TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trimming

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #55  av PÃ¥l
 
Jeg har lest at hvis bilen er under 10 år gammel må det betales en avgift for effektøkninga hvis man trimmer bilen sin. Men hva med f. eks. en MR2 turbo 91? Vet noen om det går an å trimme lovlig uten å betale avgift? Jeg veit at det er mange som ikke sier fra og slipper unna, men er det mulig å ha sitt på det tørre uten å betale noe?

 #57  av CelicaTurbo
 
Har sjekket rundt det og sendt eposter til både tollvesenet og biltilsynet. Sånn kjapt går det på at for at en bil må være godkjent for den motorytelsen som den har, og man må betale differansen i økt avgift om man øker effekten på bilen. Dette gjelder biler som er solgt etter 1996 (mener jeg). Det er alderstrekk for denne avgiften og denne regnes fra bilen ble importert til Norge (og ikke bilens alder). Alt dette står på http://www.toll.no sine sider men det er litt tungt forklart så derfor undersøkte jeg mer. Denne effekt-avgiften må være betalt før bilen godkjennes med den økte effekten. En fordel er at det er vanskelig for biltilsynet å måle en eventuell effektøkning annet ved å plassere bilen på et dynometer, og dynometere måler som kjent effekten på bakhjulene og ikke på svinghjulet. Det alle bør være klar over er at et forsikringsselskap vil ikke godta noen utbetaling om det finner ut at bilen var trimmet uten at den var godkjent for det, sjangsen for at de finner det ut er vel heller liten.

Altså, det er dyrt å trimme en bil og gjøre det 100% lovlig i Norge, men, på den annen side har jeg aldri hørt om noen som har trimmet bil som faktisk har betalt denne effektavgiften så i hvilken grad det gjennomføres vet jeg ikke. Om jeg henter en MR2 turbo vil jeg ikke trimme den i første omgang.

- Kristian -

 #61  av PÃ¥l
 
takk, si fra hvis du finner ut noe nytt

 #62  av CelicaTurbo
 
Vel, eksos og luftfilter og intercooler og slikt er trygt pga at det kan diskuteres i hvilken grad det hjelper på effekten, og det vil nok bli oversett i de fleste tilfeller (store deler av norsk ungdom kjører jo rundt med effektanlegg). Om du justerer turbotrykk er det nok vesentlig værre men bruker du en justerbar wastegate f.eks. er det jo helt umulig å vite om bilen er trimmet med mindre man setter bilen på en rullende landevei altså.. man kan gjøre ganske mye uten at noen kontroll kan være helt sikker på om det er orginalt eller om det har noe å si for effekt..

- Kristian -