Side 1 av 1

Hva er tegn på slitt clutch?

Legg innLagt inn:24 feb 2007 14:48
av carina 1,6xli
Har en kompis som har en carina E 1,6xli. 94.mod gåttt 165000km. Den har vært litt ekkel å gire med en stund. Føler liksom ikke at den glir rett i gear, føler at du passerer noen tannhjul liksom, og noen ganger kan den til og med rape når du skal skifte gear uansett om man girer opp elr ned. Noen som har vært ut for lignende? Tegn på slitt clutch?

Legg innLagt inn:24 feb 2007 15:31
av MR2WideBody
hørtes veldig ut som synkroniseringa

Legg innLagt inn:24 feb 2007 15:38
av carina 1,6xli
ja, første som slo meg å, men suns det virker rart når den har gått så lite. Dyr operasjon å få skiftet synkroniseringsringene da sånn ca?
Men hvis det er synkroniseringa, vil ikke den da alltid være ekkel å gire med?? ...for innimellom er den som ny å gire med...

Legg innLagt inn:24 feb 2007 15:45
av MR2WideBody
hørtes rart ut, men ta å sjekk olja i kassa, er ikke sikkert det er så mye igjen der (Men ikke skyt meg på noe, er ikke noe ekspert)

Legg innLagt inn:24 feb 2007 23:20
av Henrik
Hvis clutchen har gått 165k er det vel ikke noe å tenke på, bytt clutch.
Da er det ikke kassa.

Tegn på slitt clutch er at pedalen tar langt ute, og at det slurer når du girer ved høye turtall og høye belastninger.

Legg innLagt inn:25 feb 2007 05:07
av Tomera
Høres ut som synk. ringene. Av og til kan den komme lett, mens den ellers vil vær litt motvillig og tilogmed rape litt. Dette er en rimelig dyr reprasjon. Vil ligge rundt 10-15000,- alt etter hvilken bil det er og om det er mere som bør byttes når man allerede har oppe girkassa.

slitt clutch.

Legg innLagt inn:25 feb 2007 10:20
av tojo2
Kan også være så enkelt som å skifte clutchveske og lufte.

Tror dette er noe som ofte blir slurvet med.

Etter 165000 vil det ikke være unaturlig om clutchen er slitt.

Re: slitt clutch.

Legg innLagt inn:23 mai 2007 21:23
av Lverket
tojo2 skrev:Kan også være så enkelt som å skifte clutchveske og lufte.

Tror dette er noe som ofte blir slurvet med.

Etter 165000 vil det ikke være unaturlig om clutchen er slitt.
Min clutch (i en AE82) tok tak tidlig, og tenkte at dette kunne være slitt clutch, men byttet væske (bremsevæske) og nå er clutchen litt mere normal.

Legg innLagt inn:11 jul 2007 18:48
av Goffy
Er vel ikke uvanlig å skifte clutch på rundt 120000-140000 km. Men når clutchen slurer på 4-gir i motbakker er det på tide med en ny!

Legg innLagt inn:11 jul 2007 21:25
av sindrejl
fin måte å teste clutch på: Gi på maks turtall i første gir og smekk den rett i femte gir. Om den da bruker laaaaang tid på å gå ned i turtall er clutchen defintivt på vei til den evige autobahn.

Legg innLagt inn:11 jul 2007 22:06
av celicat23
Møller hadde en (brutal?) måte og sjekke clutch på: på med brekket, rus bilen opp i (tror det var) 3000 omdreininger og slipp clutchen (når bilen står i 1 gir). Kveler den seg fort = bra clutch. Slurer den og går...ikke like bra clutch :lol:

Syns nå det var en jævlig brutal måte og sjekke det på... Men hva vet jeg...

Legg innLagt inn:13 jul 2007 07:53
av Goffy
Vil ikke anbefalle at en sjekker clutchen på denne måten for ofte.........

Da jeg tok førerkort lærte jeg at en skulle trampe bremsen i bunn (når en sto stille) for å være sikker på at wire holdt den gangen en måtte nødbremse.

Flere gode sjekkpunter før en legger ut på tur?

Legg innLagt inn:13 jul 2007 08:16
av sindrejl
Goffy skrev:Vil ikke anbefalle at en sjekker clutchen på denne måten for ofte.........

Da jeg tok førerkort lærte jeg at en skulle trampe bremsen i bunn (når en sto stille) for å være sikker på at wire holdt den gangen en måtte nødbremse.

Flere gode sjekkpunter før en legger ut på tur?
grusomt off-topic? :P Fint sjekkpunkt er at kjølebaggen er fylt opp og fungerer