Side 1 av 3
Tennplugg
Legg innLagt inn:11 des 2003 16:16
av Turbo 4x4
Er det noen som vet åssen tennplugger som sitter i Celica gt4 91.mod 3sgte motor??? Skal ha nye plugger som er en grad kaldere...
Legg innLagt inn:11 des 2003 18:37
av sleeper
hm.... det lurer jeg også!!
finner ingen platinum plugger som er en grad kaldere.....
bare kobber plugger....(men de funker de og)
Legg innLagt inn:11 des 2003 21:29
av Turbo 4x4
Ja men de må skiftes oftere...
Skal ringe til toyota i morgen og spørre..
Legg innLagt inn:11 des 2003 23:20
av CelicaTurbo
Dette er den jeg bruker som guide:
I don't think using platinums has anything to do with the higher temps. Platinum plugs do last longer, but they don't conduct electricity as well as copper plugs do. Get some regular ole NGK BCP6ES (stock heat range) or BCP7ES (1 range colder) if you don't have any interference problems from electronics nearby since they're non-resistor. Otherwise use NGK BKR6E or BKR7E which have resistors.
Dette er de pluggene som skal tilsvare standard eller en grad kaldere, bare at de er i kobber..
Legg innLagt inn:11 des 2003 23:59
av sleeper
Det er de jeg har på bilen min nå..... fungerer kjempebra og kan ikke se noen slitasje på de enda....(har gått 5000)
eneste jeg har en følelse av er at den går litt dårligere nå som jeg har kaldere plugger en orginalt(har 7 org er 6)
Kan dette stemme eller er det phsykisk????
Legg innLagt inn:12 des 2003 09:38
av CelicaTurbo
slik jeg har forstått det er det litt vanskeligere for kaldere plugger å tenne blandingen men om det i praksis har noen effekt det aner jeg ikke.. du vil ihvertfall få tenningsproblemer om pluggen er for kald..
Legg innLagt inn:26 mai 2005 15:31
av Elzin
hvorfor da kjøpe en grad kaldere plugger? kikka kansje litt langt tilbake i tid

er en stund siden dette temaet ble laget
Legg innLagt inn:26 mai 2005 16:39
av CelicaTurbo
fordi når du trimmer bilen og kjører høyere ladetrykk så blir temperaturene i brennkammeret også høyere, og om pluggen er av en for høy varmegrad i forhold til temperaturen den blir utsatt for så risikerer du at varmen i tennpluggen antenner bensinblandingen for tidlig og du får tenningsbank som kan fort ødelegge motoren. Derfor er det et must å bytte til minst en grad kaldere plugger når du skrur opp turbotrykket vesentlig, og hardt trimmede motorer bør gjerne bruke enda kaldere plugger igjen.
Legg innLagt inn:26 mai 2005 18:09
av B_Quist
betyr det at med en gang du trimmer bilen så burde du bytte til kaldere plugger? Hva heter disse pluggene?
Legg innLagt inn:26 mai 2005 18:45
av Elzin
ok, så hvor høyt kan jeg ha trykket med vanlige plugger?
og hvor høyt med 1 grad kaldere?
og hvorfor bytte tenplugg ledninger om dem fungerer? ser mange som skifter disse.
Legg innLagt inn:26 mai 2005 18:56
av Tor
På orginal plugger ville jeg ikke kjørt mere enn orginal trykket som er 0.8 bar (Carlos Sainz). Om jeg skulle økt trykket noe merer en dette ville jeg brukr noen lapper på nye plugger.
Ang pluggledningene som skiftes ofte kommer dette av at GT4 Elsker tennings deler

Jevnt over slites rotor, fordelerlokk og pluggledningene kjappere her enn på en normal bil.
Om en pluggledning er helt OK kan du ikke se på den. Det må måles med et mulitmeter, tror det er 250000 ohm som skal være motstander der om jeg ikke har klussa men noen 00 tall her.
Men det kan jo være at du har et overslag eller brudd på noen korder uten at det vises.
Legg innLagt inn:26 mai 2005 18:58
av Elzin
da blir det neste jeg kjøper til bilen, 1 grad kaldere plugger *selv om jeg bare kjører på 0.6 bar* og nye røde ledninger

Legg innLagt inn:26 mai 2005 19:00
av B_Quist
får man tak i disse overalt eller?
Legg innLagt inn:26 mai 2005 19:02
av Elzin
jeg vet di selges på bil extra \ bilrekvisita butikker
Legg innLagt inn:26 mai 2005 19:04
av B_Quist
hva heter di i motsetning til vanlige da?