TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Brede dekk pÃ¥ celica

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #222516  av Dennis87

Hvor brede dekk får man på en Toyota celica mk7 uten spacere og bredding?

regner med man får plass til bredere dekk bak? for syns skyld vet at bilen er fwd :P
 #222554  av Andy_Celica

Dennis87 skrev:Hvor brede dekk får man på en Toyota celica mk7 uten spacere og bredding?

regner med man får plass til bredere dekk bak? for syns skyld vet at bilen er fwd :P
Mener at en kompis av meg har 245 bak og 225 forran, da mener jeg å huske at det fortsatt var plass til beiere bak :D

#222565  av sindrejl

er det anbefalt med bredere dekk bak på en fwd da? eller har det ikke noe å si?

#222572  av Andy_Celica

sindrejl skrev:er det anbefalt med bredere dekk bak på en fwd da? eller har det ikke noe å si?
Tror ikke det spiller noen rolle jeg, han merker ihvertfal ikke noe til det :D

#222627  av kake

Kanskje ikke på tørr asfalt i trafikken, men skal man kjøre på litt så blir bilen unødvendig understyrt med et slikt oppsett og i regn så vil vel bakdekka vannplane først tenker jeg.

Skal man ha "biased" dekkdim på FWD biler så må man jo ha de bredeste foran for å øke grepet der. Det er der vekta og drivkreftene er. Det finnes endel råtrimma hondaer (I Japan iaff) som bruker breiere dekk foran, og de er lynkjappe gjennom svingene de :)
 #222644  av Dennis87

Andy_Celica skrev:
Dennis87 skrev:Hvor brede dekk får man på en Toyota celica mk7 uten spacere og bredding?

Mener at en kompis av meg har 245 bak og 225 forran, da mener jeg å huske at det fortsatt var plass til beiere bak :D
Okei ikke værst :)

tenkte jeg skulle gå for 225 forran og 235 bak.
har hørt man kan gå opp en størrelse bak lovlig uten spes godkjenning.
stemmer det?

#222646  av sindrejl

kake skrev:Kanskje ikke på tørr asfalt i trafikken, men skal man kjøre på litt så blir bilen unødvendig understyrt med et slikt oppsett og i regn så vil vel bakdekka vannplane først tenker jeg.

Skal man ha "biased" dekkdim på FWD biler så må man jo ha de bredeste foran for å øke grepet der. Det er der vekta og drivkreftene er. Det finnes endel råtrimma hondaer (I Japan iaff) som bruker breiere dekk foran, og de er lynkjappe gjennom svingene de :)
var det jeg innbilte meg at det var noe slikt ja.. var jo en sånn celica en sånn mekaniker lærling gjeng bygde. 275 bak og 225 foran eller.no, så helt på trynet på bane isåfall.
 #222711  av 2000celica

Dennis87 skrev:
tenkte jeg skulle gå for 225 forran og 235 bak.
har hørt man kan gå opp en størrelse bak lovlig uten spes godkjenning.
stemmer det?
Ja, du kan prøve å si dette til biltilsynet ! :)
Du får ikke høye odds hos meg for at bt syns dette er ok!
Glem det , er mitt råd !

#222714  av sindrejl

godkjenninger stinker :) gjør det du vil men ikke hør med bt først :D

#222763  av celicat23

6. Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

#222787  av Dennis87

kjipe greier da :P

jaja samma det, skal ikke selge orginal felgene uansett så setter bare det på hvis dem skulle begynne å syte på eu kontroll og sånt 8)

kan man sette på hvor brede dekk man vil så lenge det ikke tar i og ikke går over eller under 5% grensen på rulleomkrets?
ville jeg fått godkjent feks 235 dekk fram og bak på bilen?