rett igjennom porten. Porten så ut som en Caps etterpå. Bilen var fulstendig oppskrapet.

Jeg kunne velge mellom å Kondemere bilen eller fikse den.

Det ble hellakkering 8)

Legg innLagt inn:11 feb 2007 21:51
av Qurtis
I alle disse årene frem til 2005 har jeg lest alt om Supra jeg har kommet over på nettet.

Så kom Gutteturen i 2005 som tvang frem forandringer. Vi var i Tyskland. Kjørte på motorveien i 260 eller (pil viser på håndbrekkelyset). Det gikk unna. Men det ble for mye for min NA med ca 200hk.

Det ble rådebank. :oops:

Noe måtte gjøres. Jeg leverte den til en lokal Mekkemann. Han bytta alle råder og Clutch (som jeg ikke hadde byttet på ti år)
Men det hjalp ikke. Det eneste som skjedde var at Clima i tillegg gikk tom for gass.

Legg innLagt inn:11 feb 2007 21:57
av Qurtis
Noe måtte gjøres. Skulle jeg bruke mer penger på å fikse denne motoren eller skulle jeg gjøre noe annet.

Via en kamerat i Bergen ble jeg gjort oppmerksom på Toyparts. Jeg har familie der så jeg dro innom og snakka med Erik "The BIG TOYPARTS BOSS" Han gav meg et tilbud på oppgradering til turbo.

Jeg tenkte og tenkte, og tilslutt trygla jeg kona.....

Det gikk i orden og på bursdagen min i oktober 2005 kjørte jeg over og håpte at bilen holdt og ikke brøt sammen så stempler og staker kom ut...

Legg innLagt inn:11 feb 2007 22:01
av Qurtis
Toyparts holdt det han lovet 8) Rett før Nyttårsaften 2005 kunne jeg kjøre hjem med TURBOMOTOR monter. JIPPPI, skal si det gikk. Etter sjekk på effektrulle i Bergen var jeg i ekstase 262 HK :twisted:

Jeg var megafornøyd. Endelig hadde jeg Turbomotor. Dette som jeg hadde lest om på Nettet i 10 og bare drømt om 8) 8)

Legg innLagt inn:11 feb 2007 23:02
av Qurtis
Men nå når Turbomotoren først var i havn begynte det å klø i gassfoten. Nå er jo alt mulig som ikke var mulig med NA


I påsken 2006 ble større Intercooler montert av Toyparts 8)

Legg innLagt inn:11 feb 2007 23:11
av Qurtis
I løpet av 2006 begynte det virkelig å klø. Jeg monterte:

Fuel Cut Defenser
Greddy Turbotimer
Greddy Boostcontroller

Dermed økte effekten til 300 hk 8)

Det er klart jeg hadde småproblemer underveis med slanger som røk osv men slik er det bare...


Så kom Påsken 2006 og jeg begynte på mitt Carputerprosjekt, det har jeg ikke angret på. Kjempegøy med komplett data i bilen.

Jeg monterte også en GSM sender slik at jeg kan starte bilen ved SMS og få melding dersom bilalarmen løste ut. Kan til og med Spore hvor den er og ringe den opp og snakke med vedkommende i bil toveis.

Legg innLagt inn:12 feb 2007 07:28
av Qurtis
1. Juledag 2006 begynte jeg på den største jobben på bilen noen sinne.

Det blir litt smårust og ting som må tas på en 20 år gammel bil. Så jeg har plukket bilen helt ned. Siden det først er gjort bytter jeg farge på bilen.

Var lenge i tenkeboksen for å finne farge...

Legg innLagt inn:12 feb 2007 07:55
av Qurtis
Men først må jeg få orden på bremser. For to år siden kjøpte jeg nye skiver foran og bak. Disse var av typen med Rifler og hull.

Så veldig flott ut og virket bra inntil de ble sprekker rundt hullene :evil:

Legg innLagt inn:12 feb 2007 08:42
av Qurtis
Tenkte lenge og vel på hvilke bremser jeg nå skulle handle. Det ble Orginale pga pris og 1 års garanti.

Calippere ble levert til sandblåsing, deretter ble repsett handlet.

Stemplene var ikke lett å få ut nei :roll:

Legg innLagt inn:12 feb 2007 08:55
av Qurtis
Etter å ha pusset ned og sparklet der det var nødvendig gikk bilen i lakkboksen

Legg innLagt inn:12 feb 2007 13:45
av soltec
Meget pent, hen syns den var fin hvit og eg :wink: . Kjekt å se at det er noen som har tid til å kose seg med mekking, her i gården er det ikke mye tid for sånt :cry:

Legg innLagt inn:12 feb 2007 14:10
av inzane2012
Det du fortalte om at du fikk sprekker i bremseskivene er en ganske vanlig svakhet i skiver som har hull tversgjennom hele skiven...Er difor mye bedre å kjøpe skiver som bare er "slottet" eller blind boret, eller hva det nå het igjen, er ivertfall bare borret litt ned i skiven, men ikke helt igjennom, dette funker nok tilnærmet likt skiver med hull tvers gjennom...